درس ادبیات کنکور هنر

درس ادبیات کنکور هنر
0 205
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

مهم ترین درس دفترچه عمومی در کنکور، ادبیات می باشد. در این درس 25 تست داریم که داوطلبان باید در 18 دقیقه به این تست ها پاسخ دهند. باید بدانید که درس ادبیات کنکور هنر ضریب 4 دارد و به این دلیل که اولین درس از دفترچه است، پاسخگویی یا عدم پاسخگویی به آن می تواند تاثیر زیادی در روحیه داوطلبان داشته باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا درس ادبیات کنکور هنر را با هم بررسی کنیم.

معرفی درس ادبیات کنکور هنر

در واقع مهم ترین درس دفترچه عمومی در کنکور سراسری، ادبیات می باشد که شامل تست های 1 تا 25 است. بنابراین در این درس 25 تست داریم که داوطلبان باید در 18 دقیقه به این تست ها پاسخ دهند. باید بگوییم که درس ادبیات کنکور هنر ضریب 4 دارد و به این دلیل که اولین درس از دفترچه است، پاسخگویی یا عدم پاسخگویی به آن می تواند تاثیر زیادی در روحیه دانش آموزان داشته باشد. مواردی که ذکر شد، دلایل اهمیت این درس به شمار می آیند که باید مد نظر خود قرار دهید.

معرفی درس ادبیات کنکور هنر
معرفی درس ادبیات کنکور هنر

بودجه بندی سوالات ادبیات کنکور هنر

در بودجه بندی درس ادبیات کنکور هنر، مباحث و تعداد تست ها به صورت زیر می باشند:

  • لغت و املا شامل 5 تست
  • تاریخ ادبیات شامل 3 تست
  • آرایه ادبی شامل 3 تست
  • زبان فارسی شامل 5 تست
  • قرابت معنایی شامل 9 تست

باید بدانید که بودجه بندی تست های ادبیات در سال های متوالی به همین صورت بوده است. از این رو، توصیه می گردد که این درس را حتما به صورت موضوعی یا مبحثی مطالعه نمایید.

آشنایی با روش مطالعه مباحث مختلف درس ادبیات کنکور هنر

در ادامه با روش های مطالعه مباحث و بخش های مختلف درس ادبیات کنکور رشته هنر آشنا می شوید.

1- مبحث لغت و املا

لغت:

مبحث توصیفی لغت شامل 3 تست در ادبیات کنکور می باشد. لازم به ذکر است که کتاب درسی از مهمترین منبع جهت مطالعه لغات و واژه ها محسوب می شود. بر این اساس، دانش آموزان باید به یادگیری لغت های ادبیات در انتهای کتاب بپردازند. علاوه بر آن، عباراتی که شماره دار و یا دارای توضیحات می باشند را نیز باید مطالعه کنند.

سعی کنید در انتهای کتاب تمامی معانی یک لغت را به صورت دقیق بخوانید و به یک معنی اکتفا نکنید. کلماتی که توضیحات زیادی دارند را نیز از یاد نبرید. معمولا در هر درس عباراتی وجود دارد که معنی آنها در قسمت توضیحات آمده است. مخصوصا عبارات نثر های قدیم که باید حتما آنها را مطالعه نمایید. دقت نظر به پاورقی ها و یا کادرهای “آورده اند که” و مطالعه دقیق آنها در کتاب درسی بسیار حائز اهمیت می باشد.
بهترین روش مطالعه برای مبحث لغت:
  • مرور کتاب درسی جهت تسلط بر لغات و معانی آنها
  • استفاده از کتاب های کمک درسی پس از مطالعه ی کتاب درسی برای تثبیت واژه ها
  • یادداشت معنی لغات ستاره دار بعد از خواندن تمامی لغات کتاب درسی و تسلط کامل روی آنها جهت مرور بیشتر
شما می توانید با شرکت در کلاس های نکته و تست و کلاس های جمع بندی درصد خود را در کنکور افزایش دهید. باید بدانید که کلاس های جمع بندی شامل مرور و جمع بندی مباحث تراز آور می باشد که توسط استاد مشخص می شود. در واقع این کلاس مطالب مهم را یادآوری می کند. در این میان، کلاس های نکته و تست نیز به تکنیک های تست زنی دانش آموزان و افزایش سرعت عمل آنها در درس ادبیات کنکور هنر می پردازد و اثر بخشی فوق العاده ای در موفقیت آنها دارد.
بهترین روش مطالعه برای مبحث لغت و املا
بهترین روش مطالعه برای مبحث لغت و املا

