رشته طراحی پارچه و لباس: ظرفیت دانشگاه ها، بازار‌کار و درآمد

0 2,099
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

رشته طراحی پارچه و لباس همان طور که از نامش پیدا است، یک رشته ی کاملا هنری می باشد. بهره مندی از ذوق و شکیبایی بالا نیز از مشخصه های علاقه مندان به رشته های هنری است. پس اگر شما هم جز آن دسته از دانش آموزانی هستید که به هنر علاقه مند بوده و چنین استعدادی دارید، می توانید در کنکور هنر شرکت کرده و این رشته را برای ادامه تحصیل خود برگزینید.

این مطلب معرفی به رشته طراحی پارچه و لباس اختصاص دارد. در صورت تمایل به ادامه ی تحصیل در رشته طراحی پارچه باید در کنکور هنر شرکت کنید. سپس با توجه به رتبه ی خود می توانید به ادامه تحصیل در این رشته بپردازید. در این مقاله به معرفی این رشته، ظرفیت دانشگاه ها، سیلابس دروس دانشگاهی، وضعیت بازار کار و درآمد خواهیم پرداخت. با آرته همراه باشید.

بررسی ماهیت رشته طراحی پارچه

محیط پیرامون ما را وسایلی نظیر فرش، مبل، پتو، حوله، لباس و ملحفه احاطه کرده اند. همگی این وسایل از موادی تحت عنوان منسوجات تولید شده اند. منسوجات در واقع هر وسیله ای است که نظیر موارد مذکور از الیاف و نخ و پارچه تشکیل شده است. از لباس پرستاران و پزشکان گرفته تا موکت هایی که به عنوان کف پوش مدارس استفاده می شوند همگی نوعی از پارچه هستند. پس منسوجات تنها زمانی کاربرد خوبی دارند که در برابر سایش و کنترل رطوبت مقاوم باشند و انعطاف پذیری خوبی نیز داشته باشند.

 

 

اما طراحان پارچه وظیفه دارند تا همواره به ایده پردازی های جدیدی پرداخته و نیازهای مدرن را بر طرف سازند. در همین راستا طرح های انواع پارچه نظیر مبلمان، لباس و پارچه های صنعتی مدام در حال تغییر است. پس نیاز است تا دانشجویان این رشته تمام مهارت هایی را که در این زمینه نیاز است فراگیرند. در دنیای امروزی نیز یادگیری نرم افزارهایی نظیر Artlandia SymmetryWork، Adobe Illustrator، Botex، نرم افزار نساجی CAD، LECTRA و Evolution Textile Design کاملا ضروری است و طراحان از طریق آن ها به طراحی و شبیه سازی می پردازند.

توانایی ها و ویژگی های یک طراح پارچه
توانایی ها و ویژگی های یک طراح پارچه

توانایی ها و ویژگی های یک طراح پارچه

هر رشته ای اعم از رشته های هنری نظیر عکاسی، نقاشی، فرش، مجسمه سازی و … یا رشته های غیر هنری نیازمند یک سری توانایی ها و قابلیت ها می باشد. لذا رشته طراحی پارچه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هر داوطلبی که قصد ادامه ی تحصیل در این رشته را دارد باید از ویژگی های خاصی بهره مند باشد. اما این ویژگی ها چه مواردی هستند؟

شما برای آن که به یک طراح پارچه خوب تبدیل شوید، نباید تنها نگاهی سطحی به بافت، رنگ و الگوی پارچه داشته باشید. بلکه باید با نگاه عمیق خود به عمق طرح ها بنگرید. به طوری که ارتباطی خوب میان شما و هنر به کار رفته در پارچه ها برقرار شود. برای کسب درآمد بیشتر نیز باید مهارت ارتباطی خوبی کسب کرده و با صنعت هم ارتباط برقرار کنید. حال باید در وجود خود چنین مهارت هایی را نیز داشته باشید:

  • خلاقیت و توانایی های هنری مطلوب
  • یک دید مناسب به هنر و تشخیص الگوها، رنگ ها، بافت و نوع پارچه ها
  • جزئی نگری و ریز بینی
  • علاقه و تمایل بالا به مد و پارچه و توانایی تجزیه و تحلیل روند تولید از مواد اولیه
  • مطالعه و تحقیق روی بخش تولید از جمله فرایندهای به کار رفته در تکنیک های مختلف نساجی
  • بهره مندی از توانایی های طراحی دستی و طراحی های رایانه ای با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی
  • بهره مندی از قابلیت ارتباطی مطلوب و کار گروهی
  • توانایی کار در شرایط مشخص به لحاظ زمانی و بودجه ای
  • قابلیت های خود اشتغالی نظیر بازاریابی، مهارت های اداری و تجاری و …
دروس دانشگاهی رشته طراحی پارچه و لباس
دروس دانشگاهی رشته طراحی پارچه و لباس

دروسی دانشگاهی رشته طراحی لباس برای مقطع کارشناسی

شما برای دریافت مدرک کارشناسی در هر رشته ای باید دروسی را از سر گذرانده و سپس فارغ التحصیل شوید. در ادامه به شرح و بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

دروس عمومی رشته طراحی پارچه عبارتند از: ادبیات فارسی، زبان خارجی، تربیت بدنی 1، تربیت بدنی 2، معارف اسلامی 1 و معارف اسلامی 2، اخلاق و تربیت اسلامی، انقلاب اسلامی و ریشه های آن، تاریخ اسلام، جمعیت و تنظیم خانواده

دروس پایه رشته طراحی پارچه و لباس عبارتند از: عکاسی پایه، طراحی 1 و 2، مبانی هنرهای تجسمی 1 و 2، هنر و تمدن اسلامی 1 و 2، آشنایی با هنر در تاریخ 1 و 2، آشنایی با هنرهای سنتی، آشنایی با هنرهای معاصر.

دروس اصلی رشته طراحی پارچه عبارتند از: تاریخ پارچه و نساجی، تاریخ لباس، طراحی پارچه با کامپیوتر 1 و 2، رنگرزی با مواد طبیعی، جامعه شناسی هنر، تجزیه و تحلیل آثار هنری 1، رنگرزی با مواد مصنوعی، روش تحقیق، شناخت الیاف و پارچه، طراحی لباس، بازاریابی و اقتصاد، طراحی پارچه 1، هندسه نقوش، آشنایی با پارچه و لباس های سنتی، عفاف و حجاب.

دروس تخصصی رشته طراحی پارچه و لباس عبارتند از: کارگاه چاپ سیلک، کارگاه چاپ سنتی، پارچه تخصصی 1 و 2 و 3، کارگاه چاپ سیلک اسکرین، معماری داخلی، کارگاه بافت (تار و پود)، کارگاه بافت (دو رو)، کارگاه بافت صنعتی، زبان تخصصی، کارآموزی، مدیریت تولید، پروژه نهایی.

دروس اختیاری رشته طراحی پارچه عبارتند از: تجزیه و تحلیل آثار هنری 2، حجم سازی، طراحی لباس 2، عکاسی 2، نماد شناسی، خوشنویسی 1 و 2، دوخت سنتی، بررسی آثار طراحان لباس.

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته طراحی پارچه در مقاطع بالاتر از کارشناسی نیز وجود دارد؟

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته طراحی پارچه را دارید، این امکان در کشور ایران برای شما فراهم خواهد بود. اما برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری باید به فکر رشته ای دیگر در حوزه ی هنر باشید. چرا که مقطع دکتری برای رشته طراحی پارچه وجود ندارد.

وضعیت بازار کار رشته طراحی و چاپ پارچه
وضعیت بازار کار رشته طراحی و چاپ پارچه

بازار کار و آینده ی شغلی رشته طراحی پارچه در ایران چگونه است؟

دانش آموختگان رشته طراحی پارچه امکان آن را دارند که در مزون های خصوصی و کارخانجاتی نظیر کاغذ دیواری، کاشی و سرامیک، تولیدی های پارچه ی متری و تکه ای و … استخدام شوند. اما یافتن یک شغل خوب برای این طراحان منوط به شرایط خودشان است. در واقع این رشته برای طراحانی که علاقه ی وافری به رشته ی خود دارند و صبور و با پشتکار هستند، بازار کار بسیار خوبی دارد. در واقع این خلاقیت های منحصر به فرد و ویژگی های ذاتی آن ها است که موفقیت در شغل را برایشان به ارمغان می آورد.

توجه کنید که تدریس در دانشگاه نیز یکی از فرصت های شغلی طراحان پارچه است. اما اگر تمایل به ورود زود هنگام به بازار کار حرفه ای را دارید، به روز رسانی اطلاعات خود را در اولویت قرار دهید. چرا که سرعت بالا در پیشرفت تکنولوژی و تنوع محصولات به صورت اتوماتیک، طراحان به روز رسانی نشده را حذف می کند.

این به روز رسانی شامل به روز کردن آگاهی های طراح در مورد ویژگی های بومی و فرهنگی سایر کشورها می باشد. نوآوری ها و ایده های جدید که در سطح دنیا وجود دارند نیز از دیگر مصادیق خلاقیت و به روز کردن اطلاعات است. بنابراین می توانید به آینده ی شغلی خود امیدوار باشید.

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته طراحی پارچه در ایران چیست؟

طراحان پارچه می توانند به عنوان طراح بافت پارچه یا طراح چاپ پارچه در کارخانه های نساجی مشغول به کار شوند. طراح چاپ پارچه در مزون ها و کارگاه های تولید لباس نیز دیگر عنوان شغلی فارغ التحصیلان این رشته است. البته امکان تدریس در دانشگاه نیز برای آن ها وجود دارد. طراحی و تولید با برند شخصی و یا ایجاد کارگاه های چاپ دستی و مدیریت و اجرای آن ها نیز برای این افراد امکان پذیر است. البته طراحی هر موردی که دکوراسیون داخلی محسوب شود، از عهده ی این طراحان بر خواهد آمد. طراحی شال و روسری، طراحی کاغذ دیواری و رومبلی و … همگی از مصادیق فرصت های شغلی این رشته هستند.

مسئولیت های روزانه ی یک طراح پارچه چیست؟

  • تولید طرح و الگو و ارائه به مشتریان
  • تبدیل طرح های نمونه به مجموعه
  • ایجاد ارتباط بین خود و کارکنان فنی و مشتریان در راستای بازاریابی
  • دقت و توجه به ایده های مشتری و درک آن ها
  • مورد ارزیابی قرار دادن موارد تکمیل شده و تایید استانداردهای به کار رفته در آن ها
  • انجام وظایف خود در یک کار گروهی
  • طراحی های نرم افزاری و شبیه سازی های رایانه ای
  • مورد آزمایش قرار دادن رنگ و بافت پارچه
  • به روز رسانی اطلاعات
  • توسعه و رشد دادن مفاهیم
  • بهره گیری از منابع ایده پردازی
  • تهیه ی پارچه و سایر مواد اولیه
  • شرکت فعال در نمایشگاه های تجاری
  • پیگیری منابع اینترنتی و مجلات مد و لباس
  • تبدیل تماس های تجاری به تماس های شبکه ای
  • مدیریت امور بازاریابی و مدیریتی در صورت خود اشتغالی

درآمد و حقوق رشته طراحی پارچه در ایران چقدر است؟

گرچه درآمد و حقوق این رشته نیز مانند سایر رشته ها به موارد زیادی بستگی دارد اما شرایط مالی خوبی برای آن ها پیش بینی می شود. به دلیل آن که طراحان پارچه می توانند هم به صورت خصوصی و هم به صورت استخدامی به فعالیت بپردازند. البته توجه داشته باشید که برای رسیدن به مرحله ی شکوفایی مالی باید صبور بوده و خلاقیت و به روز رسانی اطلاعات را فراموش نکنید.

دانشگاه های برتر ارائه دهنده ی رشته طراحی پارچه در ایران کدامند؟

طبق دفترچه ی کنکور سال 1399 برای رشته ی هنر و رشته طراحی پارچه دانشگاه های الزهرا (س) (ویژه ی خواهران)، دانشگاه تهران، دانشگاه سمنان، دانشگاه هنر، دانشکده ی علوم انسانی و هنر حضرت معصومه (س) (ویژه ی خواهران)، دانشگاه قم، دانشکده ی فنی و حرفه ای دختران تهران – دکتر شریعتی، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران بوشهر، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران کاشان، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران بندر عباس، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران بابل و آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران ارومیه آماده ی پذیرش داوطلبان هستند.

البته در بین همه ی موارد مذکور دانشگاه الزهرا و دانشگاه هنر از برجسته ترین ارائه دهندگان این رشته خواهند بود.

یک نمونه از کارنامه قبولی در رشته طراحی پارچه که مربوط به سال تحصیلی 98-99 می باشد به همراه درصدهای لازم در تصویر زیر قابل مشاهده است. این کارنامه مربوط به دانشگاه هنر تهران است.

رشته: هنر   رشته در منطقه : 261 رشته کشوری : 668
درس تعداد پاسخ ها (چند تا از 10 تا)
ادبیات 1
عربی 1
معارف 5
زبان 5
درک عمومی هنر 2
درک عمومی ریاضی فیزیک 2
ترسیم فنی 1
خلاقیت تصاویری 4
خلاقیت نمایشی 1
خلاقیت موسیفی 1
خواص مواد 1

بازار کار و آینده ی شغلی و فرصت های شغلی رشته طراحی پارچه در دنیا چگونه است؟

در سطح جهانی طراحان پارچه به عنوان عضوی از یک گروه طراحی کار می کنند. این گروه را طراحان فنی، بازرگانی و سایر فروشندگان تشکیل می دهند. البته طراحان پارچه می توانند کار شخصی و خصوصی یا استخدام برای دیگران را انتخاب کنند. اما آن چه واضح است فراگیری استفاده از منسوجات و پارچه در پیرامون انسان ها می باشد. این محصولات همه ی محیطی های مسکونی، کاری، تجاری و … احاطه کرده اند. پس تقاضا برای این رشته بسیار زیاد است. اما موفقیت در آن حاصل تلاش های شبانه روزی و پشتکار خواهد بود.

حتما تا به حال با نام افرادی که در حوزه ی طراحی پارچه در خارج از کشور کار می کنند و بسیار موفق هستند برخورد کرده اید. با کمی تحقیق و جست و جو در اینترنت می توانید با آن ها آشنا شده و ببینید که چه تعداد از آن ها ایرانی و موفق هستند.

استخدام در شرکت های تولید و فرآوری لباس، شرکت های تولید کننده ی لوازم خانگی، خرده فروشان مد و لباس، مراکز مشاوره ی طراحی و … همگی از فرصت های شغلی این رشته در خارج از کشور می باشد. البته روند صعودی نیاز به طراحان پارچه در سطح جهانی پیش بینی می شود.

بازار کار رشته طراحی پارچه در دنیا
بازار کار رشته طراحی پارچه در دنیا

درآمد و حقوق رشته طراحی پارچه در سطح جهانی چقدر است؟

برای کسانی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند و می خواهند در حوزه ی طراحی پارچه فعالیت کنند، آگاهی از میزان درآمد بسیار مهم است. بدین منظور شما می توانید به نشانی های اینترنتی www.payscale.com و www.salary.com مراجعه کنید. به عنوان مثال متوسط حقوق یک طراح نساجی در کشور امریکا در سال 2021، 59436 دلار به صورت سالانه بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت های مذکور مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.