رشته طراحی صحنه: بازار کار، ظرفیت دانشگاه ها و درآمد

رشته طراحی صحنه
0 1,029
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

این مقاله به رشته طراحی صحنه و معرفی آن اختصاص دارد. از آن جایی که تحصیل در رشته های هنری با استقبال زیادی رو به رو است در این جا قصد داریم تا رشته طراحی صحنه را به شما معرفی کنیم. بدین ترتیب فارغ التحصیلان این رشته می توانند گامی بزرگ در راستای طراحی صحنه ها و محیط های فیزیکی نمایش بردارند.

همان طور که می دانید، کار و تحصیل پیرامون تئاتر و سینما در میان جوانان امروزی بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. اما این تنها بازیگری نیست که می تواند جوانان را به این هدف مهم برساند. رشته های هنری زیادی از جمله رشته طراحی صحنه وجود دارند که هم در دسته ی رشته های هنری هستند و هم در زمینه ی تئاتر و سینما می باشند.

وظیفه ی طراحان صحنه در واقع طراحی محیطی فیزیکی هر صحنه از نمایش می باشد. در این طراحی باید جنبه ی زیبایی در نظر گرفته شود و همه ی جزئیات مانند لوازم جانبی (مبل، فرش، کمد و …) محل استقرار دوربین و … کاملا مشخص باشند.

اگر شما هم قصد شرکت در آزمون کنکور سراسری و انتخاب رشته طراحی صحنه را دارید، با ادامه ی مطلب و مطالعه ی تعریف دقیق این رشته و وظایف طراحان صحنه، آزمون ورودی و رتبه و درصدهای قبولی، دانشگاه های ایرانی و خارجی، بازار کار و درآمد داخلی و خارجی و … با ما همراه باشید.

"<yoastmark

رشته طراحی صحنه چیست؟

برای قبولی در رشته طراحی صحنه داوطلبان باید در کنکور هنر شرکت کنند و وارد مقطع کارشناسی این رشته شوند. این رشته در دسته ی رشته های نیمه متمرکز قرار دارد. بدان معنا که علاوه بر آزمون کتبی باید در یک آزمون عملی نیز شرکت شود. لازم به ذکر است که جذابیت های این رشته سبب افزایش داوطلبان آن شده است.

طراحان صحنه باید پیش از شروع فیلم برداری، فیلم نامه های کارگردانان را به صورت کامل مطالعه و سپس در مورد لباس های بازیگران، گریم آن ها، نورپردازی صحنه ها و از همه مهمتر دکوراسیون صحنه ها ایده پردازی کنند.

دقت داشته باشید که امکان شبیه سازی این ایده ها در نرم افزارهای رایانه ای، وجود دارد. بدین ترتیب اصلاحات لازم توسط کارگردان انجام شده و سپس نسبت به تهیه لوازم اقدام می شود. برای بهبود کیفیت و سرعت کار نیز می توان از دستیار صحنه بهره جست.

داوطلبان رشته طراحی صحنه چه قابلیت هایی باید داشته باشند؟

رشته طراحی صحنه نیز مانند هر رشته ی دیگری نیازمند بهره مندی از قابلیت ها و ویژگی هایی خاص است. اگر شما هم داوطلب این رشته هستید، خیال پردازی مهم ترین قابلیتی است که باید از آن بهره مند باشید. چرا که ایده پردازی های خوب در گرو بهره مندی از همین ویژگی خواهد بود. بهره مندی از مهارت آگاهی بصری نیز سبب طراحی یک فضای عالی می شود. اما پیش از همه ی این موارد، طراحان صحنه باید افرادی مصمم و با اراده بوده و به حرفه خود عشق بورزند. چرا که کار در زمینه نمایش و سینما سختی هایی از جمله فشار کاری، بیخوابی و … را در پی دارد که تنها با مهارت های فنی نمی توان آن ها را پشت سر گذاشت.

قابلیت های فردی در رشته طراحی صحنه
قابلیت های فردی در رشته طراحی صحنه

ظرفیت دانشگاه های رشته طراحی صحنه در انتخاب رشته کنکور هنر

طبق دفترچه کنکور هنر مربوط به سال تحصیلی 95-96 ظرفیت دانشگاه های سراسری کشور در این رشته 68 نفر بوده است. که متشکل از 19 نفر در دوره ی روزانه، 4 نفر در دوره ی شبانه و 45 نفر در دانشگاه غیر انتفاعی می باشد.