املا:

مبحث املا نیز مانند مبحث لغت، توصیفی می باشد و شامل 2 سوال تست در کنکور است. برای کسب مهارت بالا در املای صحیح لغات به موارد زیر دقت نمایید:

  • دقت به واژه هایی که چند مورد املایی دارند. مثلا کلمه صیانت به معنی نگهداری را می توان به صورت های دیگری نیز نوشت. ولی کلمه جال به معنی دام و تله، مورد دیگر املایی ندارد و فقط به همین شکل نوشته می شود.
  • سعی کنید به مطالعه دقیق تمامی دروس مربوط به املای کلمات بپردازید.
بهترین روش مطالعه برای مبحث املا:

به طور کلی توجه به ریشه کلمات جهت تسلط بر روی املای آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. زیرا همانطور که می دانید، معنی لغات از طریق ریشه کلمات تشخیص داده می شوند. همچنین از معنی واژه نیز می توان املای درست را فهمید. در درس ادبیات کنکور هنر ممکن است معنی را به شما بدهند و املای درست آن را بخواهند. برعکس این مورد هم صدق می کند.

2- مبحث تاریخ ادبیات

اصولا داوطلبان برای یادگیری این مبحث توصیفی نیاز به مرور زیادی دارند. با رعایت موارد زیر می توان سه تست مربوط به تاریخ ادبیات را به راحتی پاسخ داد:

  • خواندن این مبحث با استفاده از یک کتاب کمک درسی مفید
  • استفاده از یک دفترچه یادداشت هنگام مطالعه کتاب درسی و اختصاص دادن هر صفحه آن به یک نویسنده و نوشتن مواردی از قبیل نام نویسنده، نام آثار، موضوع آثار، ویژگی آثار و نکات تکمیلی مورد نیاز بعد از هر بار تست زنی و یا حل آزمون های آزمایشی
  • مطالعه اعلام کتاب ادبیات پایه دوم و سوم
  • خواندن متن های نمونه زبان فارسی، مطالعه دقیق درآمدها و کادرهای “آورده اند که” و “بیاموزیم”

بهترین روش مطالعه برای مبحث تاریخ ادبیات:

بهره گیری از تکنیک های تصویرسازی و رمزگردانی جهت حفظ مطالب تاریخ ادبیات بسیار مهم تلقی می گردند. در واقع مطالب مهم را به صورت یک داستان درآوردن نوعی تصویر سازی به شمار می‌ آید که با این کار مطالب بهتر در ذهن دانش آموزان می ماند. رمزگردانی نیز متصل نمودن ابتدای کلمات کلیدی یک متن می باشد که به شکل یک کد، واژه ها را در ذهن داوطلبان ماندگار می نماید.
موارد مهم در حل تست های آرایه درس ادبیات کنکور هنر
موارد مهم در حل تست های آرایه درس ادبیات کنکور هنر

3- مبحث آرایه های ادبی

مبحث آرایه های ادبی مهارتی بوده و برای دو رشته تجربی و ریاضی حدود 20 آرایه ادبی را داریم که با حل تمرین می توان به نحو مطلوبی به تست های این بخش پاسخ داد. موارد مهم در حل تست های آرایه درس ادبیات کنکور هنر:

  • بهره گیری از کتاب و یا جزوه ای که تست های زیادی داشته باشد.
  • در ذهن داشتن یک مثال جالب برای هر آرایه ادبی. مثلا می توان بیت زیر را برای اسلوب معادله یا تساوی معنایی دو مصرع به خاطر سپرد ((اظهار عجز پیش ستمگر ز ابلهی ست / اشک کباب موجب طغیان آتش است))
  • دانستن قالب های شعری و تعریف آرایه ها بسیار مهم می باشد که باید مد نظر خود قرار دهید.
  • بعد از یادگیری آرایه ها لازم است که با استفاده از کمک درسی و یا جزوه مربوطه، کارتهای “بیاموزیم” کتاب را نیز بخوانید.

بهترین روش مطالعه برای مبحث آرایه های ادبی:

حل تست ها پس از یادگیری کامل و تسلط زیاد بر روی آرایه های ادبی بسیار حائز اهمیت می باشد. از آنجایی که این مبحث مهارتی می باشد و نیاز به حل تست زیادی دارد، لذا خواندن یک آرایه و تست زدن بعد از آن، امری ضروری است.

