رشته نمایش عروسکی: بازار کار، ظرفیت دانشگاه ها و درآمد

0 1,204
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

از قدیم الایام نمایش‌های عروسکی برای تعداد زیادی از کودکان و بزرگسالان ایران زمین جذاب بوده است. برای اینکه فردی بتواند وارد حرفه‌ی عروسک گردانی شود، باید رشته‌ نمایش عروسکی را به شکل آکادمیک در دانشگاه تحصیل کند. در ادامه قصد داریم شما را با این رشته که از زیرمجموعه‌های رشته ‌ی هنر است، آشنا کنیم. چرا که ابتدایی ترین مرحله برای انتخاب انتخاب شغل درست، انتخاب رشته‌ی درست است و برای انتخاب یک رشته باید با آن رشته آشنا باشید. با ما همراه باشید تا شما را با رشته‌ نمایش عروسکی ، ظرفیت دانشگاه ها، بازار کار و درآمد این رشته آشنا کنیم.

ماهیت رشته نمایش عروسکی

ممکن است شما نیز در دوران کودکی، به تئاترهای نمایش عروسکی رفته باشید. در این نوع تئاتر، عروسک گردانان سعی دارند تا گفتارها و احساسات خود را با حرکات و صداگذاری روی عروسک‌‎ها به بیننده منتقل کنند. اولین اقلام مورد نیاز برای برای اجرای این نمایش، عروسک‌های مناسب است؛ افرادی هستند که عروسک‌هایی با توجه به شخصیت داستان تولید می کنند. این شخصیت می‌تواند انسان، حیوان یا موجودی افسانه‌ای باشد. عروسک گردان به صورت پنهانی، دیالوگ های داستان را با تغییر صدای خود می گویند.

 

 

به افرادی که عروسک‌ها را از پشت پرده هدایت می‌کنند، عروسک گردان می گویند. معمولا این نوع نمایش، برای کودکان صورت می‌پذیرد و اکثرا جنبه‌ی آموزشی و طنز دارد. هنرجویان این رشته در دوران دانشگاه، با دروسی نظیر عروسک گردانی، کارگردانی نمایش، طراحی صحنه و نمایشنامه نویسی روبرو می شوند.

در ادامه‌ی این مقاله در رابطه با آینده‌ی شغلی رشته‌ نمایش عروسکی برای هنرجویان صحبت خواهیم کرد.

معرفی رشته نمایش عروسکی

ظرفیت رشته‌ نمایش عروسکی در انتخاب رشته کنکور هنر

این رشته از زیرمجموعه‌های کنکور هنر در دفترچه‌ی انتخاب رشته می‌باشد. مطابق با آمارهای منتشر شده، ظرفیت دانشجوهای پذیرش شده در این رشته در سال تحصیلی 95-96 تنها 67 نفر در دانشگاه‌های سراسر کشور بوده است. این میزان پذیرش در رشته‌ نمایش عروسکی به صورت 18 نفر در دوره‌ی روزانه، 4 نفر در دوره‌ی نیمه‌ی دوم و 45 نفر در دانشگاه‌های غیر انتفاعی بوده است.امکان پذیرش در این رشته هم از طریق کنکور سراسری و هم از طریق سوابق تحصیلی وجود داشته است.

در جدولی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، میزان ظرفیت این رشته در سال‌های مختلف را خواهید دید.

ظرفیت رشته نمایش عروسکی
روزانه ( تحصیل رایگان ) نوبت دوم ( شبانه ) ظرفیت مازاد پردیس خودگردان پیام نور غیرانتفاعی
18 4 0 0 0 45

دانشگاه‌های پذیرنده‌ی دانشجو در رشته نمایش عروسکی

در ادامه به جدولی را مشاهده خواهید کرد که در آن تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور که در این رشته دانشجو قبول می‌کنند را به همراه ظرفیت پذیرش و نحوه‌ی پذیرش در آن دانشگاه‌ها ذکر شده است.

