رشته نقاشی: از کنکور و دانشگاه تا بازار کار

6 2,151
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

معرفی کنکور رشته‌ی نقاشی، راهنمای انتخاب رشته، ظرفیت و دانشگاه‌های پذیرنده در کنکور هنر

در این مطلب می‌کوشیم به شناختی کلی از کنکور رشته‌ی نقاشی دست یابیم و همراه با آن به معرفی دانشگاه‌های پذیرنده، ظرفیت این رشته، حداقل رتبه و درصد لازم برای قبولی در دوره‌ های روزانه دانشگاه‌های دولتی  و نیز ترسیم دورنمایی از آینده‌ی شغلی رشته نقاشی بپردازیم.

تاریخچه‌ی مختصر نقاشی

نَقاشی، نگارگری یا رسم، فرایندی است که طی آن رنگ، رنگدانه یا رنگ نقاشی بر روی یک سطح مسطح مانند کاغذ یا بوم ایجاد نقش می‌کند و اثری خلق می‌شود. فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد نقاش نام دارد، به‌ خصوص زمانی که نقاشی حرفهٔ شخص باشد.

نقاشی یکی از رشته‌های اصلی هنرهای تجسمی است و قدمت آن شش برابر زبان نوشتاری می‌باشد. برخی از قدیمی‌ترین نقاشی‌ها در جهان که  می‌توان از آن‌ها نام برد نقاشی‌های کشف شده  در گروته شاوه فرانسه متعلق به حدود ۳۲۰۰۰ هزار سال پیش، نقاشی های ۴۰٬۰۰۰ ساله‌ی غار لوبانگ جریجی ساله در اندونزی و منطقه کیمبرلی در استرالیا و از همه قدیمی تر غارنگاره های ۶۷هزار ساله‌ی کشف شده درغار مالتراویسو واقع در شهر کاسرس  اسپانیا هستند.

سابقه‌ی این هنر در ایران به گذشته‌های دور و سده‌ها پیش از اسلام می‌رسد. پس از ورود اسلام به ایران، نقاشی دچار رکودی موقت شد و سپس در قرن سوم هجری جانی دوباره گرفت. هجوم مغولان بسیاری از آثار خلق شده تا آن زمان را از بین برد اما بار دیگر درآرامش دوره‌ی ایلخانیان، نقاشی و نگارگری هم‌چون دیگر هنرها به مسیر پیشرفت و شکوفایی بازگشتند. تاسیس مکتب علمی هنری ربع رشیدی در تبریز، از اولین تلاش‌ها برای آموزش انواع هنر من‌جمله نقاشی در ایران است. کارگاه های نقاشی در دوران تیموری و صفوی در شهرهای هرات، تبریز، قزوین و اصفهان رواج داشتند و به آموزش علاقه‌مندان این هنر می‌پرداختند.

 

نخستین مدرسه‌ی مدرن هنری ایران در سال ۱۲۸۹ به همت کمال‌الملک و با نام مدرسه‌ی صنایع مستظرفه برای تدریس و توسعه‌ی نقاشی آغاز به کار کرد. این مدرسه که در عمارت حوضخانه‌ ی باغ نگارستان احداث شده بود، مقدمه‌ی تاسیس هنرکده‌ی دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۹ شد که از ۱۳۲۸ به دانشکده هنرهای زیبا و از سال ۱۳۸۴ به پردیس هنرهای زیبا تغییر نام یافت. پذیرش در رشته نقاشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران از طریق کنکور سراسری انجام می‌گیرد.

معرفی رشته نقاشی

نقاشی، نوعی از بیان هنری است که از پیوند اندیشه اندیشه‌ی هنرمند با جهان‌بینی و شرایط حاکم بر جامعه شکل می‌گیرد و در نهایت در قالب و شکل تصویر مجال بروز پیدا می‌کند. رشته‌ی نقاشی برای هر دانشجوی خلاق، فضایی ایجاد می‌کند تا  در آن دنیای خاص خود را متناسب با ذهنیت، دانش، سلیقه و توان خویش بیافریند و به خلق آثاری بپردازد که در وحله‌ ی اول باعث تحول خود فرد و سپس جامعه‌اش گردد.

