رشته کارگردانی تلویزیون: بررسی بازار کار و ظرفیت دانشگاه

رشته کارگردانی تلویزیون
0 624
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

مطابق با آماری که در سال 1993 انتشار یافته است، افراد جوان و نوجوان آمریکایی تا پایان دوران دبیرستان حدودا 19 هزار ساعت به تماشای تلویزیون می‌نشینند؛ این میزان، بیشتر از مدت زمانی است که آنها در کلاس درس حضور دارند. متاسفانه در کشور ما اطلاعات معتبری در این حوزه وجود ندارد. اما الگوپذیری بسیار زیاد نوجوانان و جوانان ما از شخصیت‌های تلویزیونی، بیانگر آن است که جوانان، بخش عظیمی از وقت خود را صرف تماشای محتوای تلویزیونی می‌کنند و این نقش رشته کارگردانی تلویزیون را پررنگ‌تر می‌کند؛ چرا که کارگردانان مسئول کنترل محتوا هستند. در این میان فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی که در حیطه کار کارگردانان تلویزیون می‌باشند، بیشترین مخاطب را دارند.

ادامه سلسله بررسی رشته های کنکور هنر، در این مطلب به بررسی رشته کارگردانی تلویزیون از جنبه های معرفی رشته، بازار کار، درآمد و ظرفیت دانشگاه های پذیرنده می پردازیم. با آرته همراه باشید.

گرایشات مختلف رشته کارگردانی تلویزیون

رشته کارگردانی تلویزیون از سال گذشته در دانشکده صدا و سیما در دو گرایش متفاوت نمایش و مستند ارائه می‌شود. در ادامه به بررسی این گرایش‌ها می‌پردازیم.

گرایش نمایش رشته کارگردانی تلویزیون
گرایش نمایش رشته کارگردانی تلویزیون

1. گرایش نمایش

این رشته، رشته‌ای کاربردی است و اهداف مشخصی دارد. مهمترین اهداف آن آن تربیت نیروهایی با تخصص، تعهد و ذهن خلّاق در جهت ساخت برنامه‌های تلویزیونی است. این جوانان افرادی هستند که به یاری دانش و مهارت‌های فنی، هنری، تحلیلی و تکنیکی زمینه‌ی ساخت و تولید انواع برنامه‌های تلویزیونی را در چارچوب قواعد جامعه فراهم می‌آورند. در حقیقت کارگردان تلویزیونی کسی است که ذهنیت خود را با استفاده از آموزه‌های کلاسیک و آکادمیکی که در خصوص برنامه‌سازی تلویزیون در طول دوران تحصیل خود در دانشکده صدا و سیما کسب کرده است، به تصویر می‌کشد و با نوآوری و خلاقیت خود به تولید برنامه‌های تلویزیونی با موضوعات جذاب می‌پردازد.

در این میان، دانشجوهای گرایش نمایش از رشته کارگردانی تلویزیون ، به انجام مطالعات، تحقیق و کسب تجربه در حوزه‌ی کارگردانی برنامه‌های داستانی تلویزیون اعم از سریال‌ها، ویژه برنامه‌ها و فیلم‌ها و تله-تئاترها می‌پردازند. لازم به ذکر است که تمامی این دروس همراه با آزمون‌های عملی و آموزش‌هایی در کارگاه عملی است تا هنرجویان، با استفاده از امکانات، ابزارآلات و تجهیزات مورد نیازشان دانشکده و سازمان صدا و سیما، بتوانند تجربه و مهارت‌های لازم را برای طراحی و اجرای هر نوع برنامه‌ی تلویزیونی کسب کنند.

2. گرایش مستند

این گرایش بسیار متفاوت با گرایش نمایش است. متقاضی این گرایش، با اشتیاق دوربین را به دست می‌گیرد و با عجله‌ی فراوان در میان جمعیت، در بازار، کنار رودخانه‌ها، بالای قله‌ی مرتفع‌ترین کوه‌ها، در اعماق جنگل‌ها و ژرفای دریاها به دنبال سوژه‌ی مناسب می‌گردد. وی ممکن است زمانی از گل‌های خفته در کوهساران صحنه‌های زیبایی پیدا کند و زمانی دیگر از اسرار پنهان در سینه کوه‌نشینان و عشایر آگاهی می‌یابد و ادیان، آداب و رسوم مناطق مختلف ایران را به یاری لنز دوربین خود به تصویر می‌کشد تا تنوع فرهنگی و طبیعی ایران را به دیده‌ی شما برساند. این، بخشی از اعمال روزمره‌ی کارگردان مستند است؛ وی در دنیایی زندگی می‌کند که محیطی بسیار گسترده و بزرگ دارد.

این حرفه از یک سمت شامل گزارشات خبری، ورزشی و اجتماعی می‌شود و از سمت دیگر مستند مردم‌شناسی یا طبیعت‌شناسی را شامل می‌شود. در واقع مستند سازی، خوراک بسیار مهم و با اهمیت فراوان برای تلویزیون است و بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، از جمله گزارشات اجتماعی، گزارش‌های مردم‌شناسی یا مستند‌ات طبیعت و گزارش‌های ورزشی در این گرایش از رشته کارگردانی تلویزیون قرار دارد.

