رشته نوازندگی موسیقی جهانی: وضعیت بازار کار، درآمد و دانشگاه ها

رشته نوازندگی موسیقی جهانی
0 4,073
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در زمینه موسیقی رشته نوازندگی موسیقی جهانی را انتخاب می کنند. زیرا با تحصیل در این رشته می توان اطلاعات خوبی در مورد مبانی نظری موسیقی و آموختن سازهای مختلف ارکستری مانند پیانو کسب کرد. اگر به رشته نوازندگی موسیقی جهانی علاقه دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا این رشته معرفی کنیم، و نگاهی به ظرفیت دانشگاه ها و دروس دانشگاهی آن بیندازیم و از بازار کار و درآمد برای شما بگوییم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

رشته نوازندگی موسیقی جهانی یکی از گرایش های رشته موسیقی در کنکور هنر است. که همه ساله با توجه به ظرفیت های موجود، دانشجو می پذیرد. مطابق با اطلاعات مندرج در دفترچه کنکور هنر، پذیرش این رشته به صورت روزانه و شبانه در دانشگاه های تهران و هنر صورت می پذیرد. برای قبولی در این رشته از گرایش موسیقی مانند سایر رشته های کنکور هنر، باید در آزمون عملی شرکت کرد که نمره آن با 6 ضریب محاسبه می شود. در ادامه به بررسی رشته نوازندگی موسیقی جهانی، نحوه قبولی، سرفصل های تحصیلی و آینده شغلی پس از فراغت از تحصیل در این رشته می پردازیم.

رشته نوازندگی موسیقی جهانی
معرفی رشته نوازندگی موسیقی جهانی

معرفی رشته نوازندگی موسیقی جهانی

گرایش موسیقی در مقطع کارشناسی در دانشگاه های مختلف ایران با رشته های تخصصی آهنگسازی، نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی دانشجو می پذیرد.

 

 

پیش از ارائه این رشته در دانشگاه بسیاری از علاقمندان به تحصیل در موسیقی باید در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی تحصیل می کردند؛ که به دلیل عدم علاقه آنها به سازهای این نوع موسیقی و گرایش بیشتر به ادوات موسیقی غربی مانند پیانو، گیتار و ویولن؛ تحصیل در رشته موسیقی ایرانی برای این دسته از افراد سخت و رنج آور می نمود.

با توجه به دلایلی که ذکر شد و نیاز جامعه، وزارت علوم تصمیم به ارائه رشته نوازندگی موسیقی جهانی در دانشگاه گرفت. که رشته ای همسو تر با موسیقی روز جهان و جوان گرا و متنوع است.

با ارائه این رشته، فارغ التحصیلانی آشنا به انواع سازهای ارکستری و توانمند برای شرکت در تولید ژانرهای مختلف موسیقی در کلاس جهانی و دارای توانایی جهت توسعه و همکاری در موسیقی ایرانی تربیت می شوند.

دانشجویان این رشته نه تنها به عنوان نوازنده، بلکه به عنوان یک موسیقیدان آموزش می بینند که توانایی خلق، اجرا و نقد و بررسی انواع موسیقی را دارند و پژوهش های ارزشمندی در زمینه موسیقی و تقویت بنیه هنری کشور انجام می دهند. البته اکثر موسیقیدانان مطرح و موفق در دنیا، نوازندگان چیره دستی نیز هستند.

در ادامه این مطلب به تشریح موقعیت های شغلی و کاربرد مهارت های دانشجویان این رشته می پردازیم.

آزمون عملی رشته نوازندگی موسیقی جهانی

این رشته مانند بسیاری از رشته های کنکور هنر به صورت دو مرحله ای اقدام به پذیرش دانشجو می کند. در رشته های نیمه متمرکز مانند رشته نوازندگی موسیقی جهانی در دو مرحله پس از کسب حد نصاب در آزمون کتبی، دانشجو می بایست برای قبولی در آزمون عملی و مصاحبه آمادگی لازم را داشته باشد. دانشجو باید توانایی نسبی در نواختن یکی از سازهای ارکستری غیر از سازهای ضربی را داشته باشد و از دانش خوبی در زمینه تئوری موسیقی برخوردار باشد.

توانایی های مورد نیاز برای ورود به رشته نوازندگی موسیقی جهانی

با توجه به تمرین های سخت و گذراندن ساعات طولانی برای فهم و مطالعه مبانی موسیقی، علاقه از شروط اصلی موفقیت در این رشته است. سلامت شنوایی و دست ها برای کار با ساز ها و درک ریزه کاری های صوتی از ضروریات است. دانشجو باید بداند در طول تحصیل می بایست وقت زیاد و ساعات طولانی را صرف کسب مهارت های نظری و عملی در این رشته نماید.

