رشته طراحی لباس در هنرستان

رشته طراحی لباس در هنرستان
2 15,983
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

تحصیل در رشته طراحی مد و لباس در هنرستان

همانطور که خود می دانید خوراک، مسکن و پوشاک از نیاز های اولیه و مهم انسان ها می باشد. سالانه دانش آموزان زیادی علاقه مند می شوند تا در مقطع دبیرستان و دانشگاه در رشته های فنی یا هنری تحصیل کنند. طراحی و دوخت لباس نیز یکی از رشته های مورد علاقه دانش آموزان می باشد. در گذشته دوخت لباس به صورت تجربی پیش می رفت اما رفته رفته با توجه به تاثیر به سزای لباس در تاریخ و تمدن جوامع مختلف اهمیت آن بیشتر شده و امر تحصیل در این هنر رواج پیدا کرد. اگر شما به طراحی مد و دیزاین و فشن علاقه مند هستید،آکادمی تخصصی کنکور هنر آرته به شما پیشنهاد می کند به رشته طراحی لباس فکر کنید. در ادامه راجب تحصیل در مقطع هنرستان و دانشگاه، کسب درآمد در رشته طراحی لباس و معرفی کامل این رشته ی هنری می پردازیم.

تحصیل در رشته طراحی لباس

معرفی رشته طراحی لباس

در زمان های گذشته هدف از پوشیدن لباس در امان ماندن از تغییرات آب و هوایی بود، اما امروزه لباس نمایانگر خیلی از مسائل می باشد. از آداب و رسوم گرفته تا جلوه های زیبایی و هنری آن. این حرفه در عصر حاضر تبدیل به یک صنعت بسیار بزرگ شده و هدف آن تربیت افرادی حاذق و آماده در جهت تولید و عرضه لباس هایی تمام عیار متناسب با تمامی اقشار جامعه و تمامی سلیقه ها به کمک ابزار آلات ماشین ها و تکنولوژی های جدید می باشد.

آیا نیاز است در رشته طراحی لباس تحصیل کنیم؟

عده ای معتقدند که رشته های عملی نظری مانند عکاسی، نقاشی، طراحی لباس را می توان در آموزشگاه های آزاد نیز فرا گرفت و نیاز به تحصیل در دانشگاه نیست. اما این فکت کاملا شخصی می باشد و کسی نمی تواند مطلقا این انتخاب را به همه پیشنهاد دهد. فردی که به دنبال تحصیل در دانشگاه است و می خواهد این رشته را به عنوان تخصص دانشگاهی خود انتخاب کند و خواهان اطلاعات نظری و مدرک دانشگاهی می باشد. برای این افراد تحصیلات آکادمیک، داشتن مدرک معتبر، دیدار با اساتید دانشگاه، دانشجویان فعال در این عرصه و داشتن مسیری دارای برنامه اهمیت دارد.

در آموزشگاه ها شما به طور کوتاه مدت آموزش میبنید و تمرکز تدریس بر روی کار عملی می باشد اما در دانشگاه شما مسیر را به طور آکادمیک طی می کنید و فقط بخش عملی مطرح نیست بلکه بخش تاریخی هم وجود دارد. و البته پیشنهاد ما این است که هر دو را در کنار یکدیگر داشته باشید تا مکمل یکدیگر باشند. اما اگر دنبال این هستید که فردی با سواد و شوید و با بهترین اساتید این رشته ملاقات کنید بهترین راه تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی می باشد.

تحصیل در هنرستان طراحی دوخت و یا طراحی لباس ؟

باید بگوییم که رشته طراحی لباس در دانشگاه ارائه می شود و شما برای تحصیل در سال دهم، یازدهم و دوازدهم باید به هنرستان فنی حرفه ای و یا کارو دانش رفته و رشته طراحی و دوخت را انتخاب نمایید. رشته طراحی لباس در مقطع هنرستان ارائه نمی شود. برای ادامه تحصیل در دانشگاه می توانید رشته طراحی لباس را از طریق شرکت در کنکور سراسری هنر در مقطع کارشناسی انتخاب نمایید و یا رشته طراحی و دوخت را بر اساس سوابق تحصیلی در مقطع کاردانی ( فوق دیپلم ) در دانشگاه های علمی کاربردی و دانشکده های فنی حرفه ای ادامه دهید.

هنرستان طراحی لباس

آیا رشته طراحی لباس و طراحی و دوخت با هم تفاوت دارند؟

باید بگوییم که بله. رشته طراحی دوخت و طراحی لباس با یکدگیر متفاوت هستند. آکادمی تخصصی کنکور هنر آرته در این مقاله شما را با مقاطع مختلف تحصیلی و تفاوت این رشته ها به طور کاملا دقیق اشنا می کند.

