رشته نوازندگی موسیقی ایرانی: معرفی رشته، بازار کار و ظرفیت دانشگاه ها

رشته نوازندگی موسیقی ایرانی
0 2,072
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

موسیقی یکی از اولین هنرهای بشری است که پیدایش آن به پیش از تاریخ می رسد. موسیقی ایرانی نیز که تاریخ آن به هزاران سال پیش باز می گردد، به صورت سینه به سینه در دست و دل هنرمندان کشور رشد کرده است. رشته نوازندگی موسیقی ایرانی به منظور حفظ و توسعه این بخش از فرهنگ غنی ایرانی ایجاد شده است.

احتمالا شما هم از تاثیرات شگرف موسیقی بر مغز شنیده اید. آخرین تحقیقات علمی نشان می دهد که موسیقی می تواند در بسیاری از جنبه ها نظیر کمک به یادگیری و افزایش قدرت حافظه، کم کردن استرس، کاهش درد و مانع شدن از آسیب های مغزی کمک کننده باشد. با توجه به تاریخ کهن موسیقی در ایران و عجین شدن آن با روح و جان ایرانیان، یکی از رشته هایی که در آزمون سراسری دوره کارشناسی ارائه می شود؛ رشته نوازندگی موسیقی ایرانی است. در این مطلب ما در مورد شرایط راهیابی به این رشته هنری و آینده شغلی آن صحبت خواهیم کرد. گرایش موسیقی در کنکور هنر به رشته های مختلفی نظیر آهنگسازی، نوازندگی موسیقی ایرانی و نوازندگی موسیقی جهانی و موسیقی نظامی تقسیم می شود.

ماهیت رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

هنر بیانگر احساسات و اندیشه های هر قوم و فرهنگی بوده است. و با توجه به اولویت های زیست بوم و محدودیت های حیات، فرهنگ های متفاوتی در میان انسان ها شکل گرفته است. موسیقی ایرانی نیز مانند یک آینه، نسل در نسل بیانگر روحیه، اخلاق و فرهنگ ایرانی بوده است. این موسیقی از یک سو پاسخگوی نیاز های عاطفی و معنوی مردم بوده است و از سویی دیگر نیازهای عمومی مانند ایجاد نظم و روحیه در صفوف نظامیان و یا شادی در جشن ها را فراهم می کرده است. این موسیقی با سابقه دیرینه خود که به پیش از پیدایش مسیحیت می رسد به صورت سینه به سینه در میان ایرانیان انتقال یافته، و از آواز و ملودی تشکیل شده است. موسیقی کلاسیک ایرانی به ساختار دستگاهی خود معروف است.

 

 

اساتید بزرگی به ساختار یافتن رشته نوازندگی موسیقی ایرانی کمک کرده اند. کسانی چون روح الله خالقی، استاد علی نقی وزیری، استاد بنان، استاد جلیل شهناز، درویش خان، فرامرز پایور و حسن کسایی، استاد ابوالحسن صبا و اساتید متاخر مانند استاد شجریان و بسیاری نام های دیگر که با آنها آشنا هستید.

شادروان استاد محمدرضا شجریان؛ نوازنده موسیقی ایرانی
شادروان استاد محمدرضا شجریان؛ نوازنده موسیقی ایرانی

شادروان استاد محمدرضا شجریان

موسیقی سنتی در ایران مجموعه ای موسیقایی متشکل از قرن ها تعامل و ترکیب فرهنگی اقوام مختلف است که به صورت آهنگ ها و آواز ها به جا مانده، و نشانگر فرهنگ و اخلاق ایرانی است. موسیقی ایرانی از یک سو جنبه های عرفانی فرهنگ ما را پوشش می دهد و شنونده را به سمت و سوی معنویت هدایت می کند و از سویی دیگر دارای ماهیتی حماسی و پر شور است که یادگار روحیه حماسی و جنگاور ایرانیان است.

رشته نوازندگی موسیقی ایرانی با هدف توسعه مهارت ها و دانش موسیقی سنتی ایرانی در جامعه گسترش یافته است؛ و دانشجویان در طول تحصیل با تاریخ موسیقی، فلسفه موسیقی، ردیف نوازی، مبانی تئوریک موسیقی ایرانی، شناخت صدا در موسیقی ایرانی، فواصل در موسیقی و سایر مفاهیم آن آشنا می شوند و ضمن تحصیل می بایست در آموختن یک ساز ایرانی نظیر قانون، سه تار، تار، نی، سنتور و یا کمانچه و هر ساز دیگری مهارت پیدا کنند.