معرفی دروس رشته نوازندگی موسیقی جهانی در مقطع کارشناسی

در این بخش به معرفی درس های مختلفی که در طول تحصیل در مقطع کارشناسی رشته نوازندگی موسیقی جهانی ارائه می شوند، می پردازیم.

دروس پایه موسیقی جهانی

سرایش(1و2و3و4)، هماهنگی یا هارمونی (1و2)، تربیت شنوایی(1و2)، پیانوی عمومی (1و2و3)، مبانی صداشناسی، مبانی صدا.

دروس اصلی موسیقی جهانی

تاریخ موسیقی جهان (1و2)، تاریخ موسیقی ایران، سازشناسی موسیقی جهانی (1و2)، ساز شناسی موسیقی ایران، فرم موسیقی(1و2).

دروس تخصصی موسیقی جهانی

آواز جمعی(1و2)، همنوازی(1و2و3و4)، ارکستر جهانی(1و2و3و4)، سازهای جهانی (1و2و3و4و5و6و7و8)، اجرای صحنه ای سازهای جهانی(1و2)، دشیفراژ(1و2)، اجرای صحنه در آوازهای جمعی، پروژه نهایی (پایان نامه).

گروه ارکستر در حال اجرای قطعه کلاسیک
گروه ارکستر در حال اجرای قطعه کلاسیک

معرفی گرایش های رشته نوازندگی موسیقی جهانی

با توجه به آخرین اخبار کنکور 1400 و اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان سنجش، این رشته به صورت تکی و بدون گرایش در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود

وضعیت ادامه تحصیل در رشته نوازندگی موسیقی جهانی

برای تحصیل در ایران، تنها مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس در این رشته وجود دارد.

وضعیت بازار کار و درآمد رشته نوازندگی موسیقی جهانی
وضعیت بازار کار و درآمد رشته نوازندگی موسیقی جهانی

بازار کار و آینده شغلی رشته نوازندگی موسیقی جهانی در ایران

یکی از مهم ترین نکاتی که ذهن بسیاری از داوطلبین و خانواده های آنها را درگیر می کند؛ آینده شغلی و بازار کار این رشته پس از فراغت از تحصیل است. با توجه به دید منفی جامعه نسبت به آینده و بازار کار رشته های هنری باید بگوییم با تغییر سبک زندگی و فرهنگ در جامعه ما طی دهه گذشته، رغبت و تمایل به تحصیل در رشته های هنری و بازار کار این رشته ها دچار رشد فزاینده و قابل توجهی گردیده است.

در صورت فراگیری درست و مناسب دروس و کسب مهارت کافی توسط دانشجویان، آنها می توانند به سرعت پس از فراغت از تحصیل جذب بازار کار شوند.

خیلی از دانشجویان شهرستانی پس از فراغت از تحصیل تصمیم به ماندن در تهران و زندگی و اشتغال در این شهر می گیرند. اگرچه فضای فرهنگی شهرهای بزرگ کشور نیز در سال های اخیر بسیار تغییر کرده و آماده پذیرش فارغ التحصیلان رشته نوازندگی موسیقی جهانی است.

افراد علاقه مند با صرف وقت و پشتکار زیاد به مرور با کسب شهرت و موفقیت، آینده شغلی درخشانی را رقم خواهند زد.

فرصت های شغلی رشته نوازندگی موسیقی جهانی

شرکت در کنسرت های موسیقی با سبک های مختلف و همراهی سازها مانند ارکستر سمفونیک و یا همراهی موسیقی و نمایش مانند اپرا، آموزش، همراهی در تولید آلبوم های موسیقی، تولید موسیقی فیلم و کار در رسانه های صوتی و تصویری مانند رادیو و تلویزیون و بسیاری از مشاغل دیگر می تواند یک فارغ التحصیل رشته نوازندگی موسیقی جهانی را در بازار کار مشغول کند.

درآمد و حقوق رشته نوازندگی موسیقی جهانی در ایران

درآمد افراد شاغل در حوزه موسیقی بسته به موقعیت آنها متفاوت است اما درآمد ماهی 5 میلیون تومان برای مشاغل ساده و درآمدهای بسیار بالا و حرفه ای برای افراد معروف و متبحر مرسوم است.

دانشگاه های برتر رشته نوازندگی موسیقی جهانی در ایران

با توجه به اطلاعاتی که در دفترچه کنکور هنر منتشر شده است؛ این رشته با مجموع ظرفیت 27 نفر در دو دانشگاه تهران و دانشگاه هنر تهران ( محل تحصیل کرج) به صورت روزانه و شبانه (5 نفر) متقاضیان را پذیرش می کنند.

