رشته مرمت آثار تاریخی: بازار کار، ظرفیت دانشگاه و درآمد

رشته مرمت آثار تاریخی
0 2,488
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

رشته مرمت آثار تاریخی همانطور که از اسم آن پیداست مرتبط با آثار تاریخی بر جای مانده است که برای هر جامعه ارزش فرهنگی و معنوی و اجتماعی دارد. این رشته بر آن است تا با مهارت فنی و معماری این بنا ها را سرپا نگه داشته تا برای حال و آینده بتوان از آنها برای پیوند دادن گذشته و حال استفاده لازم را برد.

برای موفقیت در این رشته لازم است اطلاعات هنری قابل قبولی داشته و اهل صبر و حوصله باشید. آشنایی با تاریخ، باستان شناسی، موزه داری و داشتن علاقه خاصی به این آثار و حس کنجکاوی برای پیدا کردن پاسخ در لا به لای این آثار خاموش می تواند از انگیزه های انتخاب این رشته باشد.

ماهیت رشته مرمت آثار تاریخی

کشور ایران دارای تمدن بزرگی می باشد و به خاطر همین قدمت در بسیاری از نقاط آن، آثاری بسیاری از این فرهنگ و تمدن بر جای مانده است. این آثار هر کدام دارای ویژگی و شاخصه های ممتازی هستند که نشان از رشد و ظهور هنر و تکنیک فنی در این خطه کره خاکی دارد.

یکی از کار های حیاتی برای این کشور، شناخت، نگه داری و مرمت این آثار برای نشان دادن تمدن ایران در عرصه های گوناگون علمی و فرهنگی کاری می باشد. با توجه به این نکته شکل گیری رشته ها و دوره های گوناگون در آموزش عالی ایران مورد توجه قرار گرفته و رشته مرمت بناهای تاریخی یکی از این گرایش هاست.

معرفی رشته مرمت آثار تاریخی

اگر فعالیت های باستان شناسی در کشور زیاد شود، در رشد موزه ها، کتابخانه ها و گالری ها و در نهایت صنعت گردشگری موثر خواهد بود و در نتیجه نیاز به فارغ التحصیلان رشته مرمت آثار و تاریخی هر روز بیشتر احساس خواهد شد؛ چرا که نیاز مراقبت از این آثار گران بها با تاسیس بخش های مرمتی و حفاظتی برطرف خواهد شد.

اگرچه رشته مرمت آثار تاریخی در ایران نوپاست و چندان در جامعه شناخته شده نیست، اما با توجه به مطالب ذکر شده، نیاز روز افزون به مرمت کاران ماهر و متعهد احساس می شود.

دوره کارشناسی مرمت و آثار تاریخی یکی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن، تحصیل و تربیت افراد متعهد به دانش، تجربه و کارایی عملی جهت مرمت آثار و اشیا فرهنگی و تاریخی است، به طوری که با کمک احیاء و مرمت و نگهداری علمی این آثار بتوانیم پلی بسازیم تا گذشته را به حال و آینده ما وصل کند و در جهت استقلال و رشد فرهنگی و اقتصادی کشور گام موثری برداریم.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما با رشته مرمت آثار تاریخی، اطلاعات بیشتری شامل برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدها، دانشگاه ها دارای رشته مرمت آثار تاریخی، معرفی رشته های ارشد(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازار کار این رشته ارائه خواهد شد.

توانایی های لازم برای ورود به رشته مرمت آثار تاریخی

کشور ما سرشار از آثار فرهنگی- هنری از دوره های مختلف تاریخ است و آنها بیانگر هویت و شخصیت تاریخی ماست؛ جهت حفظ و نگهداری از این گنجینه های برجای مانده به متخصصان هنرمندی نیازمند است که علاوه بر درک هنری این آثار، با ساختار و مواد تشکیل دهنده این آثار و کنش و واکنش آنها آشنایی داشته باشند. از آنجایی که این آثار از نظر جنس دارای تنوع هستند، متخصصان زیادی می توانند بسته به سلیقه و طبع خود در رشته مرمت آثار تاریخی فعالیت کنند.

دروس رشته مرمت آثار تاریخی

سرفصل دروس رشته مرمت آثار تاریخی و تعداد واحدها:

تعداد کل واحدها: ۱۴۶ واحد

دروس عمومی: ۲۳ واحد

دروس پایه: ۲۷ واحد

دروس اصلی: ۳۹ واحد

دروس تخصصی: ۵۱ واحد

دروس اختیاری: ۶ واحد

دروس عمومی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
معارف اسلامی (1) 2 زبان خارجی (2) (عملی و نظری) 2
فارسی (1) 2 تربیت بدنی (2) (عملی) 1
زبان خارجی (1) (نظری و عملی) 2 تاریخ اسلام 2
تربیت بدنی (1)  (عملی) 1 *انقلاب اسلامی و ریشه ­های آن از قرن سیزدهم 4
معارف اسلامی (2) 2 *متون اسلامی (آیات و احادیث)
اخلاق و تربیت اسلامی (1و2) 3 *زیست شناسی
فارسی (2) 2

این دروس هر یک دارای ارزش ۲ واحد بوده و ۲ درس از این ۳ درس باید توسط دانشجو انتخاب و گذرانده شود.