دانشجویان رشته نقاشی در کنار پرداختن به آموزش سبک های برجسته نقاشی معاصر ایران و جهان، دروسی مثل طراحی اطلاعات و مبانی هنرهای تجسمی، تاریخ هنر و تاریخ عمومی نقاشی را می گذرانند. دانشجوی نقاشی در طول تحصیل می آموزد خوب ببیند، خوب تحلیل کند، بر وسعت دانایی خویش بیفزاید، میان هر آنچه یاد گرفته ارتباط برقرار کرده و و آموخته های خویش را در سطوح مختلف اشاعه دهد.

این معلومات در کنار ذوق و قریحه نقاشی به خلق آثاری عمیق و پرمایه و ماندگار می‌انجامد. پس می توان گفت اگر فرد فاقد قریحه و استعداد نقاشی به تحصیل در این رشته بپردازد، تنها یک سری اطلاعات به‌دست می‌آورد و بازدهی و کارایی  مناسب و لازم را نخواهد داشت.

توانایی‌ های‌ لازم برای ورود به رشته نقاشی

دانشجوی رشته نقاشی برای کسب موفقیت باید ویژگی های خاص جسمی و روحی داشته باشد. به همین دلیل کنکور ورودی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در رشته‌ی نقاشی به صورت نیمه متمرکز برگزار می‌شود. درواقع برای آنکه بهترین و توانمندترین‌ها از میان داوطلبان برگزیده شوند، پیش از ورود به دانشگاه، استعداد و خلاقیت هر داوطلب در یک آزمون عملی مورد سنجش قرار می گیرد.

از طرفی نقاشی مانند هر هنر خلاقه‌ی دیگر، به معنای آفرینندگی است و آنکس که می آفریند، در مسیر آفرینندگی از مرز بایدها و نبایدها می‌گذرد؛ سقف فلک را می‌شکافد تا طرحی نو دراندازد و به همین دلیل نمی‌توان به او دستور داد چگونه باش و از چه راهی برو. در حقیقت یک نقاش (یا به‌طور کلی یک هنرمند) نمی‌تواند در قالب و چهارچوبی معین و مشخص ، محدود و محصور گردد و در آخر باید گفت که نقاشی، مثل هر هنر دیگری به استعداد، هوش، نبوغ، کار و تلاش مستمر و طاقت‌فرسا و مهم‌تر از همه شعور فراوان نیاز دارد.

۴. ظرفیت کنکور و نحوه پذیرش در رشته‌ی‌ نقاشی

رشته نقاشی از زیرمجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است. طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، پذیرش در رشته نقاشی در دانشگاه های دولتی روزانه ، نوبت دوم ( شبانه )، پیام نور و غیرانتفاعی صورت می گیرد. البته دانشگاه آزاد اسلامی هم در رشته نقاشی پذیرش دانشجو دارد. برای قبولی در کنکور رشته نقاشی علاوه بر شرکت در آزمون کتبی کنکور سراسری، باید در یک آزمون عملی با ضریب 4 شرکت کرد.

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر، مجموع ظرفیت رشته نقاشی در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال تحصیلی ۹۵-۹۶، ۱۷۷۵ نفر بوده است. در دوره روزانه ظرفیت پذیرش ۳۱۰ نفر، در دوره نوبت دوم ( شبانه ) ۱۰۵ نفر، در دوره پیام نور ۴۰۰ نفر و در دوره غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش رشته نقاشی ۹۶۰  نفر بوده است. در نقطه‌ی مقابل،  ظرفیت رشته نقاشی دانشگاه آزاد مشخص نیست و دانشگاه آزاد اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نداشته است. در جدول زیر ظرفیت رشته نقاشی در کنکور سراسری به تفکیک هر دوره مشخص شده است.