بازار کار و آینده شغلی رشته نوازندگی جهانی در دنیا
بازار کار و آینده شغلی رشته نوازندگی جهانی در دنیا

بازار کار و آینده شغلی رشته نوازندگی جهانی در جهان

بسیاری از فارغ التحصیلان رشته نوازندگی موسیقی جهانی مهاجرت به خارج از کشور و اشتغال در سایر کشور ها را به عنوان گزینه ای برای آینده شغلی شان در نظر می گیرند. کسانی که توانایی نواختن سازهای مختلف را دارند و می توانند به عنوان عضوی از گروه های موسیقی چه در فضای کلاسیک و چه در سبک های جدید فعالیت کنند آینده خوبی را در کشورهای اروپایی و آمریکا رقم خواهند زد. همچنین امکانات اجرا و ضبط استودیویی بالا در کشورهای خارجی از انگیزه های اصلی برای مهاجرت و کار در خارج از کشور است.

یک نوازنده با مهارت کافی در نواختن ساز و یا خوانندگی و آهنگسازی در سبک های مختلفی مانند کلاسیک، راک، جاز، بلوز، یا موسیقی آلترناتیو و کانتری، می تواند به کار در استودیو و یا اجرای زنده مشغول شود.

همچنین امکان فعالیت این افراد به عنوان هنرمندان مستقل و یا موسیقیدان حقوق بگیر در گروه کر، ارکستر و یا تئاتر وجود دارد. بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته به تدریس این رشته در مدارس و کالج ها رو می آورند. همچنین امکان برگزاری کلاس خصوصی و گروهی در مراکزی مانند مهد کودک ها یا فروشگاه های موسیقی وجود دارد. البته درآمد تدریس به عنوان درآمد کمکی به حساب می آید.

زمان اشتغال

حتما می توانید تصور کنید که ساعات کاری یک نوازنده بسیار متفاوت از سایر افراد اجتماع است. اگر هدف بستن یک آلبوم موسیقی باشد ممکن است به صورت فصلی و در مدت زمان چند ماه ساعات زیادی را مشغول به کار باشند. همچنین بسیاری از رویداد های موسیقی و کنسرت ها در آخر هفته و تعطیلات برگزار می شوند.

کشورهای متقاضی رشته موسیقی

شهر نیویورک در آمریکا و وین در اتریش، همچنین لندن، مونیخ، برلین و کشورهای کانادا، سوئد و استرالیا به فارغ التحصیلان رشته نوازندگی موسیقی جهانی اهمیت ویژه ای می دهند و قوانین خاصی برای جذب این افراد دارند.

چشم انداز شغلی رشته نوازندگی موسیقی جهانی در دنیا

اگر بتوانید از کمک افراد آشنا و شاغل در زمینه موسیقی در خارج از کشور استفاده کنید. پیدا کردن شغل، کار چندان پیچیده ای نخواهد بود. حتی می توانید قطعه ای را که ساخته اید به صورت صدای ضبط شده و یا فیلم برای شرکت ها و افراد فعال در این زمینه ارسال کنید. به یاد داشته باشید مسیر رسیدن به درآمد بالا و کسب شهرت و موفقیت در موسیقی راحت و هموار نیست و نیاز به تلاش شبانه روزی دارد.

با توجه به گسترش رسانه های جمعی پیش بینی می شود حرفه های مرتبط با موسیقی تا پایان سال 2030، یازده درصد رشد داشته باشند که به معنی اشتغال سالانه 20800 نفر در سراسر دنیا در این زمینه است.

درآمد و حقوق رشته نوازندگی موسیقی جهانی در دنیا

تخمین درآمد یک موسیقیدان کار پیچیده ای است. زیرا درآمد این افراد به صورت نسبی و پروژه ای ایجاد می شود و بسیار به میزان مهارت و استعداد افراد بستگی دارد. با توجه به اطلاعاتی که در سایت payscale منتشر شده است؛ درآمد افراد شاغل در عرصه موسیقی بین 42.308 دلار تا 60000 دلار است. که همانطور که پیش از این گفتیم فاکتورهای متفاوتی سطح این درآمد را تعیین می کنند. برای اطلاع از میزان حقوق و آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته نوازندگی موسیقی جهانی در دنیا می توانید به سایت Salary for with Jobs in Music مراجعه کنید.

دانشگاه های برتر رشته نوازندگی موسیقی جهانی در دنیا

  • مدرسه جولیارد نیویورک در آمریکا
  • مدرسه موسیقی برکلی بوستون در آمریکا
  • دانشکده موسیقی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در ایالت کالیفرنیای آمریکا
  • هنرستان موسیقی جدید در بوستون انگلستان
  • دانشکده موسیقی ییل در آمریکا
  • موسسه موسیقی کورتیس در آمریکا
  • آکادمی سلطنتی موسیقی در انگلستان
  • دانشکده موسیقی جیکوبز دانشگاه ایندیانا بلومینگتون در آمریکا
  • دانشکده موسیقی مانس نیویورک در آمریکا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.