لیست دانشگاه های پذیرنده رشته نمایش عروسکی
نوع دوره نحوه پذیرش نام دانشگاه استان دانشگاه نام رشته جنسیت پذیرش ظرفیت
روزانه با آزمون دانشگاه تهران تهران نمایش عروسکی زن – مرد 10
روزانه با آزمون دانشگاه هنر – تهران تهران نمایش عروسکی زن – مرد 8
نوبت دوم با آزمون دانشگاه هنر – تهران تهران نمایش عروسکی زن – مرد 4
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه غیرانتفاعی سوره – تهران تهران نمایش عروسکی زن – مرد 45

آزمون عملی این رشته

این رشته نیز مانند بسیاری از رشته‌های دیگر زیرمجموعه‌ی کنکور هنر پذیرشی نیمه متمرکز دارد؛ یعنی داوطلب رشته‌ نمایش عروسکی علاوه بر آزمون‌های کتبی تستی و تشریحی، آزمون‌های عملی نیز دارد.

توانایی های لازم برای ورود به رشته نمایش عروسکی
توانایی های لازم برای ورود به رشته نمایش عروسکی

توانایی‌های لازم برای ورود به این رشته

برای هنرمند شدن، باید عاشق بود. به همین خاطر قبل از خلاق بودن، علاقه به رشته شرط ورود به هر رشته‌ی هنری است. در رشته‌ نمایش عروسکی ، باید هنرجو به دانش روانشناسی به خصوص روانشناسی کودکان تا حدودی تسلط داشته باشد؛ چرا که افراد مشغول در این حرفه در اغلب اوقات برای کودکان نمایش اجرا می‌کنند. این هنر نیازمند افرادی با روحیه‌ی کارگروهی بالا، با صبر و حوصله‌ی فراوان، نویسندگی خوب، علاقه‌مند به کتابخوانی ، خوش صدا و بدون ترس، با وضعیت کلی جسمانی مناسب و با اطلاعات عمومی بالا می‌باشد.

دروس دانشگاهی رشته نمایش عروسکی

دروس رشته‌ نمایش عروسکی در سطح کارشناسی را در سه دسته‌ی زیر دسته بندی کرده‌ایم:

  • دروس پایه: این دروس عبارتند از: اصول و مبانی ارتباطات، جامعه شناسی عمومی، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر جهان، جامعه شناسی هنر، فرهنگ و ادبیات عامه، تمثیل شناسی، روش تحقیق و تدوین پروژه، شناخت موسیقی، فلسفه مقدماتی غرب، فلسفه مقدماتی شرق، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران،.
  • دروس اصلی: این دروس عبارتند از: بنیاد نمایش در غرب و شرق،، بررسی تطبیقی نظریه های نمایش شرق و غرب، مبانی بازیگری، مبانی کارگردانی، تاریخ نمایش در جهان، تاریخ نمایش در ایران، مبانی طراحی صحنه، مبانی ادبیات نمایشی، مبانی نمایش عروسکی.
  • دروس تخصصی: این دروس عبارتند از: نمایشنامه نویسی عروسکی(1و2و3)، بازی دادن به عروسک(1و2)، طراحی صحنه نمایش عروسکی(1و2)، کارگردانی نمایش عروسکی(1و2و3)، ماسک و گریم، طراحی چهره و بدن انسان، طراحی چهره و بدن حیوان، نقاشی چهره عروسک، نور و صدا در نمایش عروسکی، شناخت مواد، بیان(1و2)، تاریخ نمایش عروسکی در شرق، تاریخ نمایش عروسکی در غرب، خیمه شب بازی، کارگاه چوب و فلز، کودک و نمایش، آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان، روانشناسی شخصیت، عروسک سازی (1و2و3و4)، طراحی و دوخت لباس، موسیقی در نمایش عروسکی، موسیقی در نمایش، رایانه و نمایش عروسکی، دیدن و تحلیل نمایش عروسکی.

گرایش‌‌های رشته نمایش عروسکی

متاسفانه این رشته در هیچ مقطعی دارای گرایش خاصی نمی‌باشد و تنها به شکل عمومی عرضه می‌گردد.

ادامه‌ی تحصیل در رشته نمایش عروسکی

بر اساس اطلاعات دفترچه‌ی کنکور هنر، این رشته هم اکنون در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرای حضور گرم دانشجویان است. متاسفانه در ایران و در مقطع دکترا، این رشته تاکنون سابقه‌ی جذب دانشجو نداشته است و دانشجویان اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند، می‌توانند در سایر رشته‌های مرتبط به ارائه‌ی دکترا بپردازند.