ظرفیت رشته نقاشی
روزانه (تحصیل رایگان) نوبت دوم (شبانه) ظرفیت مازاد پردیس خودگردان پیام نور غیرانتفاعی
۳۱۰ ۱۰۵ ۰ ۰ ۴۰۰ ۹۶۰

پذیرش در رشته نقاشی هم به‌ صورت با آزمون و هم بدون کنکور( بدون آزمون ) بوده است. از کل ظرفیت نقاشی ۱۲۴۰ نفر صرفا با سوابق تحصیلی بوده است. اگر می خواهید بدانید رتبه قبولی رشته نقاشی در هر یک از دانشگاه های پذیرنده در سال گذشته چند بوده و یا برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی نقاشی روزانه و هر سوال دیگری درمورد رتبه و درصد های قبولی نقاشی می توانید با کارشناسان ما در آکادمی تخصصی کنکور هنر آرته تماس بگیرید.

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی آکادمی تخصصی کنکور هنر آرته  مفتخرند که پاسخگوی ‍پرسش‌ها و رفع ابهامات داوطلبان گرامی رشته نقاشی کنکور هنر باشند. از هرکجای ایران که هستید، خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی آکادمی تخصصی کنکور هنر آرته در دسترس شماست.

دانشگاه های پذیرنده رشته نقاشی در انتخاب رشته هنر

لیست دانشگاه های پذیرنده رشته نقاشی
نوع دوره نحوه پذیرش نام دانشگاه استان دانشگاه نام رشته جنسیت پذیرش ظرفیت
روزانه با آزمون دانشگاه بوعلی سینا – همدان همدان نقاشی زن – مرد 40
روزانه با آزمون دانشگاه تهران تهران نقاشی زن – مرد 12
روزانه با آزمون دانشگاه زنجان زنجان نقاشی زن – مرد 20
روزانه با آزمون دانشگاه سمنان سمنان نقاشی زن – مرد 25
نوبت دوم با آزمون دانشگاه سمنان سمنان نقاشی زن – مرد 10
روزانه با آزمون دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان سیستان وبلوچستان نقاشی زن – مرد 30
نوبت دوم با آزمون دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان سیستان و بلوچستان نقاشی زن – مرد 5
روزانه با آزمون دانشگاه شهید باهنر – کرمان کرمان نقاشی زن – مرد 20
نوبت دوم با آزمون دانشگاه شهید باهنر – کرمان کرمان نقاشی زن – مرد 25
روزانه با آزمون دانشگاه شهید چمران – اهواز (محل تحصیل واحد شوشتر) خوزستان نقاشی زن – مرد 35
روزانه با آزمون دانشگاه گیلان – رشت گیلان نقاشی زن – مرد 35
نوبت دوم با آزمون دانشگاه گیلان – رشت گیلان نقاشی زن – مرد 35
روزانه با آزمون دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل اردبیل نقاشی زن – مرد 28
نوبت دوم با آزمون دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل اردبیل نقاشی زن – مرد 10
روزانه با آزمون دانشگاه نیشابور خراسان رضوی نقاشی زن – مرد 20
نوبت دوم با آزمون دانشگاه نیشابور خراسان رضوی نقاشی زن – مرد 15
روزانه با آزمون دانشگاه هنر – تهران تهران نقاشی زن – مرد 10
نوبت دوم با آزمون دانشگاه هنر – تهران تهران نقاشی زن – مرد 5
روزانه با آزمون دانشگاه هنر – اصفهان اصفهان نقاشی زن – مرد 15
روزانه با آزمون دانشگاه یزد یزد نقاشی زن – مرد 20
غیرانتفاعی با آزمون دانشگاه غیرانتفاعی سوره – تهران تهران نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی با آزمون دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران تهران نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر – یزد (محل تحصیل واحد یزد) یزد نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی آپادانا – شیراز فارس نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی ارم – شیراز فارس نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی استرآباد – گرگان گلستان نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی حکمت – قم قم نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی سپهر – اصفهان اصفهان نقاشی زن 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی فردوس – مشهد خراسان رضوی نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی فیض‌ الاسلام – خمینی شهر اصفهان (ویژه خواهران) اصفهان نقاشی زن 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی کمال‌الملک – نوشهر مازندران نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی مازیار – رویان نور مازندران نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس – تهران تهران نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی میرعماد – قزوین قزوین نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی نیما – محمودآباد مازندران نقاشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی هنر – شیراز فارس نقاشی زن – مرد 60
پیام نور صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز تبریز آذربایجان شرقی نقاشی زن – مرد 50
پیام نور صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز مراغه آذربایجان شرقی نقاشی زن – مرد 50
پیام نور صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان تهران – تهران شرق تهران نقاشی زن – مرد 50
پیام نور صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – مرکز شهرکرد چهارمحال و بختیاری نقاشی زن – مرد 50
پیام نور صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز سمنان سمنان نقاشی زن – مرد 50
پیام نور صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان قزوین – مرکز قزوین قزوین نقاشی زن – مرد 50
پیام نور صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز میبد یزد نقاشی زن – مرد 50
پیام نور صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز یزد یزد نقاشی زن – مرد 50

