رشته نقاشی ایرانی: معرفی رشته و بازار کار

رشته نقاشی ایرانی
0 4,286
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

قدمت هنر نقاشی در جهان به پیش از همه چیز بر می گردد، به دوران پارینه سنگی حتی در ایران نیز تاریخ نقاشی بسیار کهن می باشد، در رشته نقاشی ایرانی شما نه تنها سبک های نگارگری را فرا می گیرید، بلکه نوع نگرش شما نیز تغییر می کند، پس از پایان تحصیلات شما می توانید به عنوان یک هنرمند حرفه خود را آغاز کنید. در این مقاله به بررسی رشته نقاشی ایرانی، وضعیت بازار کار و دروس دانشگاهی این رشته می پردازیم. با آرته همراه باشید.

تاریخچه نقاشی در دنیا

برای درک کردن گستردگی و پیچیدگی خطوط در هم آمیخته نقوش نیاز به بصیرت بالا و چشمان بینا دارید، این بصیرت تنها به بیننده آثار مربوط نمی شود، بلکه ارتباط بسیار شگفت انگیزی با خالق اثر نیز دارد، نقاش باید توانمند باشد تا بتواند احساسات و عواطف خود را به مخاطب آثارش به درستی برساند، برای همین نقاشی یک هنر بصری است، فراموش نکنید هنر و رشته نقاشی ایرانی جایگاه ویژه ای در بین نقاشی های جهان دارند، زیرا قدمت و تاریخچه هنری ایران بسیار اصیل و کهن است.

کهن ترین اثر نقاشی به چهار هزار سال پیش باز می گردد، که متعلق به منطقه ای در غرب اروپا می باشد، اما تصویر شکار خوک در کارست به عنوان قدیمی ترین نقاشی، رکورد تصویری، داستان نویسی و هنر مجازی در جهان را از آن خود کرده است، در آن دوران انسان ها به جای خلق و ترسیم خودشان بیشتر به فکر خلق حیوانات شکار شده و حیوانات شکارچی بر روی دیواره های غار بودند.

سبک گل و مرغ ایرانی در رشته نقاشی ایرانی
سبک گل و مرغ ایرانی در رشته نقاشی ایرانی

تاریخ رشته نقاشی ایرانی

نقاشی ها در گذشته بیشتر جنبه ارتباطی داشتند تا هنری، ایرانی ها از دیرباز در هنر و فرهنگ بسیار فعال بودند و بینش خارق العاده ای را از خود نشان داده اند، به طوری که با گذر از دوره پارینه سنگی متوجه اولین نقاشی های ایرانیان آن دوره خواهید شد، این نقوش متعلق به حدود پنج هزار سال پیش از میلاد هستند و در غار دوشه در نزدیکی روستای حاجی علیشاه در استان لرستان قرار دارند.

 

 

در زمان هخامنشیان مردم به وسیله کنده کاری بر روی دیوار های کاخ ها و بر روی کوها رویدادهای مهم خود را ثبت می کردند، سپس در زمان اشکانیان بود که گچبری رواج یافت و نقوش در دل گچ ها که حال وابسته به هنر معماری است جای گرفتند، این هنر رفته رفته جا افتاده تر می شد، تا اینکه با ظهور سلسله پر قدرت ساسانیان هنر گچبری به اوج خود رسید، در زمان اشکانیان مانی هنرمند و فیلسوف برجسته با خونی نجیب متولد شد، او شعر می سرود و می نوشت، در کنار نوشته های خود نگاره های برجسته ای را نیز خلق می کرد، معروف ترین اثرش کتاب ارژنگ را در ترکستان شرقی به تصویر کشید.

اولین مکتب رشته نقاشی ایرانی در زمان سلجوقیان ابداع شد، مکتبی به نام مکتب سلجوقی، در زمان سلجوقیان بود، که هنرمندان با ایده از کتاب ارژنگ مانی نقوش خود را بر سفال ها خلق می کردند.

