رشته کتابت و نگارگری: ظرفیت دانشگاه ها، بازار کار و در آمد

0 1,802
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

رشته هنر اسلامی خود به تنهایی دارای 6 گرایش است که می توان به مطالعات نظری هنر اسلامی، هنر و صنایع چوبی، مطالعات تاریخی هنر اسلامی، هنر و صنایع فلزی، مطالعات کتابت و نگارگری و سفال و سرامیک اشاره کرد. لازم به ذکر است که گرایش مطالعات کتابت و نگارگری دارای گرایش خاصی نیست و به صورت عمومی ارائه می شود.

آشنایی با رشته کتابت

رشته کتابت و نگارگری یکی از رشته هایی می باشد که در انتخاب رشته کنکور سراسری هنر می توان آن را انتخاب کرد. انتخاب این رشته در دانشگاه های دولتی روزانه ، پیام نور و غیرانتفاعی امکان پذیر است. در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی رشته کتابت و نگارگری، ظرفیت این رشته در دانشگاه ها، دانشگاه های پذیرنده رشته کتابت و نگارگری دوره های مختلف و …. را بیان کنیم.

رشته کتابت و نگارگری و ماهیت آن

رشته کتابت و نگارگری یکی از رشته های سنتی به حساب می آید. به عبارت دیگر این رشته شامل خوشنویسی، جدول کشی، صحافی، ، تذهیب و نگارگری می باشد. این رشته از گذشته مورد توجه افراد قرار گرفته است و نسل به نسل به افراد منتقل شده است.

دلیل ارائه این رشته در دانشگاه های حفظ فرهنگ سنتی ایران می باشد که به اصالت و آداب و رسوم ها اشاره دارد.

کتابت به خوشنویسی و نگارگری به تاریخچه نقاشی های ایرانی اشاره دارد. اساتید رشته کتابت و نگارگری قصد دارند تا فرهنگ رشته کتابت و نگارگری را به درستی به دانشجویان تدریس کنند.

دانشجویان رشته کتابت و نگارگری می توانند علاوه بر یادگیری درس های دانشگاهی این رشته به انجام تحقیقات مختلفی جهت بهبود کیفیت هنر بپردازند. پذیرش این رشته در سال 99 به صورت نیمه متمرکز انجام می شود، در حقیقت متقاضیان این رشته باید برای شرکت در آزمون عملی نیز آماده شوند. برای آشنایی و درک بهتر این رشته می توان کتاب های قدیمی مانند قرآن های خطی، کتاب حافظ، شاهنامه را مورد بررسی قرار داد.

توانایی های لازم برای ورود به رشته کتابت و نگارگری

همان طور که گفته شد این رشته بر خلاف دیگر رشته های هنر، بسیار سنتی است، به همین دلیل ممکن است برای برخی از افراد خوشایند نباشد. دانشجویانی که به این رشته علاقه دارند اغلب دارای روحیات منحصر به فردی هستند. در حقیقت آن ها به مطالعه خط های قدیمی، تاریخچه نقاشی در ایران، کتاب های قدیمی علاقه مند می باشند.

از دیگر ویژگی های آن ها می توان به درونگرا بودن آن ها اشاره کرد. دانشجویان این رشته سعی می کنند آثار خود را به گونه ای خلق کنند که فرد را از اضطراب به آرامش دعوت کنند. ناگفته نماند که دانشجویان این رشته به موسیقی های سنتی علاقه مند هستند و در هنگام کار و خلق آثار برای تمرکز حواس به آن ها گوش می دهند.

معرفی رشته کتابت و نگارگری
معرفی رشته کتابت و نگارگری

معرفی دروس رشته در مقطع کارشناسی

دروس مشترک بین گرایش های این رشته : در اینجا قصد داریم درس های مشترک این رشته در بین تمام گرایش ها را بیان کنیم. حکمت هنر ایران ، روش تحقیق در هنرهای سنتی، آشنایی با هنر در تاریخ آشنایی با خیالی نگاری، کارگاه طراحی پایه، کارگاه حجم سازی، مبانی هنرهای تجسمی، تحقیق در هنرهای سنتی ایران، آشنایی با خوشنویسی مبنای زیبای شناسی، آشنایی با فرهنگ و ادب ایران، آشنایی با تذهیب و … از درس های مشترک بین گرایش های این رشته می باشد.

دروس تخصصی رشته کتابت و نگارگری

از درس های تخصصی این رشته می توان به بررسی ویژگی های مکاتب نگارگری، کارگاه نگارگری، کارگاه گل و مرغ سازی، کارگاه تخصصی ، کارگاه تشعیر، کارگاه تذهیب، آشنایی با مواد وابزارکاری نگارگری و …. اشاره کرد.

گرایش خیالی نگاری و دروس تخصصی آن

از دروس تخصصی این گرایش از رشته کتابت و نگارگری می توان به آشنایی با خط کوفی، کارگاه تذهیب، تاریخ خط، تاریخ خوش نویسی، بررسی شیوه های خوشنویسی، زیبایی شناسی خوشنویسی کارگاه کتیبه نویسی و …. اشاره کرد.
گرایش های رشته کتابت و نگارگری
گرایش های رشته کتابت و نگارگری

گرایش سنتی و تذهیب و دروس تخصصی آن

کارگاه تذهیب، تاریخچه و مکاتب تذهیب،کاربرد خوشنویسی در تذهیب، کارگاه مثنی سازی تذهیب، زیبایی شناسی تذهیب کارگاه تشعیر، کارگاه طراحی سنتی و …. از دروس تخصصی گرایش سنتی و تذهیب محسوب می شود.

