آزمون عملی رشته موسیقی

آزمون عملی رشته نوازندگی ساز جهانی و ایرانی
0 1,262
تا دیر نشده مشکلتو بگو به مشاورت بگم:
منابع کنکور هنر چی هستن ؟

میدونی که اگه منابع اشتباهی بخونی کل زحماتت هدر میره ، در نهایت سر جلسه کتکورت تو هستی و کلی سوال که نمیدونی از کجا اومدن چون منابع درستی رو نخونده بودی ! آکادمی آرته ارائه کننده دقیق ترین منابع کنکو هنر با توجه به سطح درسی ، هدف و علاقته . لیست معتبر ترین منابع درسی رو از ما بگیر

دریافت مشاوره
چطوری باید برنامه ریزی انجام بدم؟

دانش آموزایی هستن که روزی 12 ساعت تلاش میکنن ولی با سرعت 200 کیلومتر توی مسیر اشتباهی درس میخونن! چون برنامه ریزی خوبی ندارن . اگه دنبال یه رتبه خفن توی سال کنکورت هستی و میخوای رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه ها بشینی باید بدونی که برنامه ریزی اصولی با متد های روز جهان حرف اول رو برای موفقیتت میزنه . آکادمی آرته ارائه کننده جدید ترین متد های آموزشی و مطالعه هست که هر سال کلی رتبه برتر داره . چرا تو رتبه امسال نباشی ؟

دریافت مشاوره
عدم تمرکز وسط درس خوندن

تمرکز بالا مثل یه جت سرعتی عمل میکنه ! اگه میخوای جت ببندی درس بخونی باید مهارت تمرکز رو یاد بگیری یادت باشه که تمرکز قابل پرورشه پس اگه خیلی بی تمرکزی و حسابی از دستش کلافه شدی وقتشه که این مهارت مهم و آموزش ببینی تا توی یه هفته از تموم کنکوریا جلو بزنی بهت قول میدم که نتیجه میده کافیه از تکنیکای جادویی تمرکز استفاده کنی

دریافت مشاوره
شیوه مطالعه درس هارو بلد نیستم

اگه امروز درس میخونی فردا یادت میره ، اگه با زور و فشار و اعصاب خوردی درسارو یاد میگیری ، اگه همش استرس داری که مطالبو تا روز کنکو فراموش کنی و سر جلسه هیچی یادت نمونده باشه ! جای نگرانی نداره کافیه یاد بگیری که شیوه درست و اصولی درس خوندن چطوریه اون موقع هست که از سال کنکورت کلی تجربه خوب برات میمونه ، دیگه دوران استرس و اعصاب خوردی تموم شده وقتشه که با متد های روز مطالعه آشنا بشی تا شاهد قبولی خودت توی دانشگاه مورد علاقه ات باشی ، آکادمی آرته ارائه کننده جدیدی ترین متد های روز دنیاست و کمکت میکنه به بهترین نحو درس بخونی کافیه مشکلتو به من بگی​

دریافت مشاوره
انتخاب رشته کنکور هنر

سالانه دانش آموزای زیادی هستن که بعد یه سال تلاش و زحمت فراوان با یه انتخاب رشته اشتباه همه تلاشاشون رو نابود میکنن ! انتخاب رشته مهم ترین مرحله کنکورته که باید توسط یه فرد متخصص انجام بشه . میدونیم که خیلیا با رتبه های فوق العاده دانشگاه های بدی قبول شدن ، چون انتخاب رشته رو دست کم گرفتن حواست باشه که زحمتای یه سالتو به باد ندی . آکادمی آرته کمکت میکنه بهترین دانشگاه رو با رتبه ای که کسب کردی قبول بشی

دریافت مشاوره
مشکل کند خوانی شدید دارم

خیلی از دانش آموزا درگیر مطالعه لاکپشتی شدن ! به جای اینکه توی 24 ساعت کلی درس و کتاب بخونن همه وقتشون سر چندتا دونه درس گرفته میشه . دقیقا توی همون ثانیه هایی که داره میگذره کلی کنکوری با یاد گرفتن شیوه های تند خوانی و مطالعه سرعتی دارن مثل جت میرن جلو . وقتشه که تو هم این مهارت و یاد بگیری و بتونی بدون فشار و با سرعت و کیفیت خیلی بالایی از رقیبات جلو بزنی . تا کی میخوای اون عقب وایستی و با سرعت لاکپشتی حرکت کنی ؟​

دریافت مشاوره

آزمون عملی رشته موسیقی کنکور سراسری هنر هر ساله در بخش های موسیقی ایرانی، موسیقی جهانی و آهنگ سازی برگزار می گردد.  که در این مقاله آکادمی آرته به طور کاملا تخصصی به بررسی «نمونه سوالات آزمون عملی موسیقی کنکور هنر» و «شرایط و زمان کنکور عملی رشته موسیقی» می پردازیم. با آرته همراه باشید.

