رشته طراحی لباس: ظرفیت دانشگاه ها، بازارکار و درآمد

معرفی رشته طراحی لباس کنکور هنر
0 16,657
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

در این مقاله قصد داریم به شرح و بررسی رشته طراحی لباس بپردازیم. آن چه سبب جذب افراد به رشته طراحی لباس می شود، دنیای بسیار جذاب مد و فشن است. البته این رشته در هنر، سینما و تلویزیون نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و در این مقاله به ظرفیت دانشگاه، بازار کار، درآمد و دانشگاه های برتر رشته طراحی لباس می پردازیم. با آکادمی آرته همراه باشید!

آنچه در این مقاله خواهید خواند نمایش

مقدمه ای بر رشته طراحی لباس!

شاید علت اصلی استقبال از رشته طراحی لباس، جذابیت دنیای مد و فشن باشد. در دنیای امروزی سالانه شاهد افزایش داوطلبان کنکور هنر و متقاضیان رشته طراحی لباس هستیم. رشته هایی نظیر رشته طراحی لباس وظیفه ی نگهداری از فرهنگ و آداب و رسوم یک کشور را به عهده دارند. چرا که لباس و طرز پوشش مردم یک کشور در ادوار مختلف و نواحی جغرافیایی گوناگون متفاوت بوده و برای حفظ آن ها نیازمند متخصصان این حوزه هستیم. البته این رشته را می توان در بین رشته های میان رشته ای دسته بندی کرد. زیرا دروس آن شامل عکاسی، مدیریت و تبلیغات نیز می شود. مزیت میان رشته ای بودن آن است که شما با هر مدرک تحصیلی در دوران مدرسه قادر به شرکت در آزمون ورودی این رشته خواهید بود.

 

بررسی ماهیت رشته طراحی لباس

در طول تاریخ همواره لباس افراد نشانه ی بسیاری از ویژگی های شخصیتی و درونی آن ها بوده است. در اولین نگاه این لباس است که قومیت، مذهب، فرهنگ و شخصیت شما را به دیگران نشان می دهد. جایگاه شغلی و اجتماعی طراحان لباس در میان افراد جامعه بسیار مناسب و مطلوب است. به دلیل آن که این طراحان در راستای حفظ فرهنگ و تمدن مردم فعالیت کرده و لباس های مورد نیاز آن ها را طراحی می کنند. این کار از طریق دانشی که در مورد انواع طرح های لباس و محیط های گوناگون به دست آورده اند، انجام می شود.

قابلیت های مورد نیاز برای یک طراح لباس
قابلیت های مورد نیاز برای یک طراح لباس

قابلیت های مورد نیاز برای یک طراح لباس

طراحی لباس نیز نظیر هر رشته ی دیگری نیازمند قابلیت های ذاتی و اکتسابی در متقاضیان خود می باشد. بنابراین یک طراح لباس حرفه ای در وهله ی اول باید خلاق باشد. خلاقیت یک شرط اصلی برای موفقیت در رشته های هنر است. اما در مراحل بعدی باید قابلیت های زیر را داشته باشید:

1. علاقه به طراحی

 برای پیشرفت و موفقیت در هر کاری به علاقه نیاز است. لذا یک طراح نیز باید علاقه به تحقیقات میدانی در مورد لباس در دوران مختلف و جغرافیای متفاوت را داشته باشد و برای طراحی هر لباس زمان کافی تخصیص دهد.

2. توانایی طراحی عالی

مهم ترین مهارتی که یک طراح لباس نیاز دارد، قدرت نقاشی است. او باید بتواند طرح مورد نظر خود را به خوبی روی کاغذ پیاده کند. در غیر این صورت هرگز ایده های او عملی نخواهند شد.

3. دقت به جزئیات

برای آن که لباس های طراحی شده دارای ظرافت و زیبایی مطلوبی باشند، طراح آن ها باید به همه ی نکات ریز لباس توجه کند. دقت در نوع پارچه، نوع دوخت، شکل ظاهری و … از جمله ی این موارد است.