در سبک نگارگری سلجوقی به سادگی از تصویر گل در کنار انسان ها برای خلق نگاره های خود بهره می گرفتند، در این مکتب پس زمینه تصاویر سرخ رنگ بود.

دوران صفویه دوره ای بود که هنر به اوج رسید، نه تنها نگاره های برجسته بر دیواره ها و سقف های کاخ ها و بناها جای گرفت بلکه در کنار این نقاشی های ایرانی خوشنویسی با سبکی خاص نیز دیده می شد، نقاشی در این دوره به جای شکل گرفتن بر روی ورقه های کاغذ بیشتر بر ظروف و کاشی ها جای می گرفتند.

به دلیل میراث فرهنگی سرزمین ما ایران همچنین گستردگی علم و هنر در کشورمان رشته نقاشی ایرانی می تواند در حال حاضر برای پیشرفت هر چه بیشتر کشورمان به ما کمک کند.

مکاتب رشته نقاشی ایرانی

  • مکتب بغداد
  • مکتب سلجوقی
  • مکتب مغول
  • مکتب شیراز اول
  • مکتب شیراز دوم
  • مکتب هرات
  • مکتب بخارا
  • مکتب تبریز دوم
  • مکتب قزوین
  • مکتب اصفهان
  • مکتب قاجار: این مکتب از جایگاه ویژه ای برخوردار است و شامل چندین سبک نقاشی است، سبک های نظیر نقاشی گل و مرغ، گل و بوته و نقاشی مشهور قهوه خانه ای.

معرفی رشته نقاشی ایرانی

شما در این رشته به گونه ای دوباره سبک های خاص و منحصربفرد نگاره های ایرانی را با قلم خود به تصویر می کشید.

همچنین نه تنها کشیدن را فرا می گیرید، بلکه خوب دیدن و درک کردن دنیای خود را نیز فرا بگیرند، دانشجویان در این رشته طرح های سنتی، نقوش هندسی و نگارگری را آموزش می بینند و وابسته به خلاقیت و بینش خود پیشرفت خواهند کرد.

درس دانشگاهی رشته نقاشی ایرانی

دروس اصلی:

کارگاه طراحی، نقاشی دیواری، کارگاه نقاشی دیواری سطح یک، تاریخ عمومی نقاشی، تجزیه تحلیل و نقد آثار نقاشی.

دروس پایه:

مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه طراحی پایه، کارگاه عکاسی پایه، هندسه مناظر و مرایا، کارگاه چاپ های دستی، کارگاه حجم سازی، تجزیه تحلیل و نقد آثار هنرهای تجسمی، هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با هنر در تاریخ.

دروس تخصصی:

کارگاه طراحی سطح سه، کارگاه نقاشی سطح دو، کارگاه نقاشی سطح سه، مرمت آثار نقاشی، طرح عملی جامع، طرح و رساله نهایی

آینده شغلی و تحصیلی رشته نقاشی ایرانی

پس از فارغ التحصیلی می توانید از طریق کنکور علمی کاربردی وارد مقطع کاردانی شوید و در دانشگاه آزاد و فنی حرفه ای به ادامه تحصیل بپردازید.

فارغ التحصیلان برای ایجاد شغل می توانند به عنوان طراح و نقاش فعالیت کنند، همچنین با پیشرفت در حرفه خود کارگاه حرفه ای خود را تاسیس کرده و نه تنها به ترسیم نقاشی بپردازند بلکه می توانند آن را تدریس نیز کنند، شما می توانید در ساخت انیمیشن به عنوان تصویرگر فعالیت کنید و یا به عنوان فارغ التحصیل رشته نقاشی ایرانی در ادارات میراث فرهنگی و مکان های مرتبط با توانایی که دارید فعالیت خود را آغاز کنید.

سبک قهوه خانه ای از رشته نقاشی ایرانی
سبک قهوه خانه ای از رشته نقاشی ایرانی

شما به عنوان نقاش می توانید در کشور های اروپایی و آمریکا فعالیت کنید، زیرا حرفه نقاشی بسیار کارآمد و پتانسیل پیشرفت بالایی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.