فرق رشته طراحی لباس و طراحی دوخت

هدف از رشته طراحی دوخت تربیت افرادی حاذق و ماهر در زمینه دوخت لباس ها می باشد و تمرکز آن روی دوخت و دوز لباس ها می باشد. هنرجویان این رشته با طراحی اندام و لباس هم آشنا خواهند شد اما تمرکز رشته روی دوخت و اجرای طراحی ها می باشد. افرادی که سراغ رشته طراحی دوخت می آیند باید توان بدنی بالایی و دستانی سالم و قوی داشته باشند تا بتوانند از پس کار بر بیایند. همچنین باید با دنیای مد آشنا باشند، بتوانند هارمونی و رنگ ها را به طور کامل و دقیق بشناسند و بر اساس سلایق و  علایق مخاطبان خود به تولید لباس ها بپردازند.

اما در رشته طراحی لباس هدف تربیت افرادی است که بتوانند طرح های زیبای جدیدی خلق کنند. این رشته تمرکزش بر روی طراحی است. اگر شما در طراحی و نقاشی قوی هستیدو به این حیطه کاری علاقه مند می باشید این رشته می تواند برای شما مناسب باشد.

آشنایی با رشته طراحی و دوخت در هنرستان

برای کسب دیپلم طراحی لباس لازم است سه سال در این رشته تحصیل نمایید. شما برای اینکه بتوانید با موفقیت دیپلم خود را در این رشته بگیرید نیازمند مهارت های به خصوصی هستید که آنها را برای شما نام می بریم:

  • علاقه به طراحی و نقاشی
  • داشتن ایده های متنوع
  • خلاقیت و دید خوب
  • برقراری ارتباط با هنر های تجسمی و داشتن هوش بصری بالا
  • جزئی نگر بودن
  • مهارت های ارتباط قوی برای فروش محصولات به مشتری
  • توانایی بر قراری ارتباط و انجام کار تیمی
  • توانایی کار بپا نرم افزار های مربوط به طراحی
  • علاقه به مد و فشن و دیزاین
رشته طراحی دوخت در هنرستان

تحصیل در رشته طراحی دوخت شاخه کار و دانش بهتر است یا فنی حرفه ای ؟

در مدارس کار و دانش تمرکز بر روی تربیت دانش آموزانی است که پس از تحصیل بتوانند وارد بازار کار شوند و تمرکز تدریس بر روی تولید آثار و انجام بیشتر کار های عملی می باشد.

اما در مدارس فنی حرفه ای هدف تربیت دانش آموزانی است که با اولویت ادامه تحصیل در دانشگاه به این رشته آمده اند. اما این به این معنی نیست که دانش آموزان شاخه کارو دانش محدودیتی در ورود به دانشگاه دارند. هر دو شاخه هنرستان و فنی حرفه ای می توانند برای ادامه تحصیل به دانشگاه بروند.

کتاب های رشته طراحی و دوخت در هنرستان

  • تعلیمات 1 – 2 – 3
  • عربی 1 – 2 – 3
  • زبان و ادبیات فارسی 1 – 2 – 3
  • زبان خارجی 1 – 2
  • علوم اجتماعی
  • تاریخ معاصر
  • جغرافیا
  • طراحی و عناصر بصری
  • دانش فنی پایه
  • طراحی و دوخت لباس زنانه
  • طراحی و مدلسازی
  • طراحی و مد سفارشی
  • طراحی و دوخت لباس بچه گانه
  • شیمی
  • فیزیک
  • ریاضی
  • اخلاق حرفه ای

شرایط ورود به شاخه هنر در مدارس کارو دانش

حداقل نمرات برای ورود به شاخه هنر طبق موارد زیر است:

  • حداقل نمره ۱۲ در درس فناوری
  • حداقل نمره ۱۲ در درس هنر
  • حداقل نمره ۱۰ در درس ریاضی ۱
  • مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هریک از درس‌های ریاضی و کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب کمتر از ۳۶ نباشد.
  • نمره درس ریاضی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۲ و نمره درس کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۳ محاسبه می‌شود.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هریک از دروس حداقل ۱۸۰ و معدل رشته حداقل ۱۲ باشد.

شرکت در کنکور رشته طراحی لباس

دانش آموزان پس از دریافت دیپلم خود در رشته طراحی دوخت چه در شاخه فنی و حرفه ای چه در شاخه کارو دانش می توانند در کنکور سراسری هنر شرکت کرده و برای قبولی در رشته  طراحی لباس اقدام نمایند.