به همین جهت، در سالیان اخیر، مستندسازی به عنوان یکی از گرایش‌های کارگردانی تلویزیون در دانشکده صدا و سیما مطرح گردیده است. همچنین دانشجویان گرایش مستند با آموختن دروسی از قبیل ژورنالیسم یا خبرنگاری تلویزیونی و مجله تلویزیونی و همچنین فرم و محتوا در مستند تلویزیونی، اطلاعات مورد نیاز را برای آغاز سفر مستندسازی را به دست می‌آورند.

دروس دانشگاهی رشته کارگردانی تلوزیون

در ادامه به انواع دروس رشته کارگردانی تلویزیون در قالب سه دسته‌بندی می‌پردازیم.

دروس مشترک در دو گرایش:

این دروس شامل مبانی ارتباطات ، عکاسی، آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانه‌های جدید، مردم‌شناسی و رسانه‌های تصویری ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه، پژوهش و نگارش در تلویزیون، مستندشناسی، موسیقی در فیلم و تلویزیون، تلویزیون: زبان و ساختار، درک و بیان بصری، مخاطب‌شناسی تلویزیون، فلسفه هنر، حکمت هنر اسلامی، ابزارشناسی تولید، مبانی برنامه‌سازی تلویزیونی، کارگاه تصویر و نور، مبانی تدوین، مبانی برنامه‌سازی تک دوربینه، گونه‌شناسی برنامه‌های تلویزیونی، شناخت عوامل نمایش، گونه‌شناسی فیلم، مبانی کارگردانی نمایش، تدوین دیجیتال، جلوه‌های خاص، کارگاه چند رسانه‌ای، تلویزیون آموزشی و طراحی و مدیریت تولید هستند.

دروس تخصصی گرایش نمایش:

این دروس شامل بازیگردانی و کارگردانی، تصویرنامه نویسی، سمینار برنامه‌سازان تلویزیونی، واحد سیار، برنامه‌سازی استودیویی، برنامه‌سازی تک دوربینه و کارگاه نمایش تلویزیونی می‌شود.

دروس تخصصی گرایش مستند:

این دروس شامل فرم و محتوا در مستند تلویزیونی، نویسندگی برای مستند، مستندسازی، تاریخ و نقد فیلم مستند، سمینار بررسی مستندسازان، برنامه‌سازی استودیویی، برنامه‌سازی تک دوربینه و مجله تلویزیونی می‌شود.

ظرفیت رشته کارگردانی تلویزیون

رشته کارگردانی تلویزیون از رشته‌های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است . مطابق با اطلاعات درج شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور، پذیرش در رشته کارگردانی تلویزیون در دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم و غیرانتفاعی انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که دانشگاه آزاد اسلامی نیز در رشته‌ی کارگردانی تلویزیون به تعدادی نامشخص دانشجوی جدید می‌پذیرد. در ادامه می خواهیم ظرفیت این رشته در دانشگاه‌ها و تمامی دانشگاه های پذیرنده رشته کارگردانی تلویزیون در ایران را به شما معرفی کنیم.

در سال تحصیلی 95 – 96 ، مجموعا 210 نفر در دانشگاه‌های سراسر کشور پذیرش شده‌اند. این ظرفیت به شکل پذیرش 20 نفر در دوره روزانه، 10 نفر در دوره نوبت دوم یا شبانه و 180 نفر در ظرفیت غیرانتفاعی صورت گرفته است. از طرفی، ظرفیت این رشته در دانشگاه آزاد مشخص نیست و هیچ گونه اطلاعات قابل قبولی از این دانشگاه‌ها در دسترس نمی‌باشد. در جدول زیر ظرفیت رشته کارگردانی تلویزیون را به تفکیک هر دوره در کنکور سراسری آورده‌ایم.

ظرفیت رشته کارگردانی تلویزیون
روزانه ( تحصیل رایگان ) نوبت دوم ( شبانه ) ظرفیت مازاد پردیس خودگردان پیام نور غیرانتفاعی
20 10 0 0 0

امکان پذیرش در رشته کارگردانی تلویزیون هم با آزمون سراسری و هم بدون کنکور وجود دارد . از میان پذیرفتگان این رشته، 180 نفر صرفا با سوابق تحصیلی و تنها 30 نفر بصورت نیمه متمرکز و پس از مصاحبه جذب به دانشگاه شده‌اند.

دانشگاه های پذیرنده رشته کارگردانی تلویزیون در انتخاب رشته هنر

در ادامه به بررسی تمامی دانشگاه‌های دارای پذیرش در این رشته و ظرفیت و نحوه‌ی پذیرش آنها می‌پردازیم.