راهنمای انتخاب رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

رشته نوازندگی موسیقی ایرانی جزئی از زیر شاخه های هنر در آزمون سراسری است و منطبق با اطلاعات دفترچه کنکور و دفترچه انتخاب رشته کنکور در هر سال به صورت روزانه، شبانه و پردیس ها و دانشگاه های غیرانتفاعی دانشجو می پذیرد. دانشجو در این رشته به صورت دو مرحله ای انتخاب می شود، که البته ممکن است با توجه به توضیحات دفترچه کنکور در همان سال دانشگاه های غیرانتفاعی با سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند. برای اطلاع از دانشگاه ها و سایر نکات مهم در مورد انتخاب این رشته از کنکور هنر، با ما همراه باشید.

آیا رشته نوازندگی موسیقی ایرانی آزمون عملی دارد؟

مانند سایر رشته های کنکور هنر، این رشته نیز به صورت نیمه متمرکز و توسط آزمون عملی با ضریب 6 دانشجو می پذیرد. البته امکان تحصیل با سوابق تحصیلی نیز وجود دارد.

توانایی های مورد نیاز برای ورود به رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

داشتن سلامتی، شنوایی و توانایی کافی برای انجام فرآیند یادگیری در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی مانند سایر رشته های هنری مثل رشته نقاشی، رشته مجسمه سازی، رشته فرش و رشته عکاسی از نیاز های اولیه است.

آفرینش یک اثر موسیقایی نیازمند خلاقیت و استعداد هنری و علاوه بر آن روحیه بالا و صبر زیاد و تحمل شکست های بیشمار است. برای موفقیت در این رشته باید علاوه بر علاقه بسیار زیاد، نیروی کافی برای تحمل سختی های خلق موسیقی را داشت.

آشنایی با سازهای ایرانی
آشنایی با سازهای ایرانی

دروس رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در مقطع کارشناسی

دروس پایه موسیقی ایرانی

سرایش (1و2و3و4)، پیانوی عمومی (1و2و3)، تربیت شنوایی(1و2)، تحلیل مبانی نظری موسیقی، هماهنگی یا هارمونی(1و2)، مبانی صداشناسی،.

دروس اصلی موسیقی ایرانی

شناسایی سازهای ایران ، تاریخ موسیقی، تاریخ موسیقی ایران، سازشناسی موسیقی جهانی(1و2) ، پیوند شعر و موسیقی آوازی، آشنایی با تمبک(1و2)، موسیقی نظری ایران، تاریخ موسیقی جهان(1و2)، آشنایی با تصانیف قدیمی ایران، فرم و آفرینش در موسیقی ایران.

دروس تخصصی موسیقی ایرانی

ساز ایرانی(۱و۲ و3و۴و۵و۶و۷و۸)، گروه نوازی(1و2و3)، آواز جمعی(1و2)، دشیفراژ(1و2)، ارکستر ایرانی(1و2و3و4)، اجرای صحنه های آواز جمعی، اجرای صحنه های ساز ایرانی۱ و ۲، اجرای نهایی (پروژه نهایی).

معرفی گرایش های رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

با توجه به دفترچه کنکور و ریتم سالیان گذشته در برگزاری آزمون سراسری، این رشته بدون گرایش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و صرفا با عنوان رشته نوازندگی موسیقی ایرانی ارائه می گردد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در مقاطع بالاتر

این رشته امکان تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد را در ایران خواهد داشت و برای ادامه تحصیل می بایست از میان سایر شاخه های موسیقی در جهان، یکی را برگزید و ادامه تحصیل داد.

بازار کار و آینده شغلی رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در ایران

پیش از انتخاب هر رشته ای می بایست به آینده شغلی و بازار کار آن رشته در آینده اندیشید. تلقی جامعه در مورد بازار کار و آتیه شغلی رشته های هنری چندان مثبت نیست. اگرچه این طرز فکر از مقایسه رشته های فنی با سایر رشته ها شکل گرفته است. اما تحلیل درستی نیست و فارغ التحصیلان هنر در صورت هدف گذاری درست و تلاش کافی، می توانند آینده شغلی مناسبی نیز داشته باشند.

البته به این نکته هم باید توجه داشت که دانشجویان رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در شهرستان ممکن است با مشکلاتی در زمینه بازار کار مواجه شوند که آنها را به سمت کوچ به مرکز کشور سوق می دهد.

خوشبختانه با رشد فرهنگی جامعه در سال های اخیر و اهمیت مضاعف به هنر و جایگاه ویژه موسیقی و نیاز به هنر برای ترمیم روح و پر کردن خلاء های معنوی جامعه، بازار کار این رشته نیز آینده خوبی را برای فارغ التحصیلان نوید می دهد.