دروس کنکور هنر برای قبولی در رشته طراحی لباس

  1. درک عمومی هنر با ضریب 12
  2. درک عمومی ریاضی و فزیک با ضریب 5
  3. خلاقیت تصویری تجسمی با ضریب 3

 

البته شما می توانید بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های غیر انتفاعی علمی کار بردی و یا در مقطع کاردانی ( فوق دیپلم ) وارد دانشگاه شوید.

آزمون عملی  رشته طراحی لباس کنکور سراسری هنر

رشته طراحی لباس جزو رشته های نیمه متمرکز است. به این معنا که داوطلب برای قبولی در این رشته باید علاوه بر کنکور کتبی در کنکور عملی هنر نیز شرکت کند.

این آزمون بعد از حدود 30 روز پس از برگزاری کنکور سراسری کتبی، برگزار می شود و ضریب آن 12 می باشد.

شرکت در کنکور عملی هنر جهت قبولی در دانشگاه های رنک یک ایران نظیر دانشگاه های الزهرا و دکتر شریعتی اجباری می باشد و در صورت عدم شرکت هنرجو. امکان قبولی وجود ندارد.

ابزار لازم جهت شرکت در آزمون عملی رشته طراحی لباس :

  • تخته شاسی A3
  • مداد رنگی، سیاه، طراحی و اتود پررنگ و نرم
  • مداد پاک‌کن
  • مداد تراش
  • خط‌کش
  • گونیای کوچک
  • پرگار
  • گیره‌های کاغذی
بیشتر بخوانید: کنکور عملی طراحی لباس

معرفی دانشگاه ها و دانشکده ها در رشته طراحی لباس

دانشگاه ها و دانشکده هایی که در رشته طراحی لباس پذیرش دانشجو دارند ( بر اساس دفترچه انتخاب رشته سال 1401)

  1. پذیرش بر اساس شرکت در کنکور سراسری هنر
  2. استان تهران _ دانشگاه الزهرا ( ویژه خواهران )
  3. استان تهران _ دانشکده دکتر شریعتی
  4. استان تهران _ دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ
  5. استان اصفهان _ دانشکده غیر انتفاعی دختران نجف آباد
  6. استان البرز _ آموزشکده فنی حرفه ای دختران کرج
  7. استان خراسان رضوی_ آموزشکده فنی حرفه ای دختران سبزوار
  8. استان فارس _ آموزشکده فنی حرفه ای دختران شیراز
  9. استان قم _ دانشگاه حضرت معصومه ( ویژه خواهران)
  10. استان قم _ آموزشکده فنی حرفه ای دختران قم
  11. استان کردستان _ آموزشکده فنی حرفه ای دختران سنندج
  12. استان کرمانشاه _ آموزشکده فنی حرفه ای دختران کرمانشاه
  13. استان گلستان _ آموزشکده فنی حرفه ای دختران گرگان
  14. استان گیلان _ اموزشکده فنی حرفه ای دختران رشت
  15. استان لرستان _ آموزشکده فنی حرفه ای دختران خرم آباد
  16. استان مازندران _ آموزشکده فنی حرفه ای دختران ساری

 

تحصیل در دانشگاه طراحی لباس بدون کنکور

یکی از راه های ورود به رشته طراحی لباس، تحصیل در دانشگاه بدون کنکور است. برای ورود به این سری از دانشگاه ها داشتن سوابق تحصیلی دیپلم و حدالقل معدل 12 نیاز است. جهت تحصیل در دانشگاه های بدون کنکور پرداخت شهریه اجباری است و نیاز به شرکت در آزمون عملی نیز نمی باشد.

بیشتر بخوانید: کاردانی طراحی لباس دانشگاه علمی کاربردی

چارت درسی رشته طراحی لباس در دانشگاه (کارشناسی)

دروس نیمسال اول :

طراحی 1 _ مبانی هنر های تجسمی 1 _ آشنایی با هنر در تاریخ 1_ آشنایی با هنر های سنتی _ شناخت الیاف و پارچه _ مهارت های زندگی دانشجویی_ مکالمه کاربردی _ فارسی عمومی

دروس نیمسال دوم :

طراحی 2 _ مبانی هنر های تجسمی 2 _ آشنایی با هنر در تاریخ 2_ طراحی لباس مقدماتی _ تاریخ پارچه و نساجی _ دوخت سنتی _ زبان خارجه _ تاریخ اسلام

دروس نیمسال سوم :