گرایش های رشته در مقطع کارشناسی ارشد

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به دفترچه کنکور سراسری مقطع دکتری در سال 1400، دارای 10 رشته است. توجه کنید که رشته هنر اسلامی خود به تنهایی دارای 6 گرایش است که می توان به مطالعات نظری هنر اسلامی، هنر و صنایع چوبی، مطالعات تاریخی هنر اسلامی، هنر و صنایع فلزی، مطالعات کتابت و نگارگری و سفال و سرامیک اشاره کرد. لازم به ذکر است که گرایش مطالعات کتابت و نگارگری دارای گرایش خاصی نیست و به صورت عمومی ارائه می شود.

ادامه تحصیل در رشته کتابت و نگارگری در ایران

ممکن است این رشته مقداری ناشناخته باشد اما دلیل بر این نیست که امکان ادامه تحصیل در این رشته وجود نداشته باشد. متقاضیان این رشته می توانند تا مقطع دکتری در این رشته تحصیل کنند.

 بازارکار رشته کتابت و نگارگری در ایران

یکی از مواردی که در هنگام انتخاب رشته باید مد نظر قرار داد، بازار کار آن رشته می باشد. بازار کار و آینده شغلی این رشته به خود فرد بستگی دارد. اگر تصور می کنید که بعد از فارغ التحصیل شدن قرار است در یک سازمان دولتی با حداقل دستمزد را داشته باشید بهتر است بگوییم، شرط اصلی برای ورود به محیط کار کیفیت کار های ارائه شده می باشد. به عبارت دیگر آثار هنری خود را به نحو احسن خلق کنید و نمونه کار های خود را به سازمان ها و مراکز متعدد مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگسراها ارائه دهید. هر چه کیفیت آثار خلق شده بیشتر و بهتر باشد، اثر مورد نظر ارزش بیشتری دارد و شرایط ورود به صادرات بازارهای جهانی هم بیشتر خواهد شد.

فرصت های شغلی این رشته

فارغ التحصیلان این رشته می توانند با خلق آثار ها به بازار های جهانی راه پیدا کنند. از دیگر فرصت های شغلی این رشته می توان به فعالیت آن ها در مراکز تولید پروژه های تصویری و انیمیشن به عنوان طراح و یا نقاش اشاره کرد. لازم به ذکر می باشد که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سازمان امور میراث فرهنگی، مراکز آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه ها به عنوان مدرس مشغول به کار شوند.

درآمد و حقوق فارغ التحصیلان این رشته

درآمد و یا حقوق فارغ التحصیلان این رشته نسبت به سایر رشته های هنر مانند نقاشی بسیار ناچیز است. در نتیجه افرادی که در این رشته فارغ التحصیل شده اند برای گذراندن زندگی خود در جامعه حرفه و یا فعالیت دیگری را تحت عنوان شغل دوم انتخاب می کنند. میانگین درآمد این رشته تقریبا 2 میلیون تومان در ماه می باشد. لازم به ذکر می باشد که این قیمت با توجه به سابقه کار و تجربه تا 4 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. به طور کلی می توان گفت رشته کتابت و نگارگری درآمد خوبی در ایران ندارد.

معرفی دانشگاه های برتر ارائه دهنده این رشته

بعد از انتخاب رشته، انتخاب دانشگاه یکی از کار های دشوار می باشد. این رشته بر اساس دفترچه کنکور هنر سال 99 تنها در دانشگاه الزهرا (س) (ویژه خواهران) – تهران، دانشگاه شاهد – تهران ارئه شده است و یکی از دانشگاه های برتر به حساب می آید.

کارنامه قبولی رشته کتابت و نگارگری در کنکور سراسری سال 99 _ 1400

رشته: هنر   رشته در منطقه : 1403 رشته کشوری : 3449
درس تعداد پاسخ ها (چند تا از 10 تا)
ادبیات 1
عربی 1
معارف 1
زبان 8
درک عمومی هنر 1
درک عمومی ریاضی فیزیک 1
ترسیم فنی 1
خلاقیت تصاویری 3
خلاقیت نمایشی 2
خلاقیت موسیقی 1
خواص مواد 1

آینده شغلی رشته کتابت و نگارگری در دنیا

لازم به ذکر می باشد که در این زمینه اطلاع قابل قبولی در دست نداریم.

ظرفیت رشته کتابت و نگارگری در انتخاب رشته هنر

رشته کتابت و نگارگری در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری دارای ظرفیت 630 نفر بوده است. توجه کنید که این آمار مربوط در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 – 96 ) است. این آمار با توجه به دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر بیان شده است. ظرفیت دانشجویان در دوره روزانه، دوره پیام نور ظرفیت پذیرش و در غیرانتفاعی به ترتیب 30 نفر ، 550 نفر و 60 نفر بوده است.

نحوه پذیرش در این رشته

پذیرش در این رشته به دو صورت انجام می شود. در حقیقت برای پذیرش در این رشته می توان با کمک آزمون و بدون آزمون اقدام کرد. توجه کنید که 610 نفر از ظرفیت پذیرش کل صرفا مربوط به سوابق تحصیلی می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.