4- مبحث زبان فارسی

این بخش نیز مهارتی می باشد و داوطلبان زیادی هستند که آن را نادیده می‌ گیرند. ولی باید بدانید که با کمی توجه به این مبحث می‌ توان امتیاز آن را به راحتی کسب نمود. لازم است برای یادگیری هرچه بهتر این مبحث به نکات زیر دقت نمایید:

  • استفاده از جزوه کمک آموزشی و یا کتابی که دارای تست باشد.
  • هنگام مطالعه زبان فارسی سعی کنید که برای هر قاعده یک مثال از متن کتاب در ذهن داشته باشید.
  • بهتر است که بلافاصله پس از مطالعه دقیق و یادگیری درس، به حل تست های آن بپردازید.

بهترین روش مطالعه برای مبحث زبان فارسی:

برای تسلط بیشتر به مبحث زبان فارسی باید تست های کنکور سال های قبل را حل کنید و به تجزیه و تحلیل آنها بپردازید. علاوه بر آن، تست های دوره ای و هفتگی جهت مرور درس هایی که قبلا مطالعه نموده اید را از یاد نبرید.

بودجه بندی سوالات ادبیات کنکور هنر
بودجه بندی سوالات ادبیات کنکور هنر

5- مبحث قرابت معنایی

داوطلبان برای یادگیری مبحث مهارتی قرابت‌ معنایی باید دارای درک ادبی بالایی باشند. یعنی متن و اشعار را با هم بخوانند و مفهوم اصلی آنها را به بهترین نحو درک نمایند و سپس به مقایسه آنها بپردازند. جهت حل تست های این مبحث که بیشترین تعداد سوالات درس ادبیات کنکور هنر را شامل می شود، رعایت موارد زیر ضروری است:

  • برای آسانتر شدن حل سوالات قرابت معنایی باید بر روی توضیحات انتهای درس و واژه ها تسلط کامل داشته باشید.
  • حتما تست های دوره ای قرابت معنایی را تجزیه و تحلیل کنید و در برنامه خود قرار دهید. برای مثال، نیاز است که هفته ای 20 عدد تست این مبحث را بزنید و آنها را به صورت کامل آنالیز نمایید.
  • برای حل سوالات قرابت معنایی حتما به‌ صورت سوال دقت کنید.
  • با عشق خواندن ادبیات، درک ادبی را تقویت می نماید. پس سعی کنید که فقط برای نمره آن را نخوانید.
  • مطالعه نثر های قدیمی، اشعار کتاب و کادرهای “آورده اند” را از یاد نبرید.

بهترین روش مطالعه برای مبحث قرابت معنایی:

سعی کنید پس از اینکه تسلط کافی را بر روی واژه ها و توضیحات به دست آوردید، حتما به سراغ تست های هفتگی و دوره‌ ای بروید و آنها را تجزیه و تحلیل نمایید تا مهارت شما در این مبحث افزایش یابد.

همانطور که قبلا اشاره نمودیم، شما با شرکت در کلاس های جمع بندی و کلاس های نکته و تست می توانید درصد خوبی را در کنکور به دست آورید. زیرا کلاس های جمع بندی مباحث پرتکرار را یادآوری می کنند. همچنین کلاس های نکته و تست روش های تست زنی را به شما یاد می دهد و شما می توانید در این کلاس‌ ها سرعت عمل خود را افزایش دهید و در مقایسه با رقبای خود موفق ‌تر عمل نمایید.
آشنایی با سوالات ادبیات کنکور
آشنایی با سوالات ادبیات کنکور

نحوه مطالعه رتبه های برتر درس ادبیات کنکور هنر

یکی از دانش آموزانی که رتبه 2 کنکور سال 97 را به دست آورد و توانست 90 درصد ادبیات کنکور را به خود اختصاص دهد، در رابطه با نحوه مطالعه این درس بیان نمود که در ابتدا خواندن کتاب درسی و توضیحات آخر درس ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. بنابراین شما باید هر درسی را که مطالعه می‌ کنید‌، کلماتی که در انتهای کتاب آمده آمده است را شماره بزنید و مشخص کنید که به کدام درس مربوط می شوند. علاوه بر آن، خواندن اعلام مربوط به همان درس را نیز توصیه کرده اند.