4. مهارت های تجسمی قوی

مهارت های تجسمی قوی باعث می شود تا شما بتوانید طرح های ذهنی خود را روی کاغذ پیاده سازی کرده و به دیگران ارائه دهید. در غیر این صورت به هیچ وجه قادر به انتقال آن ها به دیگران نخواهید بود. قابلیت ارائه ی طرح ها و ایده ها به مشتریان و همکاران در رشته طراحی لباس بسیار ضروری است.

5. مهارت های ارتباطی و بین فردی عالی

 به طور کلی برای موفقیت در کارهای طراحی به ارتباط اجتماعی قوی نیاز است. چرا که با این مهارت شما می توانید با طیف گسترده ای از افراد معاشرت کرده و ایده های خود به آن ها ارائه دهید.

6. مهارت بازاریابی و فروش

داشتن مهارت کافی در زمینه ی بازار یابی، امور مالی، اصول کسب و کار، اصول فروش و … برای موفقیت در بخش مالی بسیار مهم است. چه بسا طراحان با استعدادی که به دلیل عدم آگاهی در بخش مالی، شکست خورده و به لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند.

7. روحیه ی رقابتی

همان طور که گفتیم فعالان در حوزه ی طراحی لباس، بسیار زیاد هستند. بنابراین برای آن که بتوانید در میان خیل عظیمی از طراحان لباس جایگاه ویژه ای برای خود کسب کنید، باید همواره در رقابت با سایرین باشید. بدون داشتن چنین روحیه ای قطعا انگیزه ی شما حفظ نشده و رضایت مشتریان را جلب نمی کنید. در نتیجه جایگاه شما در بازار کار متزلزل خواهد شد.

آشنایی با نرم افزارهای کامپیوتری رشته طراحی لباس
آشنایی با نرم افزارهای کامپیوتری رشته طراحی لباس

8. آشنایی با نرم افزارهای کامپیوتری

در بخش های قبلی اشاره کردیم که شما باید طرح لباس خود را روی کاغذ پیاده سازی کنید. اما این کافی نیست و در دنیای امروزی باید توانایی ارائه ی طرح خود را با نرم افزارهای کامپیوتری نیز داشته باشید.

9. آشنایی با مهارت خیاطی

دقت داشته باشید که رشته طراحی لباس با خیاطی بسیار متفاوت است. اما برای آن که یک طراح لباس بتواند کار خود را به صورت ایده آل انجام دهد باید تا حدودی با روش های دوخت و خیاطی آشنایی داشته باشد.

نحوه ی انتخاب رشته طراحی لباس

برای انتخاب رشته طراحی لباس، باید در کنکور سراسری هنر شرکت کنید. برای تحصیل در این رشته می توانید از دوره های روزانه دانشگاه دولتی و دانشگاه غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد استفاده کنید. این رشته یکی از رشته های نیمه متمرکز بوده که به معنای نیاز به پشت سر گذاشتن یک آزمون عملی علاوه بر آزمون کتبی می باشد. این آزمون عملی ضریب چهار دارد.

ظرفیت دانشگاه های مختلف برای پذیرش دانشجو در رشته طراحی لباس

طبق دفترچه کنکور آزمون سراسری هنر، میزان ظرفیت دانشگاه دولتی در سال تحصیلی 95-96 برای این رشته 3 نفر و دانشگاه غیر انتفاعی 480 نفر بوده است. البته از ظرفیت دقیق این رشته در دانشگاه آزاد اطلاعات دقیقی نداریم.

ظرفیت رشته طراحی لباس در انتخاب رشته هنر

سازمان سنجش هر ساله بعد از برگزاری آزمون سراسری کنکور هنر، با انتشار دفترچه انتخاب رشته، ظرفیت دانشگاه ها را نیز ذکر میکند. طبق آخرین دفترچه منتشر شده از سنجش در خصوص ظرفیت رشته طراحی لباس سال تحصیلی 95-96 حداکثر 483 نفر بوده است. که از این تعداد 3 نفر سهم پذیرش دوره های روزانه و 480 نفر سهم دوره های غیرانتفاعی است.

