رشته صنایع دستی: بازارکار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

رشته صنایع دستی
0 421
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

درست است که بسیاری از رشته صنایع دستی و این حرفه کسب درآمد می کنند بدون آن که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، اما هدف از آموزش رشته صنایع دستی این است که دانش آموختگان بتوانند با تکیه بر دانش آکادمیک فرهنگ کشور را به شکلی هنری به سایر کشورها معرفی کنند.

هنگامی که درباره صنایع دستی و رشته صنایع دستی حرف زده می شود، مردم به معرق و منبت اصفهان، مبلمان حصیری شمال، کیف پول چرمی تبریز و … فکر می کنند. در ایران صنایع دستی یک حرفه پردرآمد برای مردم شهرها و روستاها بوده و مردمی که به آن شهرها می روند این وسایل را به عنوان سوغات یا حمایت از سازنده آن، می خرند. پس اگر واقعا بدون تحصیل بتوانید از این حرفه درآمد کسب کنید، آیا داشتن تحصیلات دانشگاهی در رشته صنایع دستی ضروری است؟

مانند سایر هنرها، رشته صنایع دستی نیز در دانشگاه آموزش داده می شود. در این مقاله، این رشته، بازار کار، درآمد و دانشگاه های برتر آن بررسی خواهند شد.

ماهیت رشته صنایع دستی

هنر صنایع دستی امروزه در همه جای کشور وجود دارد و مردم می توانند از آن درآمد کسب کنند. مانند رشته عکاسی این رشته در مقایسه با مجسمه سازی یا رشته نقاشی بسیار کاربردی تر است. هنر صنایع دستی در هر منطقه نشان دهنده آداب و رسوم، باورها، فرهنگ و سنت های آن منطقه است.

معرفی رشته صنایع دستی
معرفی رشته صنایع دستی

رشته صنایع دستی علاوه بر آن که این حرفه کاربردی است، وابسته به هیچ فناوری ای نیست و برای خلق اثری زیبا تنها به دستانی ظریف و هنرمندانه نیاز دارد. درست است که بسیاری از این حرفه کسب درآمد می کنند بدون آن که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، اما هدف از آموزش رشته صنایع دستی این است که دانش آموختگان بتوانند با تکیه بر دانش آکادمیک فرهنگ کشور را به شکلی هنری به سایر اقوام و کشورها معرفی کنند.

اگر این افراد دارای مهارت های ارتباطی و مدیریتی بالایی باشند می توانند با ارائه ایده های کاربردی کمک زیادی به کسب درآمد بیشتر در منطقه ای که صنایع دستی زیبایی دارد، داشته باشند.

توانایی های لازم برای ورود به عرصه صنایع دستی

برای انتخاب هر رشته ای به خصوص هنر اولین عامل مهم علاقه و عشق به آن است. مانند سایر رشته هایی که نیاز به استعداد های خاصی دارد، این رشته نیز برای موفقیت در آن نیاز به استعداد هایی دارد. همانطور که برای مطالعه مهندسی مکانیک و مهندسی برق داشتن ریاضیات قوی اهمیت دارد، در هنر نیز خلاق بودن و ذوق هنری اصیل مهم است و را نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

توان فیزیکی بالا از نیاز های این زمینه است، زیرا برای تولید محصول باید ساعت های طولانی کار کنند. از توانایی های لازمه ی دیگر برای رشته صنایع دستی آشنایی با نقوش و نقوش سنتی، داشتن حوصله، آشنایی با فرهنگ و سنت کهن کشورهاست.
صنایع دستی ایرانی
صنایع دستی ایرانی

معرفی دروس رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی

دروس عمومی

اخلاق و تربیت اسلامی، معارف اسلامی، ادبیات فارسی، زبان خارجی، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی و ریشه های آن از قرن سیزدهم، زیست شناسی، تربیت بدنی، متون اسلامی.

دروس پایه

مبانی هنرهای تجسمی 1 و 2، کارگاه حجم سازی، انسان, طراحی, طبیعت 1، کارگا ه طراحی پایه 1 و 2، آشنایی با هنر در تاریخ 1 و 2، کارگاه عکاسی پایه 1 و 2، هنر و تمدن اسلامی 1 و 2، آشنایی با هنرهای سنتی ایران.

دروس اصلی

مرمت نگهداری آثار هنری 1 و 2، هندسه نقوش در صنایع دستی ایران 1 و 2، تحول صنایع دستی، تحقیق در صنایع دستی ایران 1 و 2، انسان, طراحی, طبیعت 2، خوشنویسی و طراحی حروف 1، طرح اشیا در تمدن اسلامی.

دروس تخصصی

● کارگاه صنایع دستی 1 تا 9

● کارگاه تخصصی صنایع دستی 1 و 2

● طرح و رساله نهایی

دروس اختیاری

هندسه مناظر و مرایا، آشنایی با رشته های هنری معاصر، خوشنویسی و طراحی حروف 2، کارگاه چاپ، کارگاه مواد و روشهای ساخت 1 و 2 و 3، حکمت هنر اسلامی، مدیریت تولید صنعتی، کارگاه چاپ باتیک، تاریخ طراحی صنعتی و اختراعات، تاریخچه کتابت.

