رشته ادبیات نمایشی: گرایش ها، بازار کار و درآمد

6 1,612
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

قبل از این که بخواهید به این سوال که «رشته ادبیات نمایشی مناسب چه کسانی است؟» پاسخ دهید باید بدانید رشته‌ ادبیات نمایشی چیست. تا به حال فکر کرده‌اید نویسنده‌ها و خالقان اثرات فاخر تئاتر و نمایش‌ها در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنند؟ رشته‌ ادبیات نمایشی همان رشته‌ای است که علاقه‌مندان به حوزه‌ی نمایشنامه نویسی از طریق آن می‌توانند به صورت آکادمیک وارد دنیای نویسندگی شوند. همچنین در این رشته مباحثی مشترک با فیلمنامه نویسی مانند خلق شخصیت، پی‌رنگ و دیگر اصول و عناصر نوشتن دراماتیک نیز وجود دارد. از همین رو علاوه بر علاقه‌مندان به نویسندگی در حوزه‌ی تئاتر، می‌تواند مناسب علاقه‌مندان به نویسندگی در حوزه‌ی سینما و تلویزیون نیز باشد.

 

رشته ادبیات نمایشی چیست؟
رشته ادبیات نمایشی چیست؟

کدام دروس دوره‌ی دبیرستان در رشته ادبیات نمایشی کاربرد بیشتری دارند؟

نویسندگی در هر حوزه‌ای نیازمند اطلاعات عمومی بالا است. بر همین اساس دروس عمومی ذکر شده در ادامه‌ی این مطلب می‌توانند کمک شایانی به نویسندگی بهتر کنند. این دروس عبارتند از روانشناسی، تاریخ، شناخت اقوام، تاریخ هنر ایران و جهان. البته رشته‌ای که هر نویسنده‌ی توانا باید در آن ضعف نداشته باشد، قطعا ادبیات و اصول نگارشی فارسی است. چرا که این رشته پایه و اساس نویسندگی به زبان فارسی می‌باشد.

گرایش های رشته ادبیات نمایشی
گرایش های رشته ادبیات نمایشی

گرایشات رشته‌ ادبیات نمایشی برای ادامه تحصیل کدامند؟

فارغ التحصیلان رشته‌ ادبیات نمایشی امکان شرکت در آزمون ورودی جامع مجموعه رشته‌های هنرهای نمایشی و سینمایی را دارند. این رشته‌ها عبارتند از:

  • کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی
  • کارشناسی ارشد سینما
  • کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش
  • کارشناسی ارشد کارگردانی سینما
  • کارشناسی ارشد تولید سیما (دانشکده صدا و سیما)
  • کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی

در میان رشته‌های ذکر شده، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی مرتبط‌ترین رشته برای ادامه تحصیل محسوب می‌شود و بار علمی و تجربی این نویسندگان را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته‌ ادبیات نمایشی کدامند؟

برای تحصیل در رشته‌ ادبیات نمایشی در دانشگاه باید دروس ذیل را پشت سر بگذارید:

  • اصول و فنون نمایشی
  • کارگاه نمایشنامه‌نویسی
  • فیلمنامه‌نویسی
  • اسطوره و نمایش
  • نقد ادبیات نمایشی
  • نمایشنامه نویسی برای رادیو و تلویزیون
  • تحلیل نمایشنامه
  • تاریخ ادبیات نمایشی
  • مکتب‌‌های ادبی
  • ادبیات نمایشی در ایران و جهان
  • بررسی متون فارسی از منظر نمایش
  • تطبیق ادبیات جهان
فرصت های شغلی رشته ادبیات نمایشی
فرصت های شغلی رشته ادبیات نمایشی

فرصت‌های شغلی فارغ التحصیلان رشته‌ ادبیات نمایشی چه هستند؟

یک فارغ التحصیل رشته‌ ادبیات نمایشی در مقطع لیسانس می‌تواند در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شود. وی می‌تواند به عنوان نمایشنامه نویس تئاتر، فیلمنامه نویس، کارشناس و منتقد سینما و استاد دانشگاه در همین رشته وارد بازار کار بشود. او همچنین می‌تواند به عنوان منتقد به چاپ کردن مقالات معتبر در روزنامه‌ها  و مجلات پربازدید اقدام نماید.

بازار کار این رشته چگونه است؟

با توجه به این که مردم ما ذائقه‌ی هنری خاصی دارند، تئاتر و به خصوص سینما همواره مورد استقبال گسترده‌ی مردم قرار می‌گیرند. به همین سبب فارغ التحصیلان رشته‌ ادبیات نمایشی با ارتباط گرفتن با کارگردان‌ها، تهیه کنندگان و افراد دیگر می‌توانند به راحتی وارد عرصه‌ی نویسندگی برای سینما، تئاتر، تلویزیون و… شوند.

