رشته موسیقی نظامی: ظرفیت دانشگاه ها و بازارکار

0 420
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

سابقه نواختن موسیقی نظامی در ایران به زمان های بسیار دور باز می گردد. به نقل از منابع تاریخی از زمان تاسیس کشور ایران، برای ایجاد روحیه و شور و شوق در نیروهای نظامی، از موسیقی استفاده می شده است. در حال حاضر رشته موسیقی نظامی در آزمون سراسری به صورت نیمه متمرکز روزانه، در دانشگاه های دولتی ارائه می شود. در ادامه از سلسله مطالب معرفی رشته های کنکور هنر، به معرفی رشته موسیقی نظامی، ظرفیت دانشگاه های این رشته، دروس دانشگاهی و وضعیت بازار کار می پردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با رشته موسیقی نظامی

رشته موسیقی نظامی یکی از گرایش های موسیقی در آزمون سراسری است. موسیقی نظامی می کوشد تا فرهنگ رزم آوری هر ملت و آداب و رسوم کشور را گرامی بدارد. و با استفاده از دانش موسیقی روحیه مبارزه طلبی و آمادگی رزمی نیروهای نظامی را تقویت کند.

 

 

از موسیقی نظامی برای استقبال و بدرقه رسمی مقامات کشوری و لشکری، اجرای مراسم سلام به پرچم، مراسم ورود مهمانان خارجی، اجرای رژه نظامی و جشن ها و مراسم ملی مذهبی در کشورهای مختلف دنیا استفاده می شود.

موسیقی نظامی طبق برنامه رسمی سازمان های نظامی کشور در میادین سان و رژه، جهت ایجاد و تقویت روحیه و حس میهن پرستی و هماهنگی بین نیروهای نظامی نواخته می شود. با توجه به نیاز کشور ایران به رشته موسیقی در نیروهای مسلح، تربیت نیروهای متعهد و توانمند در این زمینه به وسیله آزمون سراسری و انتخاب داوطلبین توانمند صورت می پذیرد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر علاقه مندان به رشته موسیقی نظامی و داوطلبین آزمون سراسری و نیز افرادی که به دنبال آینده شغلی بهتری در بازار کار هستند، به معرفی این رشته شامل: برنامه های درسی(سرفصل ها)، تعداد واحدهای این رشته و دانشکده هایی که این رشته از گرایش موسیقی را ارائه می دهند، می پردازیم.

آشنایی با رشته موسیقی نظامی
آشنایی با رشته موسیقی نظامی

سرفصل دروس رشته موسیقی نظامی و تعداد واحدهای این رشته

تعداد کل واحدها : 138 واحد

دروس عمومی : 23 واحد

دروس پایه : 30 واحد

دروس اصلی : 12 واحد

دروس تخصصی : 73 واحد

نکته: سرفصل های دروس این رشته از سایت وزارت علوم استخراج شده است. این سرفصل صرفا جهت آشنایی کلی با محتوای دروس است و احتمال تغییر در ارائه دروس وجود دارد.

دروس عمومی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
معارف اسلامی (1) 2 زبان خارجی (2) (عملی و نظری) 2
فارسی (1) 2 تربیت بدنی (2) (عملی) 1
زبان خارجی (1) (نظری و عملی) 2 تاریخ اسلام 2
تربیت بدنی (1) (عملی) 1 انقلاب اسلامی و ریشه­ های آن از قرن سیزدهم * 4
معارف اسلامی (2) 2 متون اسلامی *
اخلاق و تربیت اسلامی (1و2) 3 زیست شناسی *
فارسی (2) 2 آشنایی با کامپیوتر *

*باتوجه به اینکه دروس ستاره دار هرکدام 2 واحد محسوب می شوند ، باید 2 درس از 4 درس را انتخاب نمود.

دروس پایه، اصلی و تخصصی رشته موسیقی نظامی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
مبانی نظری موسیقی 2 کنترپوان (1) 2
سرایش (1) 2 فرم و آنالیز اختصاصی موسیقی (1) 2
ساز بادی باندهای نظامی (1) 2 اصول آهنگسازی (3) 2
پیانو اختصاصی (1) 2 ارکستراسیون سمفونیک (1) 2
سرایش (2) 2 ساز بادی باندهای نظامی (5) 2
تربیت شنوایی (1) 2 گروه نوازی (1) 2
پیانو اختصاصی (2) 2 آشنایی با دستگاه های موسیقی ایران (1) 2
هارمونی اختصاصی (1) 2 سازشناسی جهان (2) 2
مبانی فیزیکی صوت 2 تاریخ موسیقی جهان 2
ساز بادی باندهای نظامی (2) 2 فرم و آنالیز اختصاصی موسیقی (2) 2
سرایش (3) 2 اصول آهنگسازی (4) 2
تربیت شنوایی (2) 2 ارکستراسیون سمفونیک (2) 2
پیانو اختصاصی (3) 2 پیوند شعر و موسیقی (1) 2
هارمونی اختصاصی (2) 2 ساز بادی باندهای نظامی (6) 2
اصول آهنگسازی (1) 2 گروه نوازی (2) 2
ساز بادی باندهای نظامی (3) 2 ارکستر (1) 2
شناسایی سازهای ایران 2 آشنایی با دستگاه­های موسیقی ایران (2) 2
تاریخ موسیقی ایران 2 اصول آهنگسازی (5) 2
سرایش (4) 2 ارکستراسیون باندهای نظامی (1) 2
تربیت شنوایی (3) 2 پیوند شعر و موسیقی (2) 2
پیانو اختصاصی (4) 2 ارکستر (2) 2
هارمونی اختصاصی (3) 2 رهبری ارکستر سمفونیک و نظامی (1) 2
کنترپوان (2) 2 آشنایی با دستگاه­های موسیقی ایران (3) 2
اصول آهنگسازی (2) 2 تاریخ موسیقی نظام 2
ساز بادی باندهای نظامی (4) 2 ارکستراسیون باندهای نظامی (2) 2
سازشناسی جهان (1) 2 رهبری ارکستر سمفونیک و نظامی (2) 4
پیانو اختصاصی (5) 1 پروژه 6
هارمونی اختصاصی (4) 2