نحوه ی پذیرش در این رشته به صورت با آزمون و بدون آزمون هم قابل انجام است. از کل ظرفیتی که برای این رشته بیان شد، 45 نفر تنها با تکیه بر سوابق تحصیلی خود انتخاب شده اند و 1 نفر نیز از طریق استفاده از سهمیه ی مناطق محروم مورد پذیرش قرار گرفته است.

در رابطه با کنکور سراسری هنر میتوانید از مشاوره تخصصی آکادمی آرته استفاده کنید:

  • پاسخ گویی تلفنی به سوال های داوطلبان در زمینه ی رتبه و درصدهای قبولی، انتخاب رشته، نحوه مطالعه و منابع

رشته طراحی صحنه در مقطع کارشناسی شامل چه دروسی است؟

دروس عمومی این رشته عبارتند از:

معارف اسلامی 1، معارف اسلامی 2، زبان خارجی، اخلاق و تربیت اسلامی، فارسی، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی و ریشه های آن، تربیت بدنی 1، تربیت بدنی 2، متون اسلامی، جمعیت و تنظیم خانواده.

دروس پایه ی این رشته عبارتند از:

آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران، آشنایی با تاریخ کهن و معاصر جهان، اصول و مبانی ارتباطات، شناخت عمومی، جامعه شناسی عمومی، شناخت موسیقی، جامعه شناسی هنر، تمثیل شناسی، فرهنگ و ادبیات عامه، فلسفه مقدماتی غرب، روش تحقیق و تدوین پروژه، فلسفه مقدماتی شرق.

دروس اصلی این رشته عبارتند از:

مبانی بازیگری، مبانی کارگردانی، مبانی طراحی صحنه، مبانی ادبیات نمایشی، مبانی نمایش عروسکی، بنیاد نمایش در غرب و شرق، بررسی تطبیقی نظریه های نمایشی شرق و غرب، تاریخ نمایش در ایران، تاریخ نمایش در جهان.

دروس تخصصی این رشته عبارتند از:

اصول و مبانی هنرهای تجسمی، اجرای نمایش های ایرانی و شناخت بافت های سنتی 1، اجرای نمایش های ایرانی و شناخت بافت های سنتی 2، طراحی و نقاشی 1، طراحی و نقاشی 2، ماسک و گریم، حجم شناسی و حجم سازی، تاریخ تحولات طراحی صحنه، تکنیک صحنه 1، تکنیک صحنه 2، سبک های طراحی صحنه، نقاشی تئاتر، کارگاه چوب و فلز، استفاده از رایانه در طراحی صحنه، تاریخ و مبلمان و لوازم صحنه، طراحی صحنه نمایش عروسکی، تاریخ و طراحی لباس 1، تاریخ و طراحی لباس 2، طراحی صحنه و ماکت سازی 1، طراحی صحنه و ماکت سازی 2، نورپردازی در تئاتر، نقد و تحلیل نمایش از منظر طراحی صحنه، دوخت لباس تئاتر، آرایش صحنه، اسکیس و راندو، معماری داخلی 1، معماری داخلی 2، طراحی صحنه برای سینما و تلویزیون 1، طراحی صحنه برای سینما و تلویزیون 2، کارگاه پیشرفته طراحی صحنه و ماکت سازی 1، کارگاه پیشرفته طراحی صحنه و ماکت سازی 2، طراحی صحنه و ماکت سازی اپرا، صدا در نمایش، پروژه.

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته طراحی صحنه در مقاطع بالاتر از کارشناسی نیز وجود دارد؟

بله. شما می توانید تا مقطع کارشناسی ارشد در این رشته ادامه تحصیل دهید.

بررسی بازار کار رشته طراحی صحنه در ایران
بررسی بازار کار رشته طراحی صحنه در ایران

چشم انداز رشته طراحی صحنه در ایران و بازار کار آن چگونه است؟

این حق داوطلبان و علاقه مندان هر رشته ای است که در مورد آینده ی شغلی و بازار کار رشته ی مورد نظر خود اطلاعات داشته باشند.

متاسفانه در کشور ایران موقعیت های شغلی برای دانش آموختگان رشته های هنر زیاد نیست. گرچه بعضی از رشته های هنری از جمله سفالگری، عکاسی، نقاشی و … می توانند به صورت خصوصی و آزاد کار کرده و درآمد داشته باشند، اما رشته طراحی صحنه این گونه نیست.