ظرفیت رشته طراحی لباس
روزانه ( تحصیل رایگان ) نوبت دوم ( شبانه ) ظرفیت مازاد پردیس خودگردان پیام نور غیرانتفاعی
3 0 0 0 0 480

پذیرش دانشگاه در رشته طراحی لباس صرفا به صورت پذیرش با کنکور است و در این رشته پذیرش بدون کنکور وجود ندارد. از کل ظرفیت طراحی لباس 420 نفر صرفا با سوابق تحصیلی و 3 نفر مناطق محروم پذیرش شده اند .

دانشگاه های پذیرنده رشته ی طراحی لباس در انتخاب رشته هنر

لیست دانشگاه های پذیرنده ی رشته ی طراحی لباس
نوع دوره نحوه پذیرش نام دانشگاه استان دانشگاه نام رشته جنسیت پذیرش ظرفیت
غیرانتفاعی با آزمون دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران تهران طراحی لباس زن 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی المهدی مهر – اصفهان (ویژه خواهران) اصفهان طراحی لباس زن 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی امام جواد(ع) – یزد یزد طراحی لباس زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو – ساوه مرکزی طراحی لباس زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی رسالت – کرمان (ویژه خواهران) کرمان طراحی لباس زن 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی فیضالاسلام – خمینی شهر اصفهان (ویژه خواهران) اصفهان طراحی لباس زن 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی کمالالملک – نوشهر مازندران طراحی لباس زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی معماری و با آزمون پارس – تهران تهران طراحی لباس زن 60
روزانه با آزمون – مناطق محروم دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران) تهران طراحی لباس زن 1
روزانه با آزمون – مناطق محروم دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران) تهران طراحی لباس زن 2

دروسی که دانشجویان مقطع کارشناسی رشته طراحی لباس باید بگذرانند:

رشته طراحی لباس به صورت تخصصی دارای سه گرایش است که عبارتند از: طراحی لباس، طراحی چاپ پارچه و طراحی بافت پارچه. در ادامه به تفکیک به دروس مشترک و تخصصی هر سه گرایش می پردازیم.

دروس مشترک در هر سه گرایش رشته طراحی لباس عبارتند از:

مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه عکاسی پایه، کارگاه طراحی چاپ مقدماتی، کارگاه طراحی لباس مقدماتی، کارگاه طراحی پایه، هنر و تمدن اسلامی، طبیعت و طراحی، آشنایی با هنر در تاریخ، طبیعت و طراحی، آشنایی با پارچه و لباس های سنتی ایران، خوشنویسی و طراحی حروف، پارچه شناسی، کارگاه طراحی بافت مقدماتی، هندسه نقوش در صنایع دستی ایران، آشنایی با رشته های هنری معاصر، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، انسان.

دروس تخصصی گرایش طراحی لباس عبارتند از:

تاریخ لباس در ایران و جهان، کارگاه دوخت، کارگاه طراحی تخصصی، کارگاه طراحی لباس، انسان، کارگاه طرح و تهیه ی الگو، طبیعت و طراحی، تحقیق (طراحی لباس)، طرح و رساله ی نهایی.

دروس تخصصی گرایش چاپ پارچه عبارتند از:

تاریخ پارچه و نساجی، پارچه شناسی تخصصی، تحقیق (چاپ پارچه)، کارگاه رنگرزی، تحول صنایع دستی در دنیا، کارگاه طراحی چاپ، طرح و رساله ی نهایی.

دروس تخصصی گرایش بافت پارچه عبارتند از:

تحول صنایع دستی در دنیا، پارچه شناسی تخصصی، کارگاه طراحی بافت، تاریخ پارچه و نساجی، کارگاه رنگرزی، تحقیق (بافت پارچه)، طرح و رساله ی نهایی.