لیست دانشگاه های پذیرنده ی رشته ی کارگردانی تلویزیون
نوع دوره نحوه پذیرش نام دانشگاه استان دانشگاه نام رشته جنسیت پذیرش ظرفیت
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی کمالالملک – نوشهر مازندران کارگردانی تلویزیون زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی نیما – محمودآباد مازندران کارگردانی تلویزیون زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی با آزمون – شیراز فارس کارگردانی تلویزیون زن – مرد 60
روزانه با آزمون – نیمه متمرکز دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهران کارگردانی تلویزیون مرد 20
نوبت دوم با آزمون – نیمه متمرکز دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهران کارگردانی تلویزیون مرد 10

توانایی‌های مورد نیاز برای ورود به این رشته

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمانی است که از تمامی هنرمندان از جمله موسیقی‌دانان، معمارها، اساتید ادبیات کهن، نقاش‌ها، طراحان، خطاطان و عکاس‌ها بهره می‌گیرد. به همین دلیل، دانشجوی این رشته می‌بایست اطلاعات هنری قدیمی و جدید گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف هنری داشته باشد. متاسفانه دیده شده است که برخی داوطلبان شرکت‎کننده در مصاحبه‌ی پیش از پذیرش در دانشکده صدا و سیما، از اصلی ترین و بدیهی‌ترین اطلاعات هنری در سطح کشوری و حتی جهانی بی‌خبر هستند. برای مثال دانشجوهایی هستند که هیچ اطلاعی از موسیقی کلاسیک و بزرگترین موسیقیدان‌های آن مثل یوهان سباستین باخ یا لودویگ فان بتهوون ندارند. حتی داوطلبی بوده که تفاوتی میان موسیقی کلاسیک و بی کلام قائل نبوده است!

توانایی افراد برای ورود به رشته کارگردانی تلویزیون
توانایی افراد برای ورود به رشته کارگردانی تلویزیون

همچنین برخی از داوطلبان رشته کارگردانی تلویزیون نمی‎توانند آنچه را که در ذهن خود دارند، به خوبی به دیگران انتقال دهند. چنین افرادی بعید است کارگردان خوبی شوند؛‌ چون کارگردان باید بتواند با تیم بازیگری و فیلمبرداری خود به خوبی ارتباط برقرار کند و بگوید چه انتظاراتی دارد؛ یعنی قدرت انتقال پیام بالایی داشته باشد. همچنین دانشجویان این رشته قطعا باید روابط اجتماعی بسیار خوبی داشته باشند و بتوانند به خوبی یک گروه را هدایت و رهبری کنند. به همین جهت، افراد تنهایی طلب و منزوی یا افرادی که منتظر دستورات دیگران برای اجرا هستند، در این رشته هرگز موفق نخواهند شد. البته این به این معنا نیست که کارگردان نمی‌تواند از کسی مشورت بگیرد.

در کل داوطلبان باید بدانند که در این دانشکده، یک شبه اتفاقی نمی افتد تا فردی تبدیل به کارگردان موفق شود؛ بلکه اساتید دانشگاه صرفا راهنما هستند و شخص هنرجو باید با تلاش بسیار و مطالعه فراوان به نتیجه برسد. در این رشته تسلط به زبان انگلیسی نیز امری بسیار مهم و ضروری است؛ چرا که دانشجویان باید بتوانند از منابع معتبر استفاده کنند و این منابع، اکثرا به زبان‌ انگلیسی نگارش شده اند.

اما مهمترین نکته این است که هر هنری نیازمند علاقه‌ی شدید است تا به بهترین نحو برگزار شود. کارهای هنری معمولا با فشار عصبی و صدمات روحی بسیار زیادی همراه است. همچنین در اکثر مواقع نیز از شهرت و معروف شدن در آن خبری نیست. به عنوان مثال می‌توان به “ژرژملیف” که ملقب به پدر سینمای داستانی است اشاره کرد؛ او در اواخر عمرش در یکی از متروهای پاریس در حال دستفروشی دیده شد. از قدیم گفته اند که “نو که اومد به بازار، کهنه میشه دل آزار”. این از ابتدایی ترین ویژگی‌های عالم هنر است. البته باید به این نکته توجه نمود‎ که یک مستند‌ساز باید فردی بسیار صبور و با دقت دید بالا باشد؛ وی ممکن است که مجبور باشد ساعت‌ها در گوشه‌ای به انتظار بنشیند تا برای لحظاتی از پرنده‌‌ی مورد نظرش فیلمی که می‌خواهد تهیه کند.

فرصت های شغلی رشته کارگردانی تلوزیون
فرصت های شغلی رشته کارگردانی تلوزیون

فرصت های شغلی رشته کارگردانی تلوزیون

رشته‌های ارائه شده در دانشکده صدا و سیما به گونه‌ای هستند که دانشجویان آن بعد از فارغ‌التحصیلی، شغل تعریف شده‌ای در سازمان داشته باشند. اما باید بدانید که فرصت‌های شغلی این محصلین، فقط محدود به سازمان صدا و سیما نیست؛ فارغ‌التحصیلان رشته کارگردانی تلویزیون می‌توانند در سازمان‌های فعال در تولید برنامه‌های مختلف، مراکز برنامه‌سازی برای تبلیغات، سازمان تبلیغات اسلامی، نهادهای وابسته به دولت مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و … فعالیت هنری داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.