رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات: دانشگاه ها، درآمد و بازار‌کار

8 8,722
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

در این مطلب به معرفی و بررسی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات می پردازیم. همه ی جوانب این رشته اعم از بازار کار، آینده ی شغلی، درآمد و دانشگاه های برتر آن در ایران و خارج از کشور در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. این اطلاعات پاسخ گوی بسیاری از سوالات علاقه مندان به این رشته هنری می باشد. با آکادمی آرته همراه باشید!

رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات، رشته ای است که علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. این رشته مانند سایر رشته های هنری، علاقه مندانی خوش ذوق دارد. این افراد می توانند مهارت ها و اطلاعات لازم را از طریق دانشگاه یا دوره های آزاد کسب کنند. اما در این بین قطعا بهره مندی از مدرک دانشگاهی معتبر بسیار مطلوب تر بوده و مسیر پیشرفت آنان را هموار تر می سازد.

با ما همراه باشید تا این رشته را به صورت کامل زیر ذره بین قرار دهیم.

رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات
رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

بررسی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات همراه رشته های نام آشنای دیگری مانند رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال، رشته نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی و … از زیر گروه های رشته ی هنر می باشد. این رشته در مقطع کارشناسی به صورت پیوسته ارائه می شود.

با پیشرفت تکنولوژی و گذشت زمان علایق مردم در حوزه ی طلا و جواهر نیز همواره در حال تغییر و به روز رسانی می باشد. به همین دلیل این صنعت نیز مانند صنایع دیگر نیازمند بهره گیری از کارشناسان و طراحانی است که بتوانند با طرح های خود این نیاز جامعه را برطرف سازند. در همین راستا دانشگاه های مختلفی به ارائه ی این رشته پرداخته تا چنین کارشناسانی را مورد تربیت و آموزش قرار دهند.

دانشجویان این رشته قادر هستند تا از طریق ارائه ی طرح های نو و خلاقانه نیاز جامعه را رفع کنند. حال آن که کشور ایران نیز به لحاظ منابع معدنی کشوری غنی محسوب شده و هنر طلا و جواهر سازی نیز در آن قدمتی طولانی دارد. پس در واقع زمینه های رشد و ترقی در این رشته در کشور ایران به خوبی فراهم است و افزایش رونق چنین کسب و کارهایی در چشم انداز دولت ها قرار دارد.

آموزش های دانشگاهی به دانشجویان، طریقه ی تبدیل سنگ های قیمتی، فلزات ارزشمند و کریستال ها را به محصولاتی قابل استفاده برای دست، پا، گردن، گوش، انگشت و … آموزش می دهند. در واقع طراحان طلا و جواهر افرادی هستند که به صورت تخصصی و حرفه ای سنگ ها و فلزات گران بها را به زیورآلات تبدیل می کنند.

معرفی رشته طراحی طلا و جواهرات
معرفی رشته طراحی طلا و جواهرات

شما برای آن که در رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات موفق عمل کنید باید مجموعه ای از مهارت های تخصصی و صنعتی نظیر طراحی، شکل دادن، برش، پرداخت، جوشکاری، حکاکی و … را بلد باشید. اما علاوه بر این ها باید خلاقیت و تخیل مطلوبی هم داشته و آن ها را با مهارت های صنعتی در آمیزید. برای آشنایی کامل با ویژگی های مورد نیاز این رشته با ما همراه باشید.

مهارت های مورد نیاز برای ورود به رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر
مهارت های مورد نیاز برای ورود به رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر

برای ورود به رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، خلاقیت و ذوق هنری باید در اولویت های مهارت های مورد نیاز برای این رشته قرار گیرد. در کنار آن نیز قدرت تخیل قوی و درک مهارت های فنی و صنعتی نظیر مواردی که در بخش قبلی ذکر کردیم، بسیار مهم است. اما تصور کنید شما هم اکنون یک دانشجوی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات هستید، بنابراین باید این ویژگی ها در وجود شما قرار داشته باشد:

  • قابلیت تولید ایده های نو از طریق ذهنی خلاق
  • بهره مندی از مهارت های فنی و عملی که شما را قادر به ساخت قطعات مطلوب بازار می نماید.
  • بهره مندی از قابلیت کار با ابزار و موادی که برای این رشته مورد نیاز هستند. این مواد در واقع همان سنگ ها و فلزاتی قیمتی می باشند.
  • قابلیت تبدیل طرح ها به طرح های کامپیوتری و شبیه سازی
  • بهره مندی از مهارت دقت و ریز بینی
  • هماهنگی میان چشم ها و حرکت دست
  • قابلیت مدیریت منابع و زمان در راستای سازماندهی و تحویل به سر موعد سفارش ها
  • برخورداری از ویژگی اعتماد به نفس و اخلاق خوب به منظور مشتری مداری و موفقیت در بازار کار
  • مهارت در بازاریابی
  • توانایی مذاکره و تعامل با تامین کنندگان و مشتریان
  • تعهد کاری و علاقه به کار
  • مهارت های مدل سازی مدرن و تخصصی
  • آشنایی کافی با بازار جهانی در حوزه ی جواهرات

معرفی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

دروس کارشناسی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات

دروس عمومی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات عبارتند از: اندیشه اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، اخلاق اسلامی، تفسیر موضوعی قرآن و تفسیر موضوعی نهج البلاغه.

دروس اصلی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات عبارتند از: کارگاه مدل سازی، متالورژی فلزات قدیمی، کارگاه زرگری 1، کارگاه زرگری 2، کارگاه ریخته گری 1 و 2، کارگاه عملیات تکمیلی، کارگاه مرصع کاری و جواهر نشانی، مدل سازی رایانه ای جواهرات 1 و 2 و 3 و 4، تاریخ مد و پوشاک، تاریخچه ی جواهرات ایران و جهان، نمادها و نشانه ها در طراحی زیورآلات، تکنیک های خلاقیت و ارائه ی ایده، جواهرات سیمی و مهره ای.

دروس پایه رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات عبارتند از: کارگاه طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه طراحی تخصصی 1، کارگاه طراحی تخصصی 2، کارگاه حجم سازی، تاریخ هنر ایران و جهان، نقشه کشی صنعتی، هندسه.

دروس تخصصی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات عبارتند از: زبان تخصصی، گوهر شناسی 1، گوهر شناسی 2، مبانی طراحی جواهرات، گوهر تراشی، ارزیابی الماس، پروژه ی 1 (طراحی خلاق)، پروژه ی 2 (طراحی بیونیک)، پروژه ی 3 (طراحی مد)، پروژه ی 4 (طراحی تجهیزات الحاقی)، پروژه ی 5 (طراحی برای آینده)، پروژه ی 6 (طراحی سرویس جواهرات)، پروژه ی 7 (کار با تولیدی ها)، کارآموزی 1و 2، پروژه نهایی.

دروس اختیاری رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات عبارتند از: روش تحقیق، اصول بازرگانی و برندینگ، مدیریت تولید، حکمت هنر اسلامی، مبانی و اصول کار آفرینی، روان شناسی خلاقیت، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، فرهنگ و هنر و هویت ایرانی.

آیا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی در رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات امکان پذیر است؟

خیر، فعلا در ایران تنها مقاطع کاردانی و کارشناسی این رشته موجود می باشد.

بازار کار و آینده ی شغلی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات در ایران
بازار کار و آینده ی شغلی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات در ایران

بازار کار و آینده ی شغلی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات در ایران

بازار و زمینه ی کاری رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات در ایران بسیار متنوع و گسترده است. چرا که دانش آموختگان این رشته می توانند از هر چیزی که در پیرامون خود می بینند، الهام گرفته و آن را به طرح های قابل استفاده تبدیل کنند. طرح هایی که کاملا با فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه هماهنگی دارند.