ادامه تحصیل رشته طراحی لباس
ادامه تحصیل رشته طراحی لباس

آیا امکان تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی برای رشته طراحی لباس وجود دارد؟

در مورد ادامه تحصیل در رشته طراحی لباس باید اشاره کرد که امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای این رشته وجود دارد. اما اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارید، باید در سایر رشته های هنر به دنبال هدف خود باشید. چرا که برای همین رشته مقطع دکتری وجود ندارد. در صورت شرکت در آزمون ورودی و مجاز شدن به انتخاب رشته می توانید از دیگر رشته های مورد علاقه ی خود استفاده کنید.

شرح و بررسی بازار کار و آینده ی شغلی رشته طراحی لباس در ایران

تا این جای کار با رشته ی طراحی لباس کمابیش آشنا شده و دروس مورد نیاز و نحوه ی انتخاب این رشته نیز برای شما شرح داده شد. اما این حق شما به عنوان یک داوطلب و علاقه مند به این رشته است که از بازار شغلی و کاری آینده ی خود در صورت تحصیل در این رشته مطلع باشید. بدین منظور در این بخش به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

همان طور که می دانید، امروزه مردم به لباس های خود اهمیت زیادی می دهند. تا حدی که ترجیح می دهند برای هر مناسبتی نوعی خاص از لباس را انتخاب کنند. در ضمن مانند گذشته هر لباسی را با سایر پوشش های جانبی نمی پوشند و سعی می کنند تا آن ها را با یکدیگر ست نمایند. بنابراین نیاز به طراحان لباس و طراحی لباس در کشور کاملا احساس می شود. در ضمن مردم ما امروزه به دلیل کمبود چنین طراحانی همواره به دنبال طراحی لباس های خارجی و به خصوص ترک هستند. اما اگر افرادی در داخل کشور بتوانند این حلقه ی مفقوده را تحت پوشش قرار دهند. در داخل کشور می توانیم به طراحی لباس های فاخر بپردازیم.

گرچه هنوز در ایران به کارگیری طراحان لباس جا نیفتاده است، اما در همین شرایط نیز بسیاری از مزون ها، شرکت های تولیدی پوشاک، آموزشگاه های خصوصی، دانشگاه ها و … نسبت به جذب چنین نیروهایی اقدام می کنند. البته گران بودن لباس های خارجی که بسیار زیبا هم هستند، سبب شده تا مردم ترجیح دهند دوخت این لباس ها را به مزون ها و تولیدی های داخلی بسپارند که خود امید به آینده ی شغلی رشته طراحی لباس را دو چندان می کند. بدین ترتیب با یک سرمایه ی اولیه و کمی صبر و حوصله می توان به سودآوری بالایی رسید.

آینده شغلی رشته طراحی لباس
آینده شغلی رشته طراحی لباس

درآمد و حقوق طراحان لباس در ایران چقدر است؟

از آن جایی که طراحی لباس یک شغل آزاد محسوب می شود، به لحاظ درآمدی نیز ویژگی های شغل های آزاد را دارد. بدان معنا که نمی توان میزان حقوق و درآمد مشخصی را برای آن تعیین نمود. حقوق طراحان لباس، می تواند بسته به عواملی نظیر محیط کار، سابقه کاری و تجربه، مهارت، توافق با کارفرما و … متغیر باشد. وسعت کار و تولیدی شما نیز در میزان درآمدتان موثر خواهد بود. البته اگر بتوانید با یک سرمایه ی اولیه مناسب خود نسبت به راه اندازی یک تولیدی اقدام کنید سود بیشتری خواهید کرد.