رتبه و حداقل درصد لازم برای قبولی کنکور رشته نقاشی

بسیاری از علاقه مندان به نقاشی و افراد دارای ذوق و قریحه نقاشی مایل‌ اند تا با شرکت در کنکور هنر  در این رشته در دانشگاه ادامه تحصیل نمایند. برای اطلاع و کسب آگاهی نسبی در مورد رتبه لازم برای قبولی رشته نقاشی، رتبه ی برخی پذیرفته شدگان این رشته را (بر اساس نتایج آزمون سال ۹۶) در جدول زیر ملاحظه خواهید کرد :

 

نام دانشگاه

 

ظرفیت رشته

آخرین رتبه قبولی
منطقه ۱ منطقه ۲ منطقه ۳
دانشگاه شهيد باهنر  –  كرمان ۲۰ ۲۱۶۴ ۴۹۶۲
دانشگاه غير انتفاعي سوره  –  تهران ۶۰ ۹۲۹ ۱۷۲۲ ۴۹۱۷
دانشگاه يزد ۲۰ ۴۸۱۵
دانشگاه گيلان  –  رشت ۳۵ ۴۷۳۳
دانشگاه غير انتفاعي علم و  فرهنگ  –  تهران ۶۰ ۱۷۰۴ ۴۷۱۷
دانشگاه الزهرا(س)  –  تهران ۳۶ ۴۷۱۴
دانشگاه بوعلي سينا  –  همدان ۴۰ ۴۵۴۹ ۵۶۱۴ ۳۲۳۸
دانشگاه شهيد چمران اهواز (محل تحصيل شوشتر) ۳۵ ۴۵۳۷
دانشگاه شهيد باهنر  –  كرمان شبانه ۲۵ ۴۱۹۰ ۴۴۶۲
دانشگاه گيلان  –  رشته شبانه ۳۵ ۴۴۱۹ ۸۴۴۷

در جداول زیر نیز می توانید حداقل درصد دروس و آخرین رتبه لازم جهت قبولی در رشته نقاشی دانشگاه های سراسری را به تفکیک مناطق ملاحظه کنید :

حداقل درصد دروس و رتبه لازم قبولی رشته نقاشی دولتی کنکور  96  در منطقه 1
ادبیات فارسی 18% 32% 15% 27% 3%
عربی 8% 8% 0% 19% 0%
دین و زندگی 50% 64% 19% 36% 10%
زبان انگلیسی 2% 43% 10% 15% 18%
درک عمومی هنر 12% 23% 8% 13% 15%
درک عمومی ریاضی 4% 14% 7% 10% 4%
ترسیم فنی 0% 2-% 5% 0% 4%
خلاقیت تصویری 19% 4% 37% 14% 40%
خلاقیت نمایشی 2-% 0% 14% 10% 9%
خلاقیت موسیقی 0% 2-% 2-% 0% 2-%
خواص مواد 0% 0% 4-% 0% 4%
رتبه در منطقه 1 3576 3085 2893 2384 2025
رتبه کشوری 8728 7232 6758 5384 4409
شهر محل سکونت تهران شیراز مشهد تبریز مشهد
رشته محل قبولی

 ( روزانه )

دانشگاه سمنان دانشگاه شهيد باهنر -کرمان دانشگاه نيشابور دانشگاه اروميه دانشگاه نيشابور

میانگین نمره ۲۰ درصدی دروس عمومی  برابر است با قبولی در دوره های روزانه رشته نقاشی دانشگاه‌های دولتی ؛