لذا تنها افرادی که مهارت های خاص داشته باشند، می توانند موقعیت شغلی خوبی کسب کنند. در ضمن به دلیل آن که حضور مستمر در صحنه ی فیلم برداری برای طراحان صحنه الزامی است، در صورت اشتغال به کارهای خصوصی، دچار مشکل خواهند شد.

میزان درآمد و حقوق طراحان صحنه در ایران چقدر است؟

میزان درآمد و حقوق هر رشته ای، یکی از عوامل موثر در انتخاب آن می باشد. بنابراین به عنوان داوطلب و علاقه مند به این رشته، این قسمت را مطالعه نمایید.

افرادی که به تازگی در این رشته فارغ التحصیل شده باشند، قطعا درآمد زیادی ندارند. چرا که معمولا به دلیل نداشتن تجربه و سابقه ی کاری به عنوان دستیار صحنه مشغول به کار می شوند. در ضمن فرصت های کمی برای همین دستیاری نیز نصیبشان خواهد شد. اما نباید اثر گذشت زمان و تلاش های همه جانبه را نادیده گرفت. به هر حال در صورتی که تجربه و مهارت کافی کسب کنید قطعا درآمد بالاتری دارید. درآمد میانگین چهار میلیون تومان برای این کار تخمین زده می شود.

رشته طراحی صحنه و دانشگاه های برتر در ایران

دانشگاه های ارائه دهنده ی این رشته در ایران محدود به دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران و دانشگاه غیر انتفاعی سوره تهران می باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته طراحی صحنه در دنیا چگونه است؟

شما به عنوان یک طراح صحنه وظیفه دارید تا صحنه های یک نمایش تئاتر یا فیلم را روی صحنه تئاتر یا قاب تلویزیون به صورت دقیق و کامل طراحی کنید. لازمه ی این امر خلاقیت است. اما ایده های شما باید مفهومی، قابل طراحی و اجرا توسط شما و تیم همکارتان باشد.

طراحی صحنه برای تلویزیون، سینما و تئاتر صورت گرفته اما در تلویزیون و سینما آن را با نام طراحی تولید بیشتر می شناسند. ولی به هر حال طراحان صحنه برای انجام فعالیت در هر سه زمینه نیازمند بهره مندی از ویژگی های ذاتی می باشند.

تا به امروز اطلاعات دقیقی در مورد بازار کار این رشته در دنیا ارائه نشده است. اما پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال 2029 میلادی 44410 فرصت شغلی برای این رشته وجود داشته باشد. فراوانی تقاضا برای هنرمندان این رشته در کشورهای امریکا، آلمان، انگلیس، استرالیا، ایتالیا، هند و ترکیه بسیار زیاد است. اما برای متقاضیان مهاجرت، استفاده از مشاوران مهاجرتی بسیار مهم است. چرا که قوانین مربوط به آن دائما در حال تغییر است.

وضعیت بازار کار رشته طراحی صحنه در دنیا
وضعیت بازار کار رشته طراحی صحنه در دنیا

در خارج از کشور میزان درآمد و حقوق طراحان صحنه چقدر است؟

قطعا اگر کسی تمایل به مهاجرت داشته باشد، نیازمند داشتن آگاهی های کافی در مورد میزان درآمد و حقوق خود در خارج از کشور می باشد. بنابراین مطالعه ی این بخش را از دست ندهید.

اگر کمی در این رشته فعالیت کرده باشید می دانید که نمی توان برای آن عدد مشخصی را به عنوان درآمد بیان کرد. در تعیین حقوق طراحان صحنه عواملی از جمله شرایط کاری، نظر کارگردان، زمان انجام پروژه و … دخیل هستند. البته بدیهی است که با افزایش سطح تخصص و مهارت و تجربه شما، درآمدتان نیز افزایش می یابد.

میزان متوسط درآمد سالیانه در آمریکا 61000 دلار
میزان متوسط درآمد سالیانه در انگلیس 65000 دلار
میزان متوسط درآمد سالیانه در استرالیا 52000 دلار
میزان متوسط درآمد سالیانه در کانادا 60000 دلار

برترین دانشگاه های رشته طراحی صحنه در دنیا کدامند؟

دانشگاه هنر لندن و دانشگاه هنر تورگو، موره – رومانی از جمله برترین دانشگاه های رشته طراحی صحنه در دنیا هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.