یک نویسنده‌ی تازه کار برای ورود به بازار کار و کسب جایگاه مناسب در آن، علاوه بر مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های شخصی نیز آشنایی کافی داشته باشد. در حقیقت، این مهارت‌ها و خلاقیت‌های فردی هستند که یک شخص را بین هزاران رقیب خود متمایز و برجسته جلوه می‌دهد و در بازه‌ی زمانی طولانی، باعث موفقیت او در موقعیت‌های شغلی می‌شوند. این مهارت‌ها سبب برقراری ارتباط بهتر فرد در محیط سازمان و سایر محیط‌های کاری خواهد شد. از این مهارت‌ها به عنوان «مهارت‌های نرم» یاد می‌شود.

ادامه تحصیل در رشته ادبیات نمایشی
ادامه تحصیل در رشته ادبیات نمایشی

امکان ادامه تحصیل در رشته ادبیات نمایشی در مقاطع بالاتر در ایران چگونه است؟

در حال حاضر امکان ادامه‌ی تحصیل در این رشته تنها در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد و ادامه‌ی تحصیلات در مقطع دکتری میسر نیست.

دروس دانشگاه رشته ادبیات نمایشی
دروس دانشگاه رشته ادبیات نمایشی

دروس دانشگاهی این رشته تا چه حدی پاسخگوی نیازهای بازار کار هستند؟

متاسفانه در ایران دروس دانشگاهی شامل دو دسته‌ی عمومی و تخصصی می‌‌شود. در بیشتر مواقع دروس عمومی باعث اتلاف زمان، انرژی و سرمایه‌ی دانشجویان می‌‌شود. در دروس تخصصی نیز به جای گنجاندن و تاکید بر دروس اصلی، تعدادی از دروس غیر مرتبط وجود دارد که آن‌‌ها هم انگیزه دانشجویان را کاهش می‌دهند. برای مثال، دروس اصلی رشته‌ ادبیات نمایشی که باید نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه باشد، شامل سه درس اصول نگارش ادبیات نمایشی 1 و 2 و کارگاه ادبیات نمایشی 1 و 2 و همچنین فیلمنامه‌نویسی 1 و 2 است که به خصوص برای فیلمنامه‌نویسی اصلا کافی نیست.

به همین علت، فارغ‌التحصیلان این رشته بیشتر کارشناس ادبیات نمایشی هستند تا نویسنده! همین مسئله باعث این می‌شود که عده‌ی اندکی که به خاطر استعداد و تلاش‌‌های فراوان خودشان فراتر از دروس دانشگاهی به دنبال یادگیری هستند، در این حوزه موفق بشوند.

توجه داشته باشید که در اکثر اوقات برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر علاوه بر زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. برای فراگیری زبان انگلیسی نیازمند به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو هستید.

روش تحصیل رشته فیلمنامه نویسی
روش تحصیل رشته فیلمنامه نویسی

کدام روش تحصیل برای علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی بهتر است؟

این سوال از پرتکرارترین سوالات درباره‌ی علاقه‌مندان به رشته فیلمنامه‌نویسی و رشته‌ ادبیات نمایشی می‌باشد. هر دانشگاه و موسسه‌ی آموزشی نکات مثبت و منفی خود را دارد، اما نمی‌‌توان از این نکته چشم‌پوشی کرد که موسسات آموزشی با سابقه، توجه فراوانی بر این رشته از نظر توانمند کردن دانشجویان خود در امر فیلمنامه‌نویسی دارند. این مراکز آموزشی معمولا از باتجربه‌ترین و پر انگیزه‌ترین مدرسین برخوردار هستند تا بهترین نتیجه را به دانشجویان ارائه بدهند. مساله‌ی مهم این است که دانشجو باید ابتدا علاقه‌‌ی کافی و پس از آن استعداد، همت و تلاش فراوانی داشته باشد؛ یعنی تنها به دروس دانشگاهی یا موسسات آموزشی تکیه نکند و همواره امید داشته باشد که بتواند با نوشتن فیلمنامه‌‌های پرمحتوای خوب برای خود جایگاهی در سینما کسب کند.

ظرفیت رشته‌ ادبیات نمایشی در انتخاب رشته‌ی هنر

مطابق با دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور هنر، مجموع ظرفیت رشته‌ ادبیات نمایشی در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال تحصیلی 95 – 96 ، 367 نفر بوده است .  میزان ظرفیت این رشته در دوره‌ی روزانه 58 نفر ، در دوره‌ی نوبت دوم ( شبانه ) 24 نفر و در دوره‌ی غیرانتفاعی 285 نفر بوده است. این ظرفیت‌ها امروزه دچار تغییرات کوچکی شده‌انند اما میزان قبولی‌ها همان حدود می‌باشد. همچنین میزان ظرفیت این رشته در دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور مشخص نیست و اطلاعات دقیقی در این حوزه وجود ندارد. در ادامه ظرفیت رشته‌ ادبیات نمایشی در کنکور سراسری به تفکیک هر دوره در جدول زیر ذکر شده است .