طراحی لباس 1 _ طراحی 1 _ مبانی هنر های تجسمی 1 _ آشنایی با هنر در تاریخ 1_ن _ بافت پارجه_ هندسه نقوش_ آشنایی با هنر های معاصر _ مکالمه کاربردی 2

دروس نیمسال چهارم:

طراحی لباس 2 _ طراحی 2 _ مبانی هنر های تجسمی 2 _ آشنایی با هنر در تاریخ 2_ تاریخ پوشاک جهان _ چاپ پارچه _ مبانی رایانه _ اندیشه اسلامی 1

دروس نیمسال پنجم :

طراحی لباس 3 _ الگوسازی 3 – دوخت 3 _ الگوسازی روی مانکن 1 _ کاربرد رایانه در طراحی الگو _ بررسی آثار طراحان لباس _ عکاسی پایه _ تربیت بدنی _ اندیشه اسلامی 2

دروس نیمسال ششم :

طراحی لباس 3 _ الگوسازی 3 – دوخت 3 _ الگوسازی روی مانکن 1 _ کاربرد رایانه در طراحی لباس_ جامعه شناسی هنر _ درس مهارتی تخصصی 1 _ روش تحقیق _ اخلاق و تربیت اسلامی

نیمسال هفتم :

طراحی لباس کودک و نوجوان _ الگوسازی و دوخت لباس کودک _ ارائه نمایش مد _ سایز بندی _ زبان تخصصی _ کار آموزی _ ورزش 1 _ جمعیت و تنظیم خانواده

نیمسال هشتم :

مدیریت تولید _ عفاف و حجاب_ انقلاب اسلامی و ریشه های آن _ متون اسلامی _ پروژه نهایی _ کار آفرینی _ درس مهارتی تخصصی 2

 

بازار کار رشته طراحی لباس و طراحی دوخت

خوراک، پوشاک و مسکن از نیاز های اولیه انسان می باشند. شما متخصص تولید یکی از نیاز های اولیه مردم می باشید در نتیجه می توانید بازار کار خوبی را برای خود ایجاد کنید. کافی است بتوانید در زمان تحصیل خود اطلاعات لازم و مهارت کافی را به دست آورید. فرصت های غشلی بسیار زیادی برای عاشفان طراحی دوخت و لباس وجود دارد.

شما می تونید جهت تولید پوشاک برای قشر خاصی در سنین متفاوتی تولیدات خود را انجام دهید. همچنین می توانید برای شرکت ها و برند های معروف کار کنید و استخدام شوید. می توتنید به تدریس مشغول شوید و یا حتنی برند شخصی خود را راه اندازی کنید. میتوانید مزون افتتاح کنید و فقط در زمینه خاصی فعالیت کنید مانند تولید لباس های مجلسی یا لباس عروس و کودک

کسب درآمد از طریق طراحی لباس

میزان درآمد شما بسته به میزان تلاش و فعالیت شما دارد. اگر که در جایی استخدام شوید حقوق شما ثابت و مشخص است اما اگر بیزینس شخصی خودتان را افتتاح کنید، میزان درآمد شما به خودتتان و گستردگی کارتان بستگی دارد. ولی باید بدانید که امکان کسب درآمد در رشته طراحی لباس بسیار بالا است و شما باداشتن اطلاعات و مهارت کافی می توانید در این رشته بدرخشید و تولید کننده یکی از مهم ترین نیاز های اساسی مردم شوید.

سخن نهایی

یادتان نرود که رشته طراحی لباس و طراحی دوخت خواهان بسیار زیادی دارد در نتیجه اگر که می خواهید وارد این رشته بشوید و در این رشته تحصیل کنید باید روزانه تلاش بسیاری داشته باشید خصوصا اگر هدفتان ورود به دانشگاه های رنک یک کشور نظیر دانشگاه الزهرا و دکتر شریعتی می باشد باید روزانه درس بخوانید و با برنامه ریزی فوق العاده ای به سمت هدفتان حرکت کنید. آکادمی تخصصصی کنکور هنر آرته در زمینه مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی هموراه کنار شماست و جهت ارتباط با کارشناس متخصص کافی است با آرته تماس بگیرید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. M.m می گوید

    با سلام اگر بخوایم وارد بازار کار های کشور دیگه یاکار برای برند خارجی داشته باشیم یا تولید برند خودمون.. رشته طراحی دوخت بهتره یا طراحی لباس؟

    1. آکادمی آرته می گوید

      وقت بخیر. هر کدام دارای اهمیت هست. به طور کلی رشته هایی که به مد و فشن مربوط هستن همیشه بازار کار بسیار خوبی دارند. در کشور های مدرن فعالیت در تولید محصولات همواره بسیار درآمد زا هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.