برای درس هایی که معنی واژه های آن در کتاب نیامده است، مانند متون ادبی قدیمی و یا شعر ها و همچنین عبارات و مفهوم بیت ها، بهتر است از کمک درسی استفاده کنید و سپس به سراغ تست های قرابت آن بروید و در کنار تست نیز به مرور اعلام و کلمات بپردازید. این دانشجو همچنان بیان نمود که برای مطالعه مبحث آرایه نیز باید چند ماه قبل از کنکور شروع کنید و هر چند روز 15 الی 20 تست آرایه را حل نمایید.

یکی دیگر از دانش آموزان که رتبه 5 کنکور سال 97 را کسب نموده است و حدود 83 درصد سوالات ادبیات کنکور را زده است، توصیه می کند که بهترین روش مطالعه درس ادبیات کنکور هنر این است که به صورت موضوعی خوانده شود.

این داوطلب بیان می نماید که در مبحث لغت فقط از واژه های آخر کتاب سوال طرح نمی شود، بلکه لغت های غیر ستاره دار نیز ممکن است در کنکور وجود داشته باشند. از این رو، تهیه یک دفترچه برای وارد نمودن لغات غیر ستاره داری که در تست های سال قبل آمده اند، بسیار حائز اهمیت می باشند. این کار برای مبحث املا نیز به کار می رود. بعد از آن لازم است که اقدام به حل کردن تست نمایید. شما می توانید کلمات مشابه واژه ها را نیز یادداشت کنید.

روش مطالعه تاریخ ادبیات از دیدگاه این داوطلب رتبه برتر:

یک نکته مهم جهت مطالعه تاریخ ادبیات این است که باید زیاد تکرار شود. یعنی خواندن یک مبحث از تاریخ ادبیات در فواصل زمانی مختلف و مرور آن بسیار مهم می باشد. به عبارت دیگر می توان بیان نمود که خواندن یک ساعت تاریخ ادبیات هیچ فایده ‌ای ندارد. بهتر است که به جای آن، این مبحث در 4 تا 15 دقیقه و یا 3 تا 20 دقیقه خوانده شود. چون مطالعه معمولا با تکرار کردن زیاد در ذهن داوطلب می ماند.

در رابطه با بهترین روش مطالعه برای مبحث قرابت و رسیدن به نتیجه بهتر، یاد گرفتن مفاهیم کتاب درسی و تست زدن را تاکید کرده اند. مثلا اگر شما هفته ای 3 بار و هر بار 20 درصد تست قرابت را بزنید، در درس ادبیات کنکور هنر دیگر مشکلی نخواهید داشت.

شیوه خواندن مبحث آرایه:

روش مطالعه مبحث آرایه این رتبه برتر کنکور نیز شبیه قرابت بود. در حالت کلی برای آرایه هایی مانند ایهام و ایهام تناسب، درست کردن جدول و نوشتن اینکه چه چیزهایی ایهام ساز هستند، بسیار موثر است. با توجه به اینکه بخش آرایه در مقایسه با مبحث های دیگر سخت تر می باشد، لذا به مطالعه، تمرین و زمان بیشتری نیاز دارد.

داوطلب دیگری که توانست در کنکور ریاضی سال 97 رتبه 243 را به دست آورد و یک درصد از تست های ادبیات را بزند، در مورد روش مطالعه خود چنین بیان نمود که این درس را به صورت موضوعی خوانده است. برای مبحث تاریخ ادبیات، هر روز به مطالعه آن می ‌پرداخت و برای مطالعه لغات، به لغات ستاره دار در آخر کتاب مراجعه و هر یک از واژه ها را در متن کتاب درسی پیدا می ‌کرد.

نحوه مطالعه رتبه های برتر درس ادبیات کنکور هنر
نحوه مطالعه رتبه های برتر درس ادبیات کنکور هنر

برای مطالعه قرابت معنایی نیز مفهوم جملات مهم کتاب را در کنارشان یادداشت می کرد. تعداد زیادی تست نیز در هفته حل می نمود. به نظر این شخص که رتبه برتر کنکور را توانست از آن خود نماید، تست زنی بیشتر می تواند نقش به سزایی در مطالعه هرچه بهتر درس ادبیات کنکور هنر داشته باشد که باید مد نظر قرار گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.