گرایش های رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی و ارشد

در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی گرایش خاصی ندارد. مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع دستی بر اساس دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته 1400 دارای 10 رشته صنایع دستی، پژوهش هنر ، هنر اسلامی (با 6 گرایش)، تاریخ هنر ایران اسلامی، نقاشی ایرانی، تاریخ هنر ایران باستان, حکمت هنر اسلامی، تاریخ هنر جهان اسلام، مطالعات موزه و مدیریت موزه است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته صنایع دستی در مقاطع بالاتر

رشته صنایع دستی در ایران در حال حاضر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع دکتری می توانند با توجه به دفترچه کنکور دکتری 1400 منتشر شده در سایت سازمان سنجش، در یکی از رشته های پژوهش هنر مانند پژوهش هنر، هنرهای اسلامی، هنرهای تجسمی، تاریخ تطبیقی و تحلیل هنر اسلامی تحصیل کنند. دکتری رشته صنایع دستی در ایران وجود ندارد.

مشاوره در انتخاب رشته صنایع دستی

لازم به ذکر است که تنها آشنایی عمومی رشته صنایع دستی و بازار کار آن نمی تواند تنها ملاک داوطلبان کنکور سراسری برای انتخاب این رشته باشد بلکه باید کارنامه خود را نیز با رتبه قبولی داوطلبان سال گذشته ارزیابی کرده و بر اساس شانس قبولی در انتخاب های خوش بینانه، منطقی و بدبینانه، فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند.

بازار کار و آینده شغلی صنایع دستی در ایران

بازار کار هر رشته ای از مهمترین دغدغه افرادی است که وارد آن رشته می شوند. در کل بازار کار رشته های هنری به مهارت، خلاقیت و پشتکار وابسته است. در صورتی که کسی این مهارت ها را داشته باشد می تواند در سازمان میراث فرهنگی، مراکز فرهنگی، اداره کل صنایع دستی وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، سازمان ایرانگردی و جهانگردی در زمینه های کارشناسی، آموزشی، پژوهشی و موقعیت های تحقیقاتی استخدام شده و کار کند.

آنهایی که برای راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد بیشتر تصمیم به راه اندازی کارگاه های کوچک یا کارگاه های خانگی می گیرند، افرادی هستند که چندان علاقه مند به کار در مشاغل ثابت یا دولتی نیستند.

بازار کار رشته صنایع دستی
بازار کار رشته صنایع دستی

این حرفه دارای آینده شغلی خوبی است، چرا که مردم به راه اندازی مشاغل خانگی و استفاده از صنایع دستی اهمیت و علاقه نشان می دهند. ممکن است در سال‌های آتی فناوری‌هایی در دنیا پدیدار شود که بهترین صنایع دستی را ایجاد ‌کنند، اما اگر بهترین فناوری را دارا باشد، باز هم کار دست‌ساز زیبایی و حس بهتری دارد.

حتی بسیاری از افراد علاقه دارند که توسط این استادان آموزش دیده، تا در جایی کار کنند یا برای خود کسب و کاری آغاز کنند. بنابراین زمینه های کاری برای علاقه مندان به این رشته دارای تنوع می باشد.

درآمد و حقوق در زمینه صنایع دستی در ایران

درآمد این حرفه وابسته به این است که فرد برای خود کسب و کاری راه انداخته باشد یا در اماکن دولتی شاغل باشد. درآمد افرادی که دارای کارگاه هستند به تعداد محصولات تولید شده و فروش رفته بستگی دارد اما افرادی که حقوق ثابت متوسطی دارند در اماکن دولتی کار می کنند. آنهایی که کارگاه دارند، اگر استراتژی درستی داشته باشند و برای فروش و تبلیغ محصولات مشاوره بگیرند، می توانند چندین برابر یک فرد با حقوق ثابت درآمد داشته باشند. 6 میلیون تومان در ماه متوسط ​​درآمد یک استاد یا هنرمند صنایع دستی است.

برترین دانشگاه ها در زمینه صنایع دستی ایران

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده صنایع دستی در ایران دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه هنر تهران هستند.

کارنامه قبولی رشته رشته صنایع دستی 99-1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری

کارنامه قبولی رشته رشته صنایع دستی – دانشگاه هنر تهران

رشته: هنر   رشته در منطقه : 325 رشته کشوری : 804
درس تعداد پاسخ ها (چند تا از 10 تا)
ادبیات 3
عربی 3
معارف 8
زبان 4
درک عمومی هنر 1
درک عمومی ریاضی فیزیک 4
ترسیم فنی 2
خلاقیت تصاویری 4
خلاقیت نمایشی 3
خلاقیت موسیقی 1
خواص مواد 1

کارنامه قبولی رشته رشته صنایع دستی – دانشگاه هنر تهران 99

بازار کار و آینده شغلی صنایع دستی در جهان

اطلاعات دقیق و مفیدی در خارج از کشور برای بازار کار و آینده شغلی صنایع دستی یافته نمی شود، در صورت یافتن اطلاعات به روز، این اطلاعات در مقاله گنجانده خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.