رشته مجسمه سازی: ظرفیت دانشگاه ها، بازار‌کار و درآمد رشته

0 1,291
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

رشته مجسمه سازی از جمله رشته های گروه هنر می باشد، که برای تحصیل در آن باید حتما در کنکور سراسری هنر شرکت کرده و رتبه خوبی کسب کنید، برای موفق شدن در این رشته شما نیاز به ذهنی خلاق، سخت کوشی زیاد و علاقه بسیار دارید، این رشته در ایران فقط تا مقطع کارشناسی ارائه می شود.

امروزه رشته مجسمه سازی در کنار دیگر رشته های هنری در دانشکده های برتر تدریس شده و هنرجویان با استعدادی را پرورش می دهد.

در این مطلب به بررسی رشته مجسمه سازی، ظرفیت دانشگاه های پذیرنده این رشته، وضعیت بازار کار و درآمد می پردازیم. با آرته همراه باشید.

مجسمه سازی در گذشته

در گذشته مجسمه سازی تنها بیانگر یک هنر نبوده و ساخت پیکرها به موضوعات مهمی از جمله دین نیز مربوط می شدند، برای مثال در بسیاری از ادیان مردم با ساخت بت هایی از جنس سنگ یا چوب خدایان خود را شکل داده و برای عبادت آنها را در معابد قرار می دادند، مصالحی که در ساخت مجسمه ها استفاده می شد می توانست متنوع باشد، پیکرهای که از جنس سنگ ساخته می شدند در باستان رایج بودند، این مجسمه های ساخته شده ازجنس سنگ ماندگاری طولانی داشته و بسیاری از آنها تا امروز برجا مانده اند، مجسمه های که با برنز ساخته می شدند نیز رایج و متنوع بودند، زیرا فلزات شکنندگی نداشته و شکل پذیر هستند، سفال از دیگر مصالحه ای بود که هنرمندان و پیکرتراشان از آن برای ساخت آثار خود استفاده می کردند، منبت کاری چوب نیز از دیگر روش های ساخت مجسمه بوده است، اما چوب در برابر پوسیدگی و آتش سوزی مقاوم نیست.

یونان باستان را می توان بی شک یکی از با استعداد ترین کشور ها در زمینه هنر در باستان دانست، مجسمه سازی در یونان باستان بسیار پویا و جذاب بود، تمامی پیکره های ساخته شده توسط هنرمندان یونانی را می توان جلوه ای از هنر، عشق، فلسفه و شکوه دانست.

یونانیان مجسمه های خود را با سنگ مرمر و مفرغ می ساختند، یکی از زیباترین دوره های مجسمه سازی در یونان دوره کلاسیک است، که در این عصر مجسمه های حماسی و اسطوره ای ساخته می شده که بسیار ظریف و ویژه بودند و در اواخر این دوره هنرمندان رشته مجسمه سازی از آرمانگرایی و مجسمه های حماسی خود فاصله گرفتند و بیشتر با شیوه های خاص خود پیکرتراشی می کردند.

معرفی رشته مجسمه سازی

بیشتر خانواده ها به جای درک خواسته فرزند خود و حمایت آنها به دنبال رساندن فرزندان خود به خواسته های قلبی خودشان هستند، همچنین موقعیت شغلی بهتر و بازار کار پر رونق تر و مهم تر از آن ریسک کمتر رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی باعث شده که ترافیک این رشته ها بیشتر و داوطلبین گروه هنر کمتر باشند، در صورتی که اگر فرد خلاق باشد می تواند بهترین شغل را برای خود ایجاد کرده و کسب درآمد کند.

بیشتر مردم به رشته های گروه هنر به عنوان یک سرگرمی نگاه می کنند تا یک شغل، به همین علت فکر می کنند که افراد به جای اینکه وقت خود را صرف دانشکده هنر کنند می توانند در موسسات آموزشی دوره دیده و هنر بیاموزند، اما رشته های هنر جذاب و جسورانه هستند و شما را غرق در کشف ارائه های تازه می کنند، یک هنرمند نه تنها کار می کند بلکه در کنار کار زندگی نیز خواهد کرد.

رشته مجسمه سازی در کنار دیگر رشته های گروه هنر چون عکاسی، نقاشی، طراحی، گرافیک، سینما و … قرار دارد و برای تحصیل در این رشته شما باید از طریق کنکور هنر اقدام کرده و در کنار کنکور هنر، کنکور عملی مجسمه سازی را نیز باید شرکت کنید.