محدوده ی درآمد این شغل می تواند از 3 تا 50 میلیون به بالا باشد. البته به فراخور ویژگی های شغل های آزاد، ممکن در یک ماه درآمدی بسیار بالا و در یک یا چند ماه نیز هیچ درآمدی نداشته باشید. پس این خود شما هستید که باید درآمد و هزینه ها را مدیریت کنید. در ضمن در بازار امروزی نوسانات قیمتی باعث ایجاد ضرر برای بسیاری از تولیدکنندگان شده است. پس به شما پیشنهاد می کنیم هنگام راه اندازی کسب و کار خود قطعا از مشاوران امر مشاوره دریافت کنید.

دانشگاه برتر رشته طراحی لباس در ایران کدام است؟

از میان دانشگاه های ارائه دهنده ی رشته طراحی لباس می توان دانشگاه های الزهرا، فنی و حرفه ای دختران کرج و فنی و حرفه ای دختران تهران – شریعتی را به عنوان بهترین دانشگاه های این رشته معرفی کرد. اما دانشگاه های دیگری مانند آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران بیرجند، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران رشت، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران خرم آباد، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران ساری، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران شاهرود و آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران سبزوار، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران شیراز، آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران گرگان و آموزشکده ی فنی و حرفه ای دختران نجف آباد نیز نسبت به ارائه ی این رشته اقدام نموده اند.

بازارکار رشته طراحی لباس
بازارکار رشته طراحی لباس

بازار کار رشته طراحی لباس در دنیا چگونه است؟

بازار کار و آینده ی شغلی رشته طراحی لباس بسیار روشن است. چرا که همان طور که اشاره کردیم، لباس و طراحی آن در میان مردم جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در خارج از کشور نیز همین روال وجود دارد. بدین ترتیب که شما می توانید به عنوان مدرس این رشته مشغول به کار شده و به آموزش سایر علاقه مندان این رشته بپردازید. اما اگر به این کار علاقه ای ندارید یا در برابر بحث آموزش به دیگران نمی توانید از خود شکیبایی نشان دهید، می توانید وارد حوزه ی صنعت در کشورهای خارجی شوید. در خارج از کشور به طراحان زیادی برای فعالیت در حوزه ی صنعت نیاز است.

البته فعالیت به صورت آزاد مانند طراحی لباس برای مزون ها و تولیدی های لباس در خارج از کشور نیز برای شما فراهم است. بنابراین اگر قصد مهاجرت دارید و مهارت و تجربه ی کافی نیز در این زمینه دارید، می توانید به عنوان فعال طراحی لباس در خارج از کشور برای خود شغلی پیدا کنید.

درآمد طراحان لباس در خارج از کشور چقدر است؟

اگر شما قصد فعالیت به عنوان طراح لباس در خارج از کشور را دارید، باید به صورت خاص و منحصر به فرد به طراحی بپردازید. چرا که برای کسب یک جایگاه ویژه و درآمد در کشورهای خارجی باید یک سر و گردن از نیروهای داخلی آنان بالاتر باشید. در غیر این صورت هرگز موفق نبوده و درآمدی بسیار معمولی در انتظار شما است.

بهترین دانشگاه های رشته طراحی لباس
بهترین دانشگاه های رشته طراحی لباس

بهترین دانشگاه های دنیا در رشته طراحی لباس کدامند؟

البته بر حسب گرایش مورد علاقه ی شما دانشگاه های برتر این رشته در دنیا متفاوت هستند اما به طور کلی دانشگاه های زیر در سطح جهانی به ارائه ی این رشته می پردازند:

  • دانشکده کینگ استون در لندن – Kingston upon Thames
  • موسسه ی ماراگونی در ایتالیا – Istituto Marangoni
  • دانشکده ی پارسونز در آمریکا –  Parsons School of Design
  • دانشگاه سنترال سنت مارتین واقع در انگلستان – Central Saint Martins
  • دانشکده مد دانشگاه ناتینگهام – University of Nottingham
  • کالج استفان در ایالات متحده – Stephens College
  • مدرسه مد و لباس رایرسون در کانادا – Ryerson University
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.