فرصت های شغلی رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

در زمینه آموزشی بسیاری از آموزشگاه های موسیقی در سراسر کشور، فرهنگسراها، آموزشگاه های هنری و … به جذب فارغ التحصیلان رشته موسیقی رو می آورند. همچنین موقعیت های شغلی نظیر نوازندگی در گروه های موسیقی، کار در ادارات فرهنگی و هنری و وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مربیان موسیقی، کارگاه های ساز سازی وجود دارد. با توجه به توانایی افراد اجرای کنسرت های موسیقی و مطرح شدن در جامعه موسیقی کشور و یا تاسیس آموزشگاه، امکان کسب درآمدهای بالا را به همراه دارد.

درآمد و حقوق رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در ایران

میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته نوازندگی موسیقی ایرانی بسته به کاری که انجام می دهند متفاوت است. اگر کار در ادارات و فرهنگسراها و اشتغال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را انتخاب کنند؛ از درآمد متوسط جامعه و حقوق ثابت برخوردار می شوند.

برخی نیز کار در گروه های موسیقی و نوازندگی را ترجیح می دهند که بسته به توانایی هنری خود می توانند از درآمدی حدود ماهانه 5 میلیون و یا بیشتر بهره مند شوند. جذب شاگرد موسیقی نیز برای کسانی که فراگیری ساز را در طول تحصیل و پس از آن به خوبی ادامه داده اند، امکان پذیر است.

دانشگاه های برتر رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در ایران

همه ساله با توجه به اطلاعات ارائه شده در دفترچه آزمون سراسری دانشگاه های مختلف به جذب دانشجو در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی می پردازند. دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه گیلان (رشت) و دانشگاه کردستان ( سنندج) به صورت روزانه و با آزمون عملی به پذیرش دانشجو اقدام می کنند. که دارای اساتید به نام و کیفیت آموزشی خوبی هستند. موسسه غیرانتفاعی سپهر (اصفهان)، موسسه غیرانتفاعی فردوس (مشهد) و موسسه غیرانتفاعی کمال الملک (نوشهر) با سنجش سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرند

ظرفیت رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در انتخاب رشته هنر

با توجه به دفترچه کنکور هنر، ظرفیت پذیرش این رشته به صورت روزانه 92 نفر، 5 نفر در نوبت دوم و مجموعا 180 نفر در موسسات غیرانتفاعی است. همچنین با آزمون مناطق محروم 3 نفر در دانشکده های مختلف کشور می توانند وارد مقطع کارشناسی شوند.

لیست دانشگاه های پذیرنده ی رشته ی نوازندگی موسیقی ایرانی و ظرفیت این رشته
نوع دوره نحوه پذیرش نام دانشگاه استان دانشگاه نام رشته جنسیت پذیرش ظرفیت
روزانه با آزمون دانشگاه تهران تهران نوازندگی موسیقی ایرانی زن – مرد 12
روزانه با آزمون دانشگاه کردستان – سنندج کردستان نوازندگی موسیقی ایرانی زن – مرد 35
روزانه با آزمون دانشگاه گیلان – رشت گیلان نوازندگی موسیقی ایرانی زن – مرد 35
روزانه با آزمون دانشگاه با آزمون – تهران (محل تحصیل پردیس کرج) البرز نوازندگی موسیقی ایرانی زن – مرد 10
نوبت دوم با آزمون دانشگاه با آزمون – تهران (محل تحصیل پردیس کرج) البرز نوازندگی موسیقی ایرانی زن – مرد 5
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی سپهر – اصفهان اصفهان نوازندگی موسیقی ایرانی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی فردوس – مشهد خراسان رضوی نوازندگی موسیقی ایرانی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی کمالالملک – نوشهر مازندران نوازندگی موسیقی ایرانی زن – مرد 60
روزانه با آزمون – مناطق محروم دانشگاه کردستان – سنندج کردستان نوازندگی موسیقی ایرانی زن – مرد 2
روزانه با آزمون – مناطق محروم دانشگاه با آزمون – تهران (محل تحصیل پردیس کرج) البرز نوازندگی موسیقی ایرانی مرد 1

نحوه پذیرش در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

تا به اینجا از چگونگی پذیرش دانشجویان در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی اطلاع کسب کردید و دانستید که می توان بدون شرکت در آزمون نیمه متمرکز هم به تحصیل در این رشته مشغول شد. با توجه به جدول بالا، 180 نفر فقط با سوابق تحصیلی و 3 نفر با استفاده از آزمون مناطق محروم انتخاب می شوند.

برای اطلاع از رتبه قبولی این رشته در هر یک از دانشگاه ها، با مشاوران آکادمی کنکور هنر آرته در ارتباط باشید. برای کسب اطلاع و آگاهی نسبت به رتبه و درصد های مناسب برای قبولی در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی، با آکادمی آرته در تماس بگیرید. آرته آماده است که به تمام سوالات شما در خصوص ادامه تحصیل، انتخاب رشته و روش های مناسب برای قبولی در آزمون سراسری کنکور هنر و در گرایش های مختلف پاسخ دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.