جذابیت این رشته بسیار بالا است و بیشتر این بانوان هستند که نسبت به ظرافت های طلا و جواهر از خود دقت نشان می دهند. لذا در زمینه ی طراحی و تبدیل طرح ها به شکل رایانه ای نیز خیل عظیمی از طراحان را بانوان تشکیل می دهند.

کسب موقعیت های شغلی بسیار مطلوب در این حوزه از طریق نمونه کارهای قوی و خلاقانه امکان پذیر است. به همین دلیل حتی افرادی که به صورت دانشگاهی در این حوزه تحصیل نکرده اند، تمایل دارند تا از طریق دوره های آموزشی آزاد این مهارت را کسب کرده و به بازار کار راه پیدا کنند. البته با بر عهده گرفتن بخش خرید و فروش طلا و جواهرات نیز می توان درآمد بیشتری کسب کرد.

شما می توانید از طریق هوش خلاقانه ی خود کسب و کار خوبی راه اندازی کرده و با گسترش آن، نه تنها خودتان بلکه دیگران را نیز مشغول به کار کنید.

فرصت های شغلی برای رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات کدام است؟

  • استخدام به عنوان طراح زیورآلات و مصنوعات طلا و جواهر
  • فعالیت به عنوان مدیریت شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند.
  • استخدام به عنوان طراح در کارگاه ها و تولیدی های فعال در این حوزه
  • تدریس و آموزش در بخش دانشگاهی و آموزشگاهی

درآمد و حقوق رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات در ایران چقدر است؟

برای تعیین درآمد و حقوق طراحان این رشته، باید به عواملی نظیر تجربه، مهارت، تعداد تقاضای مشتریان، شرایط قیمتی، موقعیت جغرافیایی، میزان درآمد مشاغل و … توجه نمود. اما برای کسب درآمد بیشتر باید به نکاتی دیگری دقت کنید. مثلا درآمد حاصل از تعداد فروش بالا و اجرای طرح های سفارشی در این زمینه بسیار بالا است.

میانگین درآمد ماهانه طراحان این حوزه 4 میلیون تومان برآورد می شود. حال اگر شما در کنار طراحی به فروش نیز بپردازید، یکی از راه های افزایش درآمد را انتخاب کرده اید. توجه کنید که افرادی که با یک سرمایه ی اولیه برای راه اندازی کارگاه ها اقدام می کنند پس از گذشت زمانی، سودآوری بالایی خواهند داشت. اما راه اندازی کسب و کارهای تولیدی به ویژه تولیدی های طلا و جواهر سختی های فراوانی دارد که سودآوری آن حاصل به ثمر نشستن همین تلاش ها می باشد.

دانشگاه های برتر رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر در ایران
دانشگاه های برتر رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر در ایران

دانشگاه های برتر رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات در ایران

بر اساس اطلاعاتی که در دفترچه ی کنکور هنر سال 99 منتشر شده است، در دانشگاه های دولتی به هیچ وجه امکان پذیرش در این رشته وجود ندارد. چرا که در دوره های روزانه و شبانه دانشگاه ها به پذیرش این رشته اقدام نمی کنند. بنابراین فرصت تحصیل در این رشته تنها توسط دانشگاه های علمی – کاربردی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. که اطلاعات مربوط به آن نیز در دفترچه ای جداگانه ارائه می شود.

بازار کار و آینده ی شغلی رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر در سطح جهانی چگونه است؟

با بالاتر رفتن تمایل افراد جامعه به مهاجرت و سکونت در خارج از کشور، هر کسی هنگام انتخاب رشته ی تحصیلی خود علاقه مند به آگاهی از بازار کار آن در سطح جهانی می باشد. در این راستا به شما این مژده را می دهیم که در سطح جهانی این رشته دارای درآمد بالایی است. بنابراین اگر قصد مهاجرت دارید از انتخاب آن غافل نشوید. بدین منظور ویژگی های علاقه، دقت، ریزبینی، تجربه و مهارت را در خود پرورش داده و اگر ذوق هنری دارید، در میان رشته های هنر این رشته را برگزینید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

شما در خارج از کشور می توانید با بوتیک ها، خرده فروشان یا عمده فروشان جواهرات کار کنید. در ضمن اگر تجربه، سرمایه و مهارت کافی داشته باشید می توانید به صورت مستقل نیز مشغول به کار شوید. البته امکان تدریس و دریافت درآمد از این طریق نیز امکان پذیر است.