دروس پایه رشته مرمت آثار تاریخی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
فیزیک (1) 2 شیمی (3) 3
فیزیک (2) 2 آفت شناسی 2
کارگاه طراحی پایه (1) 3 هندسه نقوش در صنایع دستی ایران (1) 2
کارگاه عکاسی پایه (1) 2 هندسه مناظر و مرایا 2
شیمی (1) 3 ترسیم فنی 3
شیمی (2) 3

دروس اصلی رشته مرمت آثار تاریخی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
هنر و تمدن اسلامی (1) 2 تاریخ و مبانی نظری مرمت (1) 2
هنر و تمدن اسلامی (2) 2 تاریخ و مبانی نظری مرمت (2) 2
آشنایی با هنر در تاریخ (1) 2 تحقیق در صنایع دستی ایران (1) 2
آشنایی با هنر در تاریخ (2) 2 قوانین و تشکیلات مرمت 2
آشنایی با هنرهای سنتی ایران 2 موزه­ داری (1) 2
آشنایی با هنر در تاریخ (3) 2 موزه ­داری (2) 2
تاریخ و فن­ شناسی آثار (1) 2 تجزیه و تحلیل نقد آثار 2
تاریخ و فن ­شناسی آثار (2) 2 شناخت مواد و مصالح و مرمت معماری (1) 2
تاریخ و فن­ شناسی آثار (3) 2 شناخت مواد و مصالح و مرمت معماری (2) 2
باستان شناسی 3

دروس تخصصی رشته مرمت آثار تاریخی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
آسیب شناسی (1) 3 کارگاه مرمت (2) 3
آسیب شناسی (2) 3 کارگاه مرمت (3) 3
آسیب شناسی (3) 2 کارگاه مرمت (4) 3
آزمایشگاه حفاظت و مرمت (1) 3 کارگاه مرمت (5) 3
آزمایشگاه حفاظت و مرمت (2) 3 کارآموزی کارگاه مرمت 3
آزمایشگاه حفاظت و مرمت (3) 3 طرح تحقیقاتی (1) 2
آزمایشگاه حفاظت و مرمت (4) 3 طرح تحقیقاتی (2) 2
آزمایشگاه حفاظت و مرمت (5) 3 پروژه 6
کارگاه مرمت (1) 3

دروس اختیاری رشته مرمت آثار تاریخی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
کارگاه طراحی پایه (2) 3 کارگاه عکاسی پایه (2) 2
هندسه نقوش در صنایع دستی ایران (2) 2

کلیه دروس غیر تخصصی دیگر رشته های گروه هنر می تواند به عنوان دروس اختیاری انتخاب شود.

دانشگاه های پذیرنده رشته مرمت آثار تاریخی

ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
1 تربیت معلم سبزوار *
2 زابل *
3 شیراز *
4 صنعتی اصفهان *
5 هنر اصفهان *

دانشگاه های برتر رشته در ایران

رشته مرمت آثار تاریخی از هر ساله از طریق کنکور سراسری هنر که توسط سازمان سنجش برگزار می شود دانشجو می پذیرد. دانشگاه هنر شیراز اولین دانشگاه تخصصی هنر در جنوب کشور در مقطع کارشناسی از سال ۱۳۹۲ شروع به پذیرش دانشجو در این مقطع نموده است و هم اکنون ۹۸ دانشجو در این مقطع در حال تحصیل هستن. هدف و چشم انداز آینده از تاسیس این رشته کمک به بحث مرمت در منطقه جنوب ایران است که به صورت تخصصی و علمی شناخت و حفظ این آثار مورد توجه قرار گیرد.

بازار کار رشته مرمت آثار تاریخی

کارنامه قبولی رشته باستان شناسی

کارنامه قبولی رشته باستان شناسی ۹۸-۹۹ – دانشگاه تهران

دانشگاه های برتر رشته موزه در دنیا

بازارکار و آینده شغلی رشته

آنچه که در این بخش لازم به ذکر است این نکته می باشد که باید مدیریت فرهنگی کشوری برای آثار تاریخی خود اهمیت بالایی قائل باشند تا بتوانند کشوری را که در داشتن آثار تاریخی جزو ۱۰ کشور بتر جهان است، آماده پذیرش جهانگردان و علاقه مندان داخل کشور شود. در این صورت با توجه بع آثار تاریخی فراوان جذب کار شدن در این زمینه دشوار نخواهد بود. هر جا که بنایی ارزشمند در معرض فرو پاشی است، بازار کاری فارغ التحصیلان رشته مرمت آثار تاریخی می باشد؛ اگر نهاد ها و دستگاه های مسئول با تامین اعتبارات لازم بتوانند راه را برای آنان باز کنند.

فرصت های شغلی رشته موزه

بازار کار و آینده شغلی رشته در ایران

بازار کار و آینده شغلی رشته در خارج از کشور

مشاوره انتخاب رشته مرمت آثار تاریخی

انتخاب رشته یکی از مهمترین و حساس ترین تصمیم هایی است که یک فرد برای زندپگی خود اتخاذ می کند. انتخاب رشته یکی از مقوله هایی است که اگر اشتباهی در آن صورت گیرد هیچ بازگشتی در کار نخواهد بود؛ در نتیجه داوطلبان باید این مرحله را جدی بگیرند. یکی از راه هایی که می تواند کمک شایانی در زمینه انتخاب رشته به داوطلبان داشته باشد، مشورت با مشاوران انتخاب رشته و تحقیق و مطالعه در رابطه با رشته دلخواه شما می باشد.

مشاورین آکادمی هنر آرته می توانند در هر دو زمینه به شما عزیزان کمک کنند که بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید.

ما در این مطلب سعی کردیم که شما را با رشته مرمت آثار تاریخی آشنا کنیم تا داوطلبان متقاضی این رشته بتوانند به تمامی زوایای این رشته نگاهی اجمالی بیاندازند. در صورت بروز هرگونه سوال و تردید می توانید با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.