شما در این رشته یاد خواهید گرفت که چگونه از دل تمامی اجسام یک ایده و فکر تازه را بیرون بکشید. مجسمه سازی صرفا ساخت یک پیکر نیست، اثری که شما خلق می کنید باید مفهوم فکری شما را برساند و با مخاطب خود صحبت کند. شما یاد خواهید گرفت که برای هر موضوع و برای هر فکر پیکری را خلق کنید، که روح دارد و به گونه ای زندگی می کند، رشته مجسمه سازی بسیار پیچیده و پر محتوا است.

هنرمندان این رشته در دوران تحصیل خود در دانشکده با استفاده از مصالح مختلف نحوه خلق مجسمه های سه بعدی را فرا خواهند گرفت.

مجسمه فلزی ساخته شده در سطح شهر
مجسمه فلزی ساخته شده در سطح شهر

رشته مجسمه سازی با رشته نقاشی یک فرق اساسی دارد. در رشته نقاشی شما ایده ها و احساسات خود را بر روی بوم یا کاغذ پیاده کرده و با چشمانتان آن را لمس می کنید، اما در رشته مجسمه سازی شما افکار خود را در یک کالبد سه بعدی به هر شکلی که می پسندید زنده کرده و آن را با دستان و چشمانتان لمس می کنید.

به همین علت شما در این رشته باید سختی بیشتری را تحمل کرده و برای خلق اثر خود بیشتر از رشته نقاشی زحمت بکشید.

برای ورود به رشته مجسمه سازی باید چه توانایی داشته باشیم؟

شما برای تحصیل در این رشته نیاز به استعداد خاصی ندارید، ولی برای موفق شدن باید علاقه مند و خلاق باشید، تمامی رشته های هنری به دانشجویان خلاق و ایده پرداز نیازمند هستند. شما باید علاقه مند و فعال باشید، تمام ایده های خود را در جایی یادداشت کنید، در کنار کلاس های دانشگاه روز و شب تمرین کنید. برای همین باید بتوانید سختی این رشته را قبول کرده و خیلی از امور زندگی عادی خود را کنار گذاشته و ساعات خود را وقف موفق شدن در رشته مجسمه سازی کنید.

همچنین شما باید از نظر جسمی سلام بوده و قدرت تخیل شگفت انگیزی داشته باشید.

معرفی دروس رشته مجسمه سازی در کارشناسی

دروس پایه این رشته شامل:

  • مبانی هنر های تجسمی
  • طراحی پایه
  • کارگاه نقاشی عمومی
  • کارگاه مواد و روش های ساخت
  • کارگاه چاپ های دستی
  • هندسه
  • تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنری
  • آشنایی با هنرهای سنتی
  • آشنایی با موزه ها
  • آشنایی با هنر در تاریخ
  • هنر و تمدن اسلامی
  • تاریخ عمومی
  • حجم سازی

دروس اصلی و دروس تخصصی:

  • نقش برجسته
  • فرم و فضا
  • رابطه مجسمه سازی با محیط
  • آشنایی با فنون قالب گیری
  • آشنایی با طرح و ساخت سکه
  • کارگاه مجسمه سازی عمومی
  • کارگاه سرامیک
  • کارگاه طراحی تخصصی
  • کارگاه ارتباط تصویری
  • کارگاه برنز ریزی
  • کارگاه مجسمه سازی تخصصی
  • تجزیه تحلیل و نقد آثار مجسمه سازی
  • عکاسی
  • پروژه
طراحی و ساخت مجسمه خلاقانه
طراحی و ساخت مجسمه خلاقانه

چگونه باید وارد رشته مجسمه سازی شویم و در مقاطع بالاتر تحصیل کنیم؟

برای تحصیل در این رشته حتما باید در کنکور هنر شرکت کرده و رتبه خوبی را کسب کنید، رشته مجسمه سازی در دانشگاه غیر انتفاعی به صورت بدون کنکور ارائه نمی شود، شما برای قبولی در این رشته نیازمند نمره قبولی بالا در کنکور عملی هنر نیز می باشید، ضریب کنکور عملی هنر برای این رشته چهار است.

