رشته عکاسی خبری: معرفی رشته و بازار‌کار

عکاسی خبری
0 1,025
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

فتو ژورنالیست و یا عکاسی خبری در حقیقت از اتفاقات خبرساز عکاسی می کند. اساس و یا هدف اصلی عکاسی خبری بیان پیام و خبر رسانی می باشد. به عبارت دیگر عکاس با عکسی که می گیرد پیامی را به بیننده می رساند. توجه کنید که نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا عکس، همان عکاسان خبری هستند.

عکاسی و عکاسی خبری

قبلا در رابطه با رشته های کنکور هنر صحبت کردیم. یکی از رشته های بسیار محبوب هنر، رشته عکاسی می باشد. این رشته زیر شاخه های مختلفی دارد که می توان به عکاسی خبری اشاره کرد. این رشته فوت و فن های مخصوص خود و البته سختی های منحصر به فردی دارد. هر کدام از زیر شاخه های رشته عکاسی ویژگی های منحصر به فردی دارند. لازم به ذکر می باشد افرادی که در زمینه عکسبرداری از مراسم ها فعالیت می کنند نمی توانند به عنوان عکاس خبری اقدام به فعالیت کنند. در اینجا قصد داریم به معرفی این رشته، چگونگی کار آن و …. بپردازیم.

آشنایی با هنر عکاسی

عکاسی نوعی شغل است که در آن به عکس پردازی پرداخته می شود. به عبارت دیگر عکاسی همان روش عکس پردازی است. لازم به ذکر می باشد که ترجمه فتوگرافی نیز عکاسی خواهد بود. photography و یا فتوگرافی به معنای ثبت نور و ایجاد تصویر می باشد. برای یادگیری از هنر و یا شغل باید اصول تخصصی آن را آموزش دید و به خوبی یاد گرفت. لازم به ذکر می باشد که در ثبت تصاویر ناب و همچنین منحصر به فرد، میزان تجربه و مهارت فردی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

 

 

آشنایی با عکاسی خبری

فتو ژورنالیست و یا عکاسی خبری در حقیقت از اتفاقات خبرساز عکاسی می کند. اساس و یا هدف اصلی عکاسی خبری بیان پیام و خبر رسانی می باشد. به عبارت دیگر عکاس با عکسی که می گیرد پیامی را به بیننده می رساند. توجه کنید که نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا عکس، همان عکاسان خبری هستند.

سه تعریف رایج عکاسی خبری به شرح زیر است :

  1. هنری که برای قصه گویی یک واقعه مورد استفاده قرار می گیرد تا زندگی را روایت کند، هنر عکاسی خبری می باشد.
  2. عکاسی خبری، یک پدیده جهانی بوده و از محدودیت های زبانی و فرهنگی فراتر می رود.
  3. در عکاسی صنعتی، عکس ها در حقیقت یک داستان و یا یک واقعه را بیان می کنند و مخاطب را به این عکس ها ارجاع می دهد. توجه کنید که عکس های منتشر شده در رسانه ها، مجله ها، گاه نامه ها و گاه نامه ها عکس های خبری می باشند.
عکاسی خبری
عکاسی خبری

عکاسی خبری و اصل مهم

عکاسی خبری یکی از رشته های بسیار مهم در رشته عکاسی به حساب می آید. از عکس های گرفته شده در این رشته عکاسی جهت ارتباط با گزارش اخبار در رسانه مانند روزنامه های چاپی، مجلات، اخبار تلویزیونی و گزارش های اینترنتی استفاده می کند. توجه کنید که ترکیب عکس ها در داستان ها بسیار فراگیر است. وجود یک داستان بدون عکس و تصویر برای مخاطبان معاصر ناقص محسوب می شود. در حقیقت مثل آن است که به مخاطبان نصف داستان، گفته شود.