کنکور عملی هنر موسیقی

آزمون عملی رشته موسیقی کنکور سراسری هنر

آزمون عملی رشته موسیقی یا همان امتحان عملی کنکور هنر موسیقی برای رشته های نوازندگی ساز جهانی، نوازندگی ساز ایرانی و آهنگ سازی می باشد که در آخرین تغییرات سازمان سنجش رشته موسیقی نظامی (آزمون عملی موسیقی نظامی) از زیر مجموعه ی رشته های موسیقی حذف شده است.

نوازندگی ساز جهانی
آزمون عملی رشته نوازندگی ساز جهانی

آزمون عملی رشته نوازندگی ساز جهانی (آزمون عملی موسیقی جهانی)

کنکور عملی رشته نوازندگی ساز جهانی کنکور سراسری هنر در دو بخش عملی و نظری (تئوری) برگذار  می شود.

بخش اول اجرای نوازندگی ساز جهانی و بخش دوم (تئوری) سلفژ، دشیفراژ و ریتم خوانی می باشد.

نوازندگی گیتار کلاسیک :

اجرای قطعاتی از دوره های باروک ( آهنگسازانی مثل باخ و اسکارلاتی ) دوره کلاسیک ( آهنگساز سور ) دوره ی رمانتیک ( آهنگساز تارگا ). آهنگسازان نام برده برای مثال و معرفی می باشند و شما می توانید با مشورت با اساتید خود آهنگ های دیگری نیز انتخاب نمایید. همچنین می توانید با بهره گیری از مشاوره تلفنی آکادمی آرته و مشاوره با اساتید متخصص گیتار کلاسیک با قطعات آزمون عملی گیتار کلاسیک آشنا شوید. بعد از اجرای قطعات ذکر شده از شما در مورد دشیفراژ و سلفژ نیز سوال می شود. در نتیجه تربیت شنوایی و تشخیص گام ها و انواع آکورد های موسیقی می تواند به افزایش امتیاز قبولی شما کمک شایانی کند.

نوازندگی پیانو :

اجرای حد اقل سه قطعه (بنا بر تصمیم داور) از دوره های باروک، کلاسیک و رمانتیک و همچنین تحلیل آثار و تاریخ موسیقی. در زمینه پیانو نیز سوالات متنوعی از شناخت گام های موسیقی و انواع آکورد های موسیقی (کاسته – افزورده – ساسپند و ..) سوال خواهد شد. به طول مثال برای شما یک نت اجرا می کنند و از شما میخواهند که یک گام را تا انتهای آن سلفژ کنید. دشیفراژ و ریتم خوانی از دیگر سوالات آزمون عملی نوازندگی ساز جهانی می باشد.

نوازندگی یکی ساز های ارکستر سمفونیک :

برای اجرای ساز های ارکستر ( ویالون – ویالون سل و ..) شما معمولا نیاز به یک همراه کننده یا به اصطلاح یک آکمپانیمنت نیاز خواهید داشت زیرا این ساز ها به همراه یک ساز مادر (پیانو) اجرا می شوند.
در این مرحله نیز شما به دانش کافی از اجرای قطعات دوره های مختلف موسیقی و شناخت کافی از تکنیک های اجرایی ساز نیاز خواهید داشت. همچنین توانایی ریتم خوانی و سلفژ نیز برای کسب امتیاز کامل برای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دشیفراژ به خواندن نت از روی کاغذ نت (اصطلاحا اسکور یا پارتیتور) به دو روش نت خوانی و ریتم خوانی می گویند. شما باید بتوانید گام قطعه ی مورد نظر و شرایط ریتمیک موسیقی را درک کنید و آن را در ذهن خود به حرکت در آورید.
تربیت شنوایی نیز به توانایی تشخیص آکورد ها و انواع گام های هارمنیک و ملودیک و ماژور و.. گفته می شود که از طریق نرم افزار های تربیت شنوایی می توانید نسبت به تقویت گوش خود اقدام کنید. نرم افزار هایی مثل Ear Training

نوازندگی ساز ایرانی
آزمون عملی رشته نوازندگی ساز ایرانی

آزمون عملی رشته نوازندگی ساز ایرانی (آزمون عملی کنکور موسیقی ایرانی)

ساز های رشته نوازندگی ساز ایرانی شامل : سنتور – تار – سه تار – کمانچه – نی – قانون – عود – قیچک و یا رباب می باشد که نوازندگان می بایست در یکی از ساز های نام برده تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند امتیاز کامل را کسب کنند.

آزمون عملی نوازندگی ساز های ایرانی شامل دو بخش اجرای ساز و شناخت تئوری (مبانی نظری) موسیقی ایرانی می باشد.