ظرفیت رشته ادبیات نمایشی
روزانه ( تحصیل رایگان ) نوبت دوم ( شبانه ) ظرفیت مازاد پردیس خودگردان پیام نور غیرانتفاعی
58 24 0 0 0 285

امروزه امکان پذیرش در رشته‌ ادبیات نمایشی هم با آزمون سراسری و هم بدون آزمون فراهم شده است. مطابق آمار سال تحصیلی 95-96، 285 نفر از طریق سوابق تحصیلی و بدون آزمون وارد این رشته شده‌‎اند .

دانشگاه‌های پذیرنده‌ی رشته ادبیات نمایشی

در ادامه لیستی از دانشگاه‌های پذیرنده در این رشته را بررسی خواهیم کرد. این لیست علاوه بر در برگرفتن تمامی دانشگاه‌های پذیرنده‌ی دانشجو در رشته‌ ادبیات نمایشی ، نحوه‌ی پذیرش و ظرفیت این دانشگاه‌ها را نیز مشخص خواهد کرد.

لیست دانشگاه های پذیرنده در رشته ادبیات نمایشی
نوع دوره نحوه پذیرش نام دانشگاه استان دانشگاه نام رشته جنسیت پذیرش ظرفیت
روزانه با آزمون دانشگاه تهران تهران ادبیات نمایشی زن – مرد 10
روزانه با آزمون دانشگاه دامغان سمنان ادبیات نمایشی زن – مرد 40
نوبت دوم با آزمون دانشگاه دامغان سمنان ادبیات نمایشی زن – مرد 20
روزانه با آزمون دانشگاه هنر – تهران تهران ادبیات نمایشی زن – مرد 8
نوبت دوم با آزمون دانشگاه هنر – تهران تهران ادبیات نمایشی زن – مرد 4
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی دانشگاه غیرانتفاعی سوره – تهران تهران ادبیات نمایشی زن – مرد 45
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی حکمت – قم قم ادبیات نمایشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی کمالالملک – نوشهر مازندران ادبیات نمایشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی لامعی گرگانی – گرگان گلستان ادبیات نمایشی زن – مرد 60
غیرانتفاعی صرفا با سوابق تحصیلی موسسه غیرانتفاعی هنر – شیراز فارس ادبیات نمایشی زن – مرد 60

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. پرنیا می گوید

    سلام خسته نباشین
    من امسال کنکور تجربی داشتم و ۳سال در رشته تجربی درس خوندم اما امسال فهمیدم که علاقم در رشته فیلمنامه نویسی و و نوشتن هست و با مخالفت های خانواده برای این رشته و بازار کارش دوست دارم بیام به این رشته و یه سوالی داشتم اینکه من باید کنکور هنر بدم؟بعد اینکه بازار کار چطوره بعد چن سال تحصیل میتونم درامد داشته باشم؟واینکه رشته هزینه برداریه؟دانشگاه سراری فقط دو رقمی قبول میکنه؟

    1. آکادمی آرته می گوید

      وقت بخیر.. بله حتما که میتونید درامد بالا و آینده ی خوبی داشته باشید.. برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیلی، با شماره آکادمی آرته در تماس باشید.. همچنین میتونید از بسته های تخفیفی آرته استفاده کنید.

  2. صبا می گوید

    سلام وقتتون بخیر ‌.
    من رشته انسانی هستم امسال هم میخوام کنکور بدم میتونم با کنکور انسانی در رشته ادبیات نمایشی شرکت کنم ؟کنکور هنرندم ‌.امکان قبولی هست.

    چون به من گفتن کنکور هنر با کنکور انسانی فرق داره .

    و اینکه گرگان دانشگاه دولتی ادبیات نمایشی داره ؟

    1. آکادمی آرته می گوید

      وقت بخیر بله میتونید و مانعی نیست. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در مورد تغییرات جدید کنکور هنر میتونید از بسته های تخفیفی آرته استفاده نمایید.

  3. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید
    یه سوال داشتم
    توی رشته ادبیات نمایشی
    درس زبان انگلیسی چطور تدریس میشه.؟
    اول تعیین سطح میشه بعد از هر جا بودیم میگن؟
    یا یه حدی داره.
    اگه حد داره میشه بگید
    ممنون.

    1. آکادمی آرته می گوید

      درس زبان انگلیسی بعنوان واحد درسی به همه دانشجویان ارائه می شود. چیزی که شما میفرمایید درواقع برای کلاس های زبان انگلیسی در موسسات آزاد هستش.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.