در تعریف عکاسی خبری به سه اصل سه اصل اساسی برخورد می کنیم که این سه اصل شامل موارد زیر می باشد :

  1. یکی از اصول مهم در تعریف عکاسی خبری، روایت و بیان عکس می باشد. در حقیقت روایت عکس و بیان آن مقدم بر قضاوت عکس است. به عبارت دیگر عکاس خبری نباید قضاوت خود را به عکس القا کند. توجه کنید که عنوان یا مضمون عکس بر عکس های ثبت شده در عکاسی خبری، اولویت دارد و باید کمک کند تا مخاطبان و بینندگان و کسانی که داوری می‌کنند داستان یا ماجرا را خودشان کشف کنند.
  2. عکاسی خبری در حقیقت ژورنالیسمی است که داستانی را توسط تصویر و عکس بیان می کند. توجه کنید که ژورنالیسم در ذهن غربی ها تک فریم نیست. در نتیجه همیشه دارای تک فریم و یک فیشر یا گزارش تصویری جداگانه می باشند. توجه کنید که تک فریم ، اوج گزارش تصویری است.
  3. توجه کنید عکاسی تصویری نوعی ژورنالیسم که هدف آن بیان یک داستان است. توجه کنید که اغلب این گونه برداشت می کنند که اصل بر تک فریم است. اما در حالت عام‌تر به مطالب بسیار مهم و جدی که عکاسی شده ‌است گفته می‌شود.

عکس های خبری شامل چه تصاویری هستند ؟

عکس های خبری شامل :

  1. عکاسی مستند
  2. عکاسی تبلیغاتی
  3. عکاسی در صحنه
  4. عکاسی ورزشی
  5. زندگی جاری
  6. علایق انسانی
  7. به تصویر کشیدن شیوه معاصر و رایج زندگی

می باشند.

تفاوت عکاسی خبری با سایر روش های عکاسی
تفاوت عکاسی خبری با سایر روش های عکاسی

عکاسی خبری با سایر عکاسی های حرفه ای چه تفاوتی دارد

عکاسی خبری با سایر مدل های نقاشی تفاوت های زیادی دارد. در حقیقت با وفاداری در ثبت داستان و واقعه سبب ایجاد تفاوت می شود. یکی از دلایلی که سبب بروز اختلاف و تفاوت عکاسی خبری با سایر اشکال عکاسی می شود، رعایت اصول مختلف در آن می باشد. این اصول شامل موارد زیر می باشند :

  1. به موقع بودن
  2. دقت
  3. بیان منصفانه رویدادها
  4. وقایع گزارش شده
  5. پاسخگویی به عموم
به عبارت دیگر عکاسی که از مجالس عکس برداری می کند باید یک رویداد را مستند سازی کند. در حقیقت تنها مسئولیت او ارائه کار متناسب با سلیقه و نیاز مشتری طوری خواهد بود.

توجه کنید که روزنامه نگار و یا عکاس علاوه بر تامین عکس، باید رویدادی را به مردم ارائه دهد. عکاس خبری بر خلاف عکاس های دیگر باید این موضوع را مد نظر قرار دهد که تمام قسمت های واقعه را مورد بررسی قرار دهد تا رویدادی از قلم نیوفتد تا باعث موجب تحریف واقعه نشود. به عنوان مثال عکسی از یک آشوبگر که شیشه مغازه ای را می شکند، تنها بیان کننده یک یک جرم انفرادی می باشد. حال اگر عکاس خبری این رویداد را در قالب یک رویداد اجتماعی بزرگتر جلوه دهد، مفهوم کار آن به مراتب بیشتر از یک عمل فردی خواهد بود.

عکاسی خبری و تکنولوژی

توجه کنید که بخش بسیاری از پیشرفت و بزرگ شدن عکاسی خبری به پیشرفت دوربین ها وابسته بوده است. در اواسط قرن نوزدهم که جنگ جهانی اول شروع شد، برای ثبت تصاویر سربازان انگلیسی در میدان جنگ از دوربین های جعبه ای استفاده می کردند. توجه کنید که تا قبل از پیدایش دوربین های کوچک و قابل حمل که از نگاتیو فیلم قابل انعطاف، به صورت متداول از دوربین های عکاسی برای ایجاد گزارش های خبری استفاده می کردند. دوربین Leica در سال 1930 تولید شد و باعث حرکت دوربین و عکسبرداری از رویداد مورد نظر تا زمانی که آشکار است، شده است.