شما برای ورود به این رشته در دو نوبت مهر و بهمن و همچنین دانشگاه دولتی و آزاد فرصت قبولی دارید، این رشته در ایران فقط تا مقطع کارشناسی ارائه می شود و اگر شما قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترا را دارید، می توانید از طریق شرکت در کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته اقدام به ادامه تحصیل در دیگر رشته های گروه هنر کنید.

دانشگاه های پذیرنده رشته مجسمه سازی

شما می توانید در دانشگاه دولتی و آزاد در این رشته در مقطع کارشناسی تحصیل کنید و فارغ التحصیل شوید.

  • دانشگاه تهران برای روزانه دوازده نفر
  • دانشگاه تهران برای نوبت دوم پنج نفر
  • دانشگاه تهران روزانه با آزمون ده نفر
  • دانشگاه نیشابور با آزمون بیست نفر
  • دانشگاه نیشابور با آزمون در نوبت دوم پانزده نفر

بازارکار رشته مجسمه سازی

پس از اتمام دوره تحصیلی خود شما می توانید در موسسات مختلفی از جمله دولتی و خصوصی مثل هنرستان ها و آموزشگاه های هنری اقدام به آموزش هنرجویان کرده و کسب درآمد کنید.

همچنین با همکاری با شهرداری اقدام به ساخت تندیس در سطوح مختلف شهر کنید. در موسسات هنری به عنوان کارشناس فعالیت کنید، یا به عنوان کارشناس صنایع دستی فعالیت کرده و حقوق ماهیانه دریافت کنید.

ناگفته نماند بازار کار رشته مجسمه سازی در ایران وضعیت مناسبی ندارد و دانش آموختگان با چالش های بسیاری روبرو هستند، اما اگر فردی خلاق باشید و اهل ریسک، می توانید با بودجه کافی یک کارگاه تاسیس کنید.

کارگاه شما در مرحله اول می تواند کوچک و خانگی باشد. شما نخست طرح های خلاقانه خود را بر روی کاغذ طراحی کنید، بعد طرح های مد نظر را به صورت عملی بسازید و بعد از اتمام کار آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و برای محصولات خود بازاریابی کنید.

هرچه آثار شما خلاقانه تر و دارای مفهوم بهتری باشد، مشتری های بیشتری را به سمت شما جذب می کند، بعد از مدتی کارگاه خود را گسترده تر کرده و اقدام به آموزش هنرجو کنید، حالا می توانید گالری خود را تاسیس کنید، کارهای خود را بفروش برسانید و با افزایش تجربه همچنین کسب اعتبار بالا می توانید به صورت بین المللی کارهای خود را بفروشید.
حتی با کشور های دیگر و هنرمندان بزرگ همکاری کنید، پیشرفت شما در هر رشته ای از جمله رشته مجسمه سازی به خلاقیت و کوشش شما بستگی دارد.

بهترین دانشگاه های دنیا برای تحصیل در رشته مجسمه سازی

  • دانشگاه کالیفرنیا
  • دانشگاه ییل
  • دانشگاه ویرجینیا
  • دانشگاه تگزاس
  • دانشگاه کلمبیا
  • کالج بارد
  • کالج هنر مریلند
  • آکادمی هنر کرنبروک
  • مدرسه دیزاین رد آیلند
  • انستیتو هنر شیکاگو
بهترین دانشگاه های مجسمه سازی در کشور آمریکا واقع شده اند و برای تحصیل در این رشته شما باید سرمایه کافی داشته باشید، زیرا نه تنها برای شهریه هر سال دانشکده بلکه ابزار و وسایل مورد نیاز کار و امور زندگی به هزینه کافی احتیاج خواهید داشت.
مجسمه زیاد فکر کردن کشنده است
مجسمه زیاد فکر کردن کشنده است

درآمد رشته مجسمه سازی در کانادا چه میزان است؟

آینده شغلی مجسمه سازان در خارج از کشور بسیار بهتر است، کشور کانادا از جمله کشور های مدرن با اقتصاد قوی و رفاه اجتماعی بالاست که برای مهاجران خلاق و با استعداد کشور فوق العاده ای می باشد، مجسمه سازان در این کشور می توانند از 21.47 دلار کانادا تا 32.95 دلار کانادا درآمد داشته باشند.

امیدوارم این مقاله به شما در انتخاب رشته تحصیلی که در نظر دارید کمک کند، برای شناخت دیگر رشته های گروه هنر به مطالب دیگر سایت ما سر بزنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.