رشته چاپ: بررسی بازار کار، درآمد و معرفی دروس

رشته چاپ
0 166
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

یکی از رشته های کنکور هنر که برای مدرک کارشناسی ارائه می شود، رشته چاپ است. البته مهم ترین موضوع برای انتخاب رشته، شناخت آن رشته است، در صورتی که شخص نداند نقش آن رشته چیست و بازار کار چگونه است، امکان دارد از مسیر موفقیت تعیین شده ی خود دور شود. به همین دلیل در این رشته (به دنبال معرفی سایر رشته های کنکور هنر) تصمیم گرفته ایم این رشته را به طور کامل مطالعه کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این رشته می تواند برای شما مناسب باشد یا نه.

معرفی رشته چاپ

در گذشته، وقتی نوبت به چاپ می رسید، ایده نهایی چاپ یک تصویر، لوگو یا نماد روی یک تکه کاغذ بود. اما این روزها با پیشرفتی که صنعت چاپ داشته، چاپ متن و تصویر بر روی کاغذ، فلز، شیشه و برخی پوشاک و مواد دیگر نیز انجام می شود. چاپ 3 مرحله دارد؛ قبل از چاپ، فرآیند چاپ و بعد از چاپ. با توجه به ظهور دستگاه های پیشرفته تصویربرداری و چاپ دیجیتال، یادگیری این حرفه مانند رشته فرش، مجسمه سازی و سفالگری که در گذشته توسط استادان آموزش داده می شد، نیست و نیاز به مطالعات آکادمیک دارد.

معرفی رشته چاپ

مانند بسیاری از صنایع، صنعت چاپ نیز دستخوش تغییرات تکنولوژیکی شده است، چرا که بسیاری از کارهایی که قبلاً با دست صورت می گرفت، اکنون به طور خودکار توسط فناوری های و جدید رایانه ها انجام می پذیرد. تا جایی که صنعت چاپ نه تنها شامل چاپ های ویدئویی و متنی بر روی اشیاء ذکر شده در بالا می شود، بلکه برای کمک به سایر صنایع برای تسهیل فرآیند برچسب گذاری محصول نیز مفید است.

در طول تحصیل دانشجویان نحوه ساخت ماشین های چاپ را یاد نمی گیرند، بیشتر می آموزند کدام تصاویر با چه اندازه و قیمتی مناسب چاپ هستند، زیرا اکثر طراحان گرافیک روی برگه طرحی را ارائه می دهند که ممکن است زیبا باشد، اما تنها دانش آموخته ی رشته چاپ می داند آیا می توان آن طرح را روی یک شی مورد نظر چاپ شدنی هست یا نه.

توانایی های مورد نیاز برای ورود به رشته چاپ

احتمال دارد با شنیدن نام صنعت چاپ، فقط محیط کار با چاپگر برای شما تداعی گردد و اصلا این را در نظر نگیرید که این رشته نیز نیاز به مهارت های خاصی درست مانند سایر رشته ها دارد. دانش آموخته رشته چاپ باید با طراحی و گرافیک آشنایی داشته باشد تا وقتی طرحی به او داده می شود آن را درک کرده و مشخص کند که می شود چاپش کرد یا نه.

برای موفقیت در این زمینه باید آشنایی با فرآیند چاپ، توانایی کار با کامپیوتر، دانش هنری متوسط، توانایی کار با مشتری، آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی و شبیه سازی و توانایی تحمل فشار کار را داشت.

معرفی دروس کارشناسی رشته چاپ

دروس پایه

ریاضی و آمار، آشنایی با هنر و تمدن ایران، آشنایی با هنر و تمدن جهان، طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، فیزیک، شیمی عمومی، مبانی کامپیوتر و اینترنت، رسم فنی عمومی و پرسپکتیو، روش تحقیق، عکاسی پایه.

دروس اصلی

طراحی و چاپ اوراق بهادار، کارگاه عکاسی رنگی، صفحه آرایی، طراحی بسته بندی، گرافیک کامپیوتری، کارگاه گرافیک، کارآموزی.

دروس تخصصی

تاریخ فناوری چاپ، تکنولوژی صحافی، آزمایشگاه مواد، لیتوگرافی، کارگاه چاپ سیلک اسکرین، اقتصاد چاپ و بازاریابی چاپ، مروری بر روش‌های چاپ، کارگاه چاپ افست، زبان تخصصی، تکنولوژی بسته‌بندی، شناخت کاغذ و مرکب، قوانین و مقررات چاپ، استاندارد‌شناسی صنعت چاپ، کارگاه چاپ فلکسو، کارگاه چاپ گراور، کارگاه چاپ دیجیتال، طرح و رساله.

گرایش های رشته چاپ

این رشته به صورت عمومی ارائه می شود و گرایشی ندارد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته چاپ

در ایران این رشته فقط در مقطع کارشناسی ارائه شده و امکان ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری برای فارغ التحصیلان وجود ندارد.

مشاوره در انتخاب رشته چاپ

لازم به ذکر است که برای انتخاب رشته چاپ تنها آشنایی کلی با چاپ و بازار کارش نمی تواند به شکل واحد ملاک داوطلبان کنکور سراسری باشد، بلکه داوطلب باید شانس قبولی خود را در این رشته با مقایسه رتبه قبولی های سال پیش بسنجد و تکمیل فرم انتخاب رشته بهتر است بر اساس شانس قبولی در انتخاب های خوش بینانه، منطقی و بدبینانه انجام بپذیرد.

بازار کار و آینده شغلی رشته چاپ
بازار کار و آینده شغلی رشته چاپ

بازار کار و آینده شغلی رشته چاپ در ایران

تا اینجا شما با رشته چاپ آشنا شده اید و در این بخش مهمترین قسمت انتخاب رشته یعنی شناخت بازار کار این رشته را بررسی خواهد شد. امروزه، صنعت چاپ بسیار تغییر کرده و اکثر صنایع از آن بهره می برند. به دلیل انتشار کتاب های آموزشی، دانشگاهی و … بازار کار در این زمینه خوب است. کسانی که علاقه مند به صنعت چاپ بوده و از استعداد و ذوق هنری برخوردار هستند، توان استخدام شدن در صنایع فرهنگی ای مانند موسسات روزنامه ها و نشریات کثیر الانتشار را دارا می باشند.

درآمد و حقوق رشته چاپ در ایران

پیش از انتخاب رشته، اکثر داوطلبان در این فکر هستند که با تحصیل در این رشته چقدر می توانند درآمد کسب کنند. کسانی که در این رشته تحصیلات خود را ادامه داده و پی از طی دوره ی لازمه و پاس کردن تمامی درس ها، پایان نامه ی خود را ارائه داده و سپس مدرک گرفته اند می توانند درآمد بسیار خوبی داشته باشند؛ اگر که بتوانند برای خود مراکز چاپ راه اندازی کنند؛ اما آنهایی که در دفاتر روزنامه یا مجلات کار می کنند نسبت به مدیران چاپخانه های شهر درآمد کمتری دارند، یعنی چیزی حدود 4 تا 10 میلیون.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.