کشور ایتالیا نیز امروزه از پیشتازان صنعت طلا و جواهر است که فرصت های شغلی زیادی در این حوزه برای طراحان دارد.

ساعت کاری طراحان طلا و جواهر در خارج از کشور

طراحانی که به صورت مستقل کار می کنند با توجه به برنامه ی کاری و سفارش کاربران خود برنامه ی زمانی متفاوتی خواهند داشت. پس از آنکه بر سر نوع کار و زمان آن توافقی صورت گیرد، فرد موظف است آن را سر موعد تحویل دهد که گاهی نیازمند آن است که خارج از ساعت کاری و حتی روزهای تعطیل نیز کار کند.

اما طراحانی که به استخدام دیگران درآیند از ساعات کاری منظمی بهره مند خواهند بود.

رشته ساخت جواهرات و طلا در خارج از کشور
رشته ساخت جواهرات و طلا در خارج از کشور

درآمد و حقوق رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر در سطح جهانی چگونه است؟

درآمد و حقوق طراحان طلا و جواهر به عوامل زیادی بستگی دارد. اما برای مشاهده ی این محدوده ها می توانید به سایت payscale مراجعه کنید. برای مثال متوسط درآمد برای یک طراح طلا و جواهر در ایتالیا به صورت ماهانه 3650 یورو می باشد. حقوق سالانه این افراد نیز در کشور آمریکا به صورت سالانه 58582 دلار است.

دانشگاه های برتر رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر در سطح جهانی عبارتند از:

  • انستیتو مد میلان
  • انستیتو طراحی اروپایی
  • دانشگاه ملبورن استرالیا
  • آکادمی ریاچی فلورانس ایتالیا
  • دانشگاه طراحی و فناوری کپنهاگ
  • دانشکده ی جواهرات دانشگاه بیرمنگام انگلستان
ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. Hadia می گوید

    سلام وقتتون بخیر میشه بگید کدوم دانشگاه توی تهران این رشته رو داره؟

    1. آکادمی آرته می گوید

      فقط دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی می باشد.

      1. پرهام می گوید

        دانشگاه پارس هم داره

        1. آکادمی آرته می گوید

          وقت بخیر. بستگی داره که امسال ارائه بدن یا خیر.

  2. فاطمه می گوید

    سلام .ممنون از مطالب کاملتون. مهر ماه ۱۴۰۲ میتونم در دانشگاهی ک پذیرش داره شرکت کنم ؟

    1. آکادمی آرته می گوید

      وقت بخیر. ابتدا بایستی در کنکور سنجش شرکت کنید. اگر منظور شما دانشگاه علمی کاربردی هست بله می تونید. لینک زیر را مطالعه کنید.
      https://www.artehacademy.com/%d9%86%d8%b1%d8%ae-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%b4%d9%87%d8%b1%db%8c%d9%87-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af%db%8c-1401-1402/

  3. کوثر می گوید

    سلام من نمراتم ( دینی: ۱۲,۵_ عربی: ۱۹,۵ _ زبان: ۱۶,۵_ سلامت و بهداشت: ۱۲,۵) هست با این حال دانشگاه خوبی قبول میشم؟ دیپلمم ۹۸ گرفتم و یه سوال دیگه امسالم دانشگاه دولتی واسه این رشته وجود نداره؟! ترازمم ۶۹۰۰ هست… ممنون میشم جواب بدین🙏🏻

    1. آکادمی آرته می گوید

      وقت شما بخیر باشه. احتمال زیادی داره که قبول بشید. اما به طور کلی نیاز هست که کارنامه شما توسط مشاور مربوطه بررسی بشه و انتخاب رشته رو انجام بدید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.