تاثیر تکنولوژی بر عکاسی خبری
تاثیر تکنولوژی بر عکاسی خبری

دوربین های دیجیتال و عکاسی خبری و معرفی آن ها

با تولید و وارد شدن دوربین های دیجیتال به بازار و همچنین رواج یافتن آن بین عکاسان، عکاسان خبری سعی کردند تا عکس های بیشتری از وقایع بگیرند و لحظه لحظه عکس های خود را بیشتر کنند. تراشه های دیجیتالی، بر روی یک حلقه فیلم هیچ گونه محدودیتی ایجاد نمی کنند، در نتیجه به راحتی می توان برای ثبت هزاران عکس و ذخیره آن ها اقدام کرد. لازم به ذکر می باشد که آن ها نه تنها به نور و ایکس ری فرودگاه ها حساس نیستند بلکه برای عکس های خبری که معمولا پر دردسر می باشند بسیار ایمن خواهند بود.

با تولید دوربین های دیجیتال، عکاسان خبری با کمک اتصال بی سیم اینترنت می توانستند عکس ها و تصاویر خود را در کوتاه ترین زمان ممکن برای ویرایشگر خود ارسال کنند. عکس های دیجیتال به عنوان یک رسانه، فضایی جدید را برای گردآوری اخبار ایجاد کرده است و همچنین فضای خبری از خبرنامه های کوچک که خود اخبار را منتشر میکردند را ایجاد کرده و به وبلاگ های متصل به اینترنت تبدیل شده است. در حقیقت فضا های جدید نامبرده به افزایش داد و ستد و یک گام همراه با شتاب برای انتقال اخبار از طریق تصاویر وابسته به عکاسی اشاره دارند.

رشته عکاسی خبری

همان طور که گفته شد این رشته، یکی از زیر شاخه های رشته عکاسی می باشد. دانشجویان این رشته در عکاسی خبری فعالیت می کنند و لازم است تا تجربه های عملی و علمی کسب کنند. لازم به ذکر می باشد که آن ها در کنار یک عکاس خبری باید دوره های لازم جهت کارآموزی را طی کنند تا تجربه های لازم را بدست آورند. توجه کنید که دانشجو رشته عکاسی خبری علاوه بر این که در کنار عکاس خبری فعالیت می کند، باید بتواند عکس ها ناب، جذاب و با کیفیت را ثبت کند.

در اینجا قصد داریم به این اشاره کنیم که دانشجو این رشته باید چه درس ها و واحد هایی را پاس کند :

  • مباني‌ هنرهاي‌ تجسمي‌
  • كارگاه‌ طراحی پايه‌
  • كارگاه‌ عكاسی رنگی
  • ‌كارگاه‌ عكاسی پايه‌
  • هندسه‌ مناظر
  • آشنايي با هنر در تاريخ
  • آشنايی با هنرهايی سنتی ايران‌
  • آشنايي‌ با رشته‌هايی هنری و هنر و تمدن‌ اسلامي‌
  1. از دروس اصلی رشته عکاسی خبری می توان موارد زیر را نام برد :
  • تاريخچه‌ عكاسي
  • شيمي‌ عمومي‌ و شيمي‌ عكاسي
  • فيزيك‌ و ابزارشناسي‌
  • تجزيه‌ و تحليل‌ و نقد عكس‌
  • آشنايي‌ با فيلمبرداري‌
  • نورپردازي‌ و فنون‌ عرضه‌
  • نمايش‌ عكس‌ و فنون‌ بازسازي‌ عكس‌
انواع عکاسی خبری
انواع عکاسی خبری