بخش اجرای ساز ایرانی : اجرای صحیح یکی از قطعات موسیقی سنتی ایران به اجرای صحیح تکنیک های آن می باشد
شناخت و توانایی اجرای ردیف و گوشه های موسیقی سنتی ایران

بخش مبانی نظری : توانایی وزن خوانی و تشخیص ریتم های ساده و ترکیبی – تربیت شنوایی در تشخیص مقام های موسیقی سنتی ایران
توانایی سرایش در مقام های سنتی موسیقی ایرانی و همچنین شناخت کافی از گام های موسیقی

برای موفقیت در آزمون عملی نوازندگی موسیقی ایرانی حتما باید زیر نظر مشاور، جلو بروید.

آزمون عملی آهنگسازی
آزمون عملی رشته آهنگسازی
بیشتر بخوانید: زمان برگزاری آزمون عملی کنکور هنر 1402

آزمون عملی رشته آهنگسازی

آزمون عملی رشته آهنگسازی دارای سه بخش آزمون می باشد که تفاوت بسیاری با رشته های آزمون عملی نوازندگی ساز جهانی و ایرانی دارد. لازم به ذکر است که توانایی اجرای ساز پیانو از اصلی ترین موارد آن است و چون ساز پیانو یک ساز مادر به حساب می آید (به علت گستره ی کامل صدایی) در نتیجه معیار نوازندگی و سوالات مبانی نظری موسیقی جهانی می باشد.

در آزمون عملی رشته آهنگسازی سه مورد هارمنی – ساز شناسی – سرایش و اجرای ساز پیانو بسیار مورد اهمیت است.

در بخش هارمنی :
این مرحله از آزمون بصورت کتبی می باشد به این صورت که برای شما نت هایی مشخص میکنند و شما بایستی خطا های هارمنی را تشخیص دهید. همچنین در مسیر نت ها هارمنی بسازید. هارمنی می تواند از بخش های مختلف صدایی (آلتو – تنور – باس و سوپرانو) باشد.

در بخش ساز شناسی :
این بخش شامل 15 سوال می باشد که از منابع دروس وزارتی زیر می توانید برای تقویت این بخش استفاده کنید :

  1. شناخت ساز های ارکستر سمفونیک 1 (شامل ساز های زهی آرشه ای)
  2. شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 2 (ساز های بادی و ضربی)
  3. آشنایی با ساز های ایرانی

در بخش سلفژ (سرایش) :
در این مرحله از آزمون عملی رشته آهنگسازی توانایی سرایش گام های موسیقی غربی انواع ماژور و مینور و همچنین تشخیص انواع آکورد ها بر روی پیانو و توانایی ریتم خوانی وزن های ساده و ترکیبی مورد سوال قرار میگیرد.
شنوایی و تربیت گوش برای تشخیص انواع ملودی های تنال و مدال و تک و چند صدایی نیز مورد اهمیت بسیاری است.

نوازندگی پیانو :
بخش نهایی نوازندگی ساز پیانو در 3 دوره ی باروک – کلاسیک و رمانتیک می باشد.
همچنین در نظر داشته باشید یک قطعه ی موسیقی یک ماه قبل از مصاحبه آزمون عملی آهنگسازی از خود نوشته باشید.

منابع کنکور عملی نوازندگی

بهترین منابع آزمون عملی نوازندگی ساز جهانی برای شما در لیست زیر ارائه کرده ایم :

  1. تئوری موسیقی انتسارات دامیز
  2. آداب صحنه و پرفورمنس
  3. هارمنی ریچارد اشتور
  4. هارمنی والتر پیشتون (برای آزمون عملی رشته آهنگسازی)
  5. درک و دریافت موسیقی راجر کیمی ین
  6. ملودی و شیوه های ساختن آن جولیو باس
  7. تاریخ موسیقی غرب ری بنت

آماده شدن برای آزمون عملی رشته نوازندگی

با توجه به توضیحات ارائه شده، برای موفقیت در آزمون عملی رشته نوازندگی ساز جهانی، ایرانی و آهنگسازی نیز می باشد که در کلاس های تخصصی آزمون عملی شرکت نمایید تا بتوانید بیشترین نمره ی عملی را کسب کنید. همچنین در نظر داشته باشید دانشگاه های دارای رشته های نوازندگی ساز جهانی و آهنگسازی معمولا در تهران می باشند و رتبه ی آزمون کتبی شما اهمیت بسیار بالایی دارد. برای رسیدن به رتبه ی زیر 50 در آزمون کتبی داشتن یک برنامه ی مدون و منسجم تحصیلی با هدایت و پشتیبانی روزانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

آکادمی آرته تنها آکادمی می باشد که پشتیبانی تحصیلی روزانه و برنامه ریزی تحصیلی روزانه به شما تقدیم می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پکیج های برنامه ریزی تحصیلی آکادمی آرته بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

مطالب مرتبط:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.