راهنمای انتخاب رشته موسیقی نظامی

رشته موسیقی نظامی از زیرمجموعه های گرایش موسیقی در آزمون سراسری است. مطابق با اطلاعاتی که دفترچه کنکور اعلام شده پذیرش در این رشته صرفا به صورت روزانه انجام می پذیرد. این رشته مانند سایر رشته های کنکور هنر به صورت نیمه متمرکز ارائه می شود به این معنی که داوطلب پس از قبولی در آزمون و گرفتن حد نصاب نمره قبولی باید در یک آزمون عملی با ضریب 6 شرکت کند. در این آزمون آمادگی شما برای حضور در دانشکده موسیقی نظامی بررسی می شود. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر به داوطلبین انتخاب رشته کنکور، در زمینه قبولی در این رشته و دانشکده های آن توضیح خواهیم داد.

نکته : رشته موسیقی نظامی تنها در دانشگاه های دولتی و به صورت روزانه ارائه می شود.

ظرفیت رشته موسیقی نظامی در انتخاب رشته کنکور هنر

این رشته در زیر گروه 5 کنکور سراسری هنر قرار دارد و ظرفیت پذیرش آن نسبت به سایر رشته ها کمتر است. بنابراین رقابت داوطلبین پیچیده تر خواهد بود؛ و آنها باید نسبت به کسب آمادگی لازم برای قبولی در رشته موسیقی نظامی اقدام کنند. شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان سنجش و یا دانلود دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری هر سال، از ظرفیت پذیرش این رشته و دانشگاه هایی که آن را ارائه می شود اطلاع کسب کنید.

دانشکده موسیقی نظامی

به طور معمول رشته موسیقی نظامی در دانشگاه تهران و دانشکده موسیقی این دانشگاه ارائه می شود و همه ساله آزمون سنجش آمادگی داوطلبین ( آزمون دور دوم نیمه متمرکز) در همین محل برگزار می شود.

آمادگی برای شرکت در آزمون عملی رشته موسیقی نظامی

زمان و محل برگزاری آزمون عملی پس از قبولی در مرحله اول آزمون به شما اعلام می شود. و داوطلب باید پیش از برگزاری آزمون عملی رشته موسیقی نظامی کارت ورود به جلسه را دریافت کند.

در روز آزمون میزان اطلاعات داوطلب از مفاهیم موسیقایی و شناخت تئوریک علم موسیقی بررسی می گردد. همچنین بهتر است داوطلب در نواختن یک ساز مهارت نسبی داشته باشد. اگر قصد شرکت در آزمون عملی این رشته را دارید می توانید در نواختن یکی از سازهای بادی برنجی مهارت کسب کنید. این امر شانس دو چندانی را برای قبولی داوطلبین شرکت در آزمون عملی به همراه خواهد داشت.

بازار کار رشته موسیقی نظامی

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی رشته موسیقی نظامی با آموختن دانش عمومی و نظری درباره موسیقی به طور عمومی و موسیقی نظامی به طور خاص قادر خواهند بود، در واحدهای موسیقی نظامی و انتظامی کشور مشغول شوند. تحصیل در این رشته افراد را برای عضویت در ارکستر های نظامی، آهنگسازی نظامی، خلق سرودهای ملی میهنی و یا رهبری و شرکت در ارکستر نظامی در آینده آماده خواهد کرد.

در حال حاضر به دلیل ظرفیت پایین دانشگاه های موسیقی در این رشته، تمامی فارغ التحصیلان جذب گروه های موسیقی در مجموعه های نظامی کشور می شوند. همچنین اگر مهارت در نواختن یکی از سازهای موسیقی را دارید می توانید بدون حضور در دانشگاه و در هنگام سربازی از طریق ارگان نظامی که در آن خدمت می کنید؛ در این عرصه مشغول به کار شوید. در این صورت شما به عنوان یکی از کارکنان نیروهای نظامی کشور، استخدام رسمی خواهید شد؛ و می توانید انتظار آینده شغلی مطمئن، همراه با ارتقای مراتب شغلی را داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.