حداقل درصد دروس و رتبه لازم قبولی رشته نقاشی دولتی کنکور 96  در منطقه 2
ادبیات فارسی 6-% 4% 0% 4% 24%
عربی 2-% 0% 0% 3-% 11%
دین و زندگی 6-% 6% 2-% 14% 4%
زبان انگلیسی 3-% 4-% 3-% 0% 4-%
درک عمومی هنر 3-% 9% 5% 9% 6%
درک عمومی ریاضی 2-% 12% 4% 5% 17%
ترسیم فنی 0% 5-% 4-% 0% 4-%
خلاقیت تصویری 0% 0% 19% 15% 14%
خلاقیت نمایشی 0% 7% 9% 12% 4%
خلاقیت موسیقی 0% 0% 0% 2-% 2-%
خواص مواد 4% 10-% 0% 0% 5%
رتبه در منطقه 2 15401 11425 8078 5614 5607
رتبه کشوری 41637 30456 21469 14827 14811
شهر محل سکونت ارومیه دزفول همدان همدان همدان
رشته محل قبولی

 ( روزانه )

دانشگاه اروميه دانشگاه شهيد چمران –اهواز دانشگاه بوعلي سينا-همدان دانشگاه بوعلي سينا-همدان دانشگاه بوعلي سينا-همدان

میانگین نمره ۱۰ درصدی دروس اختصاصی عمومی  برابر است با قبولی در دوره های روزانه رشته نقاشی دانشگاه‌های دولتی ؛

حداقل درصد دروس و رتبه لازم قبولی رشته نقاشی دولتی کنکور 96  در منطقه 3
ادبیات فارسی 7% 10% 7% 48% 46%
عربی 14% 16% 0% 27% 8%
دین و زندگی 48% 26% 14% 43% 46%
زبان انگلیسی 0% 0% 27% 6-% 76%
درک عمومی هنر 18% 15% 16% 15% 15%
درک عمومی ریاضی 6% 20% 9% 9% 40%
ترسیم فنی 0% 0% 5-% 0% 32%
خلاقیت تصویری 20% 34% 40% 29% 30%
خلاقیت نمایشی 4% 10% 15% 12% 44%
خلاقیت موسیقی 0% 0% 0% 0% 0%
خواص مواد 5% 0% 5% 4% 0%
رتبه در منطقه 3 682 463 435 262 31
رتبه کشوری 4724 3713 3580 2559 673
شهر محل سکونت زرین شهر باغ بهادران کرج آبیک گنبد
رشته محل قبولی

 ( روزانه )

دانشگاه هنر اصفهان دانشگاه هنر اصفهان دانشگاه الزهرا( س ) -تهران دانشگاه الزهرا( س ) -تهران دانشگاه تهران

در این مقاله اطلاعات نفرات آخر پذیرفته شده در رشته نقاشی در دانشگاه دولتی روزانه در کنکور سراسری را در اختیارتان قرار داده‌ایم ولی همان‌طور که می‌دانید برای کسب رتبه قبولی انتخاب رشته کنکور سراسری  نیازمند برنامه ریزی هستید. افرادی که با برنامه ریزی درست، به شکلی حساب‌شده  از فرصت هایشان استفاده می‌کنند به درصدهایی بیشتر از آنچه در کارنامه های بالا مشاهده کردید دست می یابند و اطمینان بیشتری از قبولی خواهند داشت. مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی آکادمی تخصصی کنکور هنر آرته  در زمینه‌ی :

  • ثبت نام کنکور رشته نقاشی
  • مشاوره کنکور رشته نقاشی
  • انتخاب رشته کنکور رشته نقاشی
  • ثبت نام بدون کنکور رشته نقاشی
  • انتخاب رشته نقاشی
  • برنامه ریزی کنکور رشته نقاشی
  • و…

آماده‌ی ارائه مشاوره تحصیلی و پاسخگویی به سوالات شما داوطلبان عزیز هستند.