عکاسی خبری یا فوتو ژورنالیسم و زیر مجموعه های آن :

عکاسی خبری نیز خود دارای زیر شاخه های مختلفی است که یکی از مهم ترین آن ها، عکاسی از جنگ اختلافات مردمی می باشد. از دیگر زیر شاخه های این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. عکاسی خبری ورزشی 

عکاسی خبری بخش بسیار زیاد و قابل توجهی از اخبار را به خود اختصاص داده است. همان طور که می دانید در سایت های خبری، روزنامه ها و تلویزیون ها و ….. خبر های ورزشی جز داغ ترین و مهم ترین اخبار ها به حساب می آیند. این رشته به مهارت ها و تجهیزات منحصر به فردی احتیاج دارد، به همین دلیل امروزه از این رشته به عنوان یک شغل کامل و حرفه ‌ای یاد شود.توجه کنید که عکاس های خبری اغلب یک ورزش را برای عکاسی انتخاب می کنند. به عبارت دیگر عکاسی خبری برای فوتبال، بسکتبال، کشتی و ….. به صورت جداگانه انجام می شود زیرا عکاسی خبری برای هر کدام از رشته های ورزشی با توجه به نوع زمین، ابعاد آن و … نیاز به مهارت خاصی خواهند داشت.

2. عکاسی خبری پاپارازی

دسته ای از افراد وجود دارد که اکثر مواقع در حال جست و جوی افراد زندگی هنرمندان، ورزشکاران و دیگر افراد مشهور می باشند و علاقه دارند در زندگی آن ها سرک بکشند. در علم عکاسی زیر شاخه دیگری برای چنین عکاسان در نظر گرفته شده است که همیشه به دنبال عکس برداری ناگهانی از زندگی افراد مشهور می باشند. توجه کنید که لغت پاپارازی یک لغت اسپانیایی بوده و به این دسته از عکاسان مربوط می شود.

3. عکاسی خبری طبیعت

یکی دیگر از زیر شاخه های غلم عکاسی خبری که امروزه علاقه مندان زیادی دارد، عکاسی از طبیعت می باشد. این نوع عکاسی می تواند شامل اطلاعاتی از رسم و رسوم، طبیعت، فرهنگ و …. باشد. توجه کنید که عکاسی از طبیعت زمانی عکاسی خبری به حساب می آید که عکس به صورت اتفاقی گرفته شده باشد. توجه کنید که همه از طبیعت عکس می گیرند که به دلیل اتفاقی نبودن آن در دسته عکس های خبری قرار نمی گیرند.

عکاسی خبری از طبیعت

4. عکاسی خبری حیات وحش

توجه کنید که عکاسی حیات وحش کار هر کسی نیست و برای انجام این فعالیت باید مهارت های منحصر به فردی را کسب کرد.

5. عکاسی خبری و سوژه یابی

یکی دیگر از زیر شاخه های رشته عکاسی، عکاسی خبری و سوژه یابی می باشد که به یافتن سوژه های نابی اشاره دارد که موجب تحسین همگان شده و به بیان اصل و واقعیت حادثه می پردازد. سوژه های مورد نظر در عکاسی خبری و سوژه یابی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

پدیده های اجتماعی یکی از منابع مهم و اصلی می باشند که عکاسان خبری برای پیشبرد کارشان می توانند از آن ها استفاده کنند. زیرا این نوع پدیده ها در تمام اوقات در دسترس هستند و اغلب واقعی می باشند. توجه کنید که برخی از کس ها و یا سوژه ها ممکن است برای همه قابل مشاهده باشد و نیازی هم به سوژه یابی خاصی نیست در نتیجه در عین خبرساز بودن جذابیتی برای مخاطب ندارد. اما برخی از سوژه ها و وقایع تکرار نشدنی هستند و تنها عکاس ها به آن ها دسترسی دارند. در نتیجه عکس نهایی نوعی عکس خبری می باشد و ممکن است در دسته آثار کاملا هنری قرار بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.