وضعیت بازار کار رشته نمایش عروسکی

بازار کار رشته نمایش عروسکی

اگر قصد انتخاب رشته در کنکور را دارید حتما فاکتورهایی را برای مقایسه‌ی رشته ها دارید. یکی از پرتکرارترین معیارها در انتخاب رشته‌ی دانشگاه، بازار کار آن حرفه است. این امر از آن جهت اهمیت زیادی دارد که اگر رشته‌ی مورد نظر بازار کار خوبی داشته باشد، سبب تامین نیازهای فرد خواهد شد و می تواند سطح زندگی هنرجو را بالا ببرد.

در کل بازار کار بیشتر رشته های هنر به غیر از عکاسی، آنچنان تعریفی ندارد و جایگاه شغلی تضمین شده ای در کشورمان ندارند. البته که افراد استثنا همواره وجود دارند. فارغ التحصیلان رشته‌ نمایش عروسکی توانایی این را دارند که در مراکزی مانند پیش دبستانی‌ها، مهدکودک‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگسراهای سراسر کشور مشغول به کار شوند. به دلیل عدم کسب جایگاه مناسب در بازار هنری ایران، فارغ التحصیلان این رشته باید به فکر یک شغل دوم نیز باشند.

درآمد عروسک گردانان

مانند هر شغلی، درآمد این افراد نیز به شرایط و موارد زیادی بستگی دارد. مهمترین عامل تاثیرگذار در این امر، ساعات کاری و محل کار هستند. برای مثال افرادی هستند که طی قراردادهایی با حقوق ثابت، در فرهنگسراها، مهدکودک ها، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در شیفت‌های ثابت کار می‌کنند و درآمد نسبتا متوسطی دارند. برخی دیگر از این فارغ التحصیلان نیز ممکن است دوره های آزاد این حرفه را در موسسات آموزشی به شکل دوره‌ای ارائه دهند و معمولا درآمد بیشتری نسبت به دسته اول دارند. همچنین سطح مهارت‌های فرد و میزان تجربیات او می‌تواند نقش زیادی در افزایش حقوق او داشته باشد.

حتی برخی ممکن است فقط به ساختن عروسک بسنده کنند؛ شرایط این دسته بسته به میزان محبوبیت برندشان در بازار متغیر است. میانگین حقوق ماهانه این افراد از 3 میلیون تومان شروع می شود و هر چه عروسک ساز پروژه‌های بیشتری قبول کند، میتواند میزان پول بیشتری نیز کسب کند.

در خارج از کشور این درآمد بسیار متفاوت است. درآمد افراد با کارشناسی ارشد یا دکترای نمایش عروسکی به طور میانگین 45 هزار دلار در سال در آمریکا تخمین زده می‌شود. همچنین درآمد این هنرمندان در انگلیس حدودا سالانه 40 هزار پوند در نظر گرفته می‌شود. در سایر کشورهای اروپایی به خصوص شرق اروپا معمولا دریافتی شاغلین در رشته‌های نمایشی حداقل 2 هزار یورو در ماه تخمین زده می‌شود.

برترین دانشگاه‌های ایران در حوزه نمایش عروسکی

بر اساس اطلاعات منتشر شده از دفترچه کنکور هنر سال 1400 ، این رشته تنها در دانشگاه‌های تهران و هنر با پذیرش روزانه تدریس می‌شود. در سطح کشور این دو دانشگاه از بهترین دانشگاه‌های رشته‌های هنری محسوب می‌شوند.

برترین دانشگاه‌های جهان در حوزه‌ی نمایش عروسکی

در ادامه به معرفی برترین دانشگاه‌های رشته‌ نمایش عروسکی در سطح جهان می‌پردازیم. این موسسات آموزش عالی عبارتند از: دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین، مدرسه جولیارد در آمریکا، دانشگاه نورث وسترن، دانشگاه نیویورک، دانشگاه هاروارد، موسسه موسیقی کرتیس، آکادمی سلطنتی موسیقی در انگلستان، مدرسه موسیقی و نمایش گیلدهال، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.