سرفصل دروس رشته نقاشی در دوره کارشناسی

دروس این رشته در طول تحصیل به چهار بخش دروس عمومی(مشترک برای تمامی دروه‌های کارشناسی)  ، دروس پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

دروس عمومی

معارف اسلامی (۱و ۲)، ادبیات فارسی (۱و ۲)، اخلاق و تربیت اسلامی، زبان عمومی (۱و ۲)، تاریخ اسلام، متون اسلامی، انقلاب اسلامی و ریشه‌های تاریخی آن، تربیت بدنی (۱و ۲)

دروس‌ پایه‌

مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌ ( سطح‌ یک‌ )، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه، هندسه‌ مناظر و مرایا، کارگاه‌ چاپ‌های‌ دستی‌، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار هنرهای‌ تجسمی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌.

دروس‌ اصلی‌

کارگاه‌ طراحی‌ ( سطح‌ دو )، نقاشی‌ دیواری‌، کارگاه‌ نقاشی‌ دیواری‌ ( سطح‌ یک‌ )، کارگاه‌ نقاشی‌ ( سطح‌ یک‌ )، تاریخ‌ عمومی‌ نقاشی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار نقاشی‌.

دروس تخصصی

کارگاه طراحی (سطح سه)، کارگاه نقاشی (سطح دو)، کارگاه نقاشی(سطح سه)، مرمت آثار نقاشی. طرح عملی جامع، طرح و رساله نهایی

آینده‌ی شغلی و میزان درآمد در ایران

قاعدتا نمی‌توان انتظار داشت کشیدن نقاشی، تنها شغل و منبع درآمد یک دانش‌آموخته نقاشی باشد. حتا بزرگترین نقاشان هم به چنین منبع ناپایداری برای کسب درآمد اتکا نمی‌کنند  و در کنار تولید آثار هنری، با برگزاری کلاس و کارگاه‌های آموزشی، نقاشی را به علاقه‌مندان این هنر می‌آموزند. تدریس علاوه بر منافع مادی، با ارتباطات گسترده‌ای که بین هنرمند و جامعه ایجاد می‌کند سبب‌ساز رشد فکری، افزایش افق دید و ارتقای اندیشه‌ی نقاش شده و بر غنای آثار وی می‌افزاید.

یک هنرمند نقاش در ایران افزون بر تدریس نقاشی در گالری و کارگاه شخصی یا مراکز آموزش‌ عالی‌ و یا آموزشگاه‌ های‌ آزاد و هم‌چنین تولید و فروش آثار هنری، می‌تواند از طریق‌ نگارگری کتاب، فعالیت‌های مطبوعاتی و کار در نشریات‌ نیز کسب درآمدکند. سازمان‌ها و نهادهایی چون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، سازمان صدا و سیما، فرهنگ‌سرا ها و شهرداری‌ها ( به‌ عنوان‌ طراح‌ و مجری‌ نقاشی‌ های‌ دیواری‌ ) هم فرصت‌های شغلی مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان رشته نقاشی فراهم می‌کنند.

امیدواریم کوشش ما در آکادمی تخصصی کنکور هنر آرته  و گردآوری این مقاله برایتان مفید بوده باشد. در صورت وجود هر سوالی در زمینه‌ی کنکور هنر و رشته‌ی نقاشی با ما تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. آکادمی آرته می گوید

    همیشه بهترین هستید

    1. آکادمی آرته می گوید

      خیلی ممنون از پیام زیباتون با وجود شما و اعتمادی که به مجموعه آکادمی آرته دارید باعث دلگرمی ما هستید.

  2. Pree می گوید

    مقاله ای بسیار جامع و عالی مثل همیشه😍

    1. آکادمی آرته می گوید

      وقت بخیر به آکادمی آرته خوش اومدید.. لطفا از دیگر مقالات سایت نیز دیدن فرمایید. با تشکر از همراهی شما

  3. Paniz می گوید

    سلام این کتابایی که برای رشته نقاشی فرمودید، میخوام کتاب تستشون و تهیه کنم، بهترین منبع چیست؟

    1. آکادمی آرته می گوید

      وقت بخیر. کتاب درک عمومی هنر – خلاقیت تصویری و تجسمی – درک عمومی ریاضی و فیزیک
      و کتاب های